Se poate debloca telefonul codat în rețea, iar autoritățile din Românai spun că operatorul de telefonie trebuie să vă ajute. Dar numai dacă telefonul este cumpărat fără abonamente, reduceri și oferte ale lor. Altfel, vă pot cere bani. Aveți în plus nevoie de factura de achiziție sau certificatul de garanție al telefonului, pentru că documentele vor fi solicitate la service.

decodare telefon blocat in retea

 

Această regulă se aplică pentru decodare telefon Orange, decodare telefon Vodafone, decodare telefon Telekom.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) informează utilizatorii că pot solicita deblocarea telefoanelor codate în rețea la Orange, Vodafone sau Telekom Romania, atât la achiziționarea terminalului sau oricând după aceea. Condițiile standard minime de decodare telefon codat în reţelele de comunicaţii mobile au fost stabilite printr-un Cod de conduită, adoptat de principalii operatori de telefonie mobilă din România. Acesta prevede că operatorii decodează gratuit terminalul achiziționat doar în cazul în care acesta este cumpărat individual, fără servicii de comunicații electronice.

Deblocare telefon codat

ANCOM precizează însă că în cazul telefoanelor achiziționate împreună cu un abonament de comunicații electronice, în cadrul unui pachet promoțional sau la un preț preferențial, decodarea presupune plata unui preț pentru operațiunea de deblocare, indiferent dacă are loc înainte sau după expirarea perioadei minime contractuale. Valoarea tarifului de decodare este stabilită de fiecare operator în parte. În aceste cazuri, contractele încheiate de operatori cu utilizatorii trebuie să conțină informații cu privire la faptul că telefonul este codat în rețea și la condițiile de deblocare a acestuia.

Conform codului de conduită, deblocarea ar trebui să se realizeze în maxim 15 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării. De asemenea, este specificat în cod faptul că operatorii vor debloca numai telefoanele care nu au depășit durata medie de utilizare menționată de producător în certificatul de garanție. Deblocarea terminalelor mai vechi se poate realiza numai în măsura în care operatorii dispun de resursele tehnice necesare pentru a face acest lucru.

Dacă telefonul cumpărat odată cu serviciul de telefonie este blocat în rețea și nu există în contract nicio informație despre acest lucru, utilizatorii pot sesiza ANCOM aici. Dacă furnizorul nu a respectat condițiile de deblocare menționate în contract, atunci utilizatorii se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

ANCOM nu poate forța operatorii telecom să facă deblocarea telefonului, chiar dacă aceștia au adoptat codul de conduită, nu există sancțiuni pentru nerespectarea lui.