Încet, dar sigur, Apple trece de la statutul de vânzător de terminale super-premium la cel de furnizor de conținut digital. Timp de mulți ani, Apple a crescut vânzând produse premium, cu cea mai mare marjă de profit din industrie, în volume foarte mari. Dar lipsa unor noi inovații, lipsa unor nișe noi de produse, criza globală și alți factori au plafonat vânzările de terminale. Și nici prețul nu mai poate fi ridicat foarte mult. Însă Steve Jobs a pregătit din timp compania pentru viitor: magazinul/magazinele de aplicații și conținut digital cunosc un boom și cifrele sunt imense. Iar conținut se vinde bine și pe terminale ieftine.

apple itunes sales

Cifre pe scurt

  • 1 miliard de utilizatori iOS;
  • 200 de miliarde $ încasați de dezvoltatori din 2008;
  • 45 de miliarde $ au fost încasați în 2020;
  • 540 milioane $ cheltuiți în noaptea de Anul Nou;
  • 1,8 miliarde $ cheltuiți în ultima săptămână din 2020;
  • din 64 de miliarde $ încasați 14 miliarde $ sunt din servicii (trim. 3 2020);
  • 53 de miliade $ au fost încasările Apple din servicii (nu doar aplicații, ci și Apple TV+, Apple One, Music, Arcade, News+ și Fitness+);

Vânzări record de aplicații și servicii

Apple a trimis un comunicat oficial privind cifrele record pe finalul de an. Acolo menționează că au plătit către dezvoltatorii software 200 de miliarde de dolari de la lansarea iTunes în 2008. Anul trecut, plătiseră circa 155 de miliarde de dolari către dezvoltatori. Dacă ne gândim că, în general, Apple ia un comision de 30% din veniturile obținute de dezvoltatori, putem estima că s-au făcut vânzări de 300 de miliarde $ până acum. Anul trecut, Apple a început un program prin care va lua doar 15% de la companiile mici, care fac vânzări de sub 1 milion de dolari pe an.

Doar în seara de Anul nou, clienții Apple au cheltuit 540 de milioane de dolari pe conținut digital. În ultima săptămână din 2020 s-au cheltuit 1,8 miliarde de dolari. Anul trecut, recordul de download a fost pentru Zoom și Disney+. Dintre jocurile video, Among Us și Roblox au fost cele mai populare. Continuă dezvoltarea cu Apple Pay și cardul Apple, dar sunt convins că noi servicii digitale sunt în pregătire de asemenea. Noi abonamente, noi oferte de tip „bundle” precum este One.

ads

Apple Music a fost unul dintre serviciile cele mai populare, dar crește și Apple TV+. Serviciul de muzică are acum peste 70 de milioane de melodii, plus 25.000 de emisiuni radio și podcast. Comunicatul menționează chiar și Apple Books, serviciul de cărți digitale. Au ajuns la peste 90 de milioane de utilizatori în fiecare lună.

Val de device-uri ieftine

Orientarea spre servicii a permis Apple să lanseze tot mai multe device-uri ieftine. Anul trecut a fost relansat iPhone SE, cel mai ieftin telefon al Apple. Lansat după fix patru ani, noul iPhone SE este de fapt un iPhone 11 înghesuit în corpul unui iPhone 8. Adică are dimensiunile terminalului lansat în 2017, dar are detalii tehnice comparabile cu flagship-ul din 2019. Totuși, arată ca modelele vechi, are ecran cu margini mari, dar și butonul clasic Home cu senzor de amprentă. Nu este pentru cei care vor un desing mai modern.

Tot în 2020 a fost marcată o nouă premieră, Apple a lansat iPhone Mini. Are aceleași dotări cu iPhone 12 normal, doar că este mai compact și mai ieftin. Au vrut să facă diferența față de gama Pro. Totuși, telefonul dispune de procesorul Apple A14 Bionic, nu face rabat la putere hardware. Și camere foto puternice.

În septembrie 2020, Apple a lansat și un iPad iefin. Este a șaptea generație, cu procesorul Apple A12 Bionic, cu un preț de 329 dolari. Este printre cele mai ieftine tablete.

În 2021, compania americană ar putea lansa un nou iPad cu preț mic. Cu specificații relativ similare, ceva mai ușor, dar bine dotat. Se spune că va costa 299 de dolari.

Iar trendul continuă pe toate gamele de produse. Chiar și pentru Apple Watch compania americană a lansat anul trecut varianta SE.

Pe scurt, Apple vrea acum să extindă baza de utilziatori prin orice mijloace. Scade prețuri, lansează produse ieftine, în ideea că odată ce devii parte din ecosistem, vei pune și cardul și vei consuma conținut și servicii. Iar strategia lor pare să dea rezultate tot mai bune.