Vine Black Friday 2018 în România și toată lumea așteaptă să vadă care sunt cele mai mari reduceri. Problema cea mai mare este că devine tot mai greu să găsești care este prețul corect pentru un produs și aici vă ajut eu cu câteva sfaturi ca să nu cumva să vă luați țeapă. Am mai scris pe tema asta, sunt câteva tipuri diferite de țeapă și sunt câteva lucruri pe care le puteți face pentru a scăpa de probleme.

Sursa foto: © Alexandr Bazhanov – Dreamstime.com

Pentru cei interesați am deschis un forum de Black Friday 2018, unde o să găsiți anunțurile oficiale, produse la reducere, magazine și prețuri. După cum știm, Black Friday în România nu este similar celui american. În Statele Unite există tradiția ca acest eveniment să fie în penultima vineri din luna noiembrie, când pe vremuri nu se vindeau prea multe chestii. Black Friday 2018 în SUA este pe 23 noiembrie. Tocmai bine pentru golit stocurile, care să fie realimentate înainte de perioada de Sărbători.

Anul acesta, Black Friday în România este oficial pe 16 noiembrie. Dar acum putem vedea că există și Black Friday primăvara, Black Friday de vară, Black Friday de iarnă și cam în fiecare săptămână câte un Black Friday, chiar dacă nu pică vinerea. Evomag, de exemplu, a început pe 1 noiembrie campania de Black Friday. Vor fi desigur mai multe valuri de reduceri, cu vârful pe 16 noiembrie.

Pentru că oamenii se grăbesc și nu sunt atenți la preț și la condiții, apar numeroase probleme. Le trecem pe toate în revistă în ordine, mai jos.

Sursa foto: © Welcomia – Dreamstime.com

Scurtă istorie Black Friday

Prima referire la Black Friday apare în legătură cu o criză economică, nu una de reduceri. Este vorba de prăbușirea din 1869 de pe piața aurului din SUA. Au mai fost și alte incidente, iar în 1961 marii retaileri încearcă să schimbe numele în Big Friday pentru a scăpa de problemele aduse de conotația rasistă a evenimentului. Dar expresia devine și mai întipărită în mintea consumatorilor. Și la americani de la promoția de vineri, inițial doar un eveniment anual, a ajuns să se întindă acum pe minim patru zile de reduceri, începând de vineri, dar și pe week-end, plus Cyber Monday. Probabil vor ajunge și ei la o săptămână în curând.

Cei de la eMag au adus pentru prima dată în România conceptul de Black Friday, dacă nu mă înșel a fost prin 2011. Pînă atunci prin online nu existaseră astfel de campanii bazate pe discount, ci doar reducerile din magazine care apar prin ianuarie-februarie și sunt uneori mai mari decât oferă Black Friday. Tot pentru a goli stocurile. Doar că luna noiembrie este mai bună fiindcă oamenii acum aleg cadourile pe care le vor face de Sărbători. Fie că vorbim de Moș Nicolaie, de Crăciun, de Anul Nou. Cadouri pentru familie, pentru prieteni, pentru partenerii de afaceri și așa mai departe. Deci există mult mai multe cauze pentru care lumea ar cumpăra în noiembrie mai degrabă decât în februarie.

Fenomenul a prins foarte tare în România și imediat celelalte magazine, online și apoi offline au preluat Black Friday România. Cred că anul 2013 poate fi considerat cel mai important pe piața din România, iar de atunci a început și să se atingă un prag maxim greu de depășit. Sigur, că mai cresc cifrele de la an la an, dar și datorită țepelor apărute foarte mulți oameni au devenit reticenți și nu mai vor să investească tocmai atunci. Alții au început să prefere varianta de a căuta în magazinele offline reducerile dorite, considerând că magazinele online doar măresc prețurile artificial.

Pe de altă parte, așa cum apar continuu noi utilizatori de internet, apar în continuu noi consumatori care află despre Black Friday. Unii au aflat despre asta urmărind diversele campanii Black Friday de peste an. Iar acum vor afla la știri că 16 noiembrie este cel mai important Black Friday. Sau sunt oameni care anul trecut s-au abținut să facă achiziții de Black Friday și apoi le-a părut rău. Ei vor încerca acum să facă achiziții noi. Doar că acum știm mai bine ce se întâmplă și putem verifica mai ușor dacă reducerile de Black Friday sunt reale sau sunt inventate. Și vă explic mai jos ce să faceți și cum să evitați țepele. Să descoperim întâi tipuri de țepe de Black Friday.

Țepe de Black Friday

  •  Prețuri umflate. Consiliul Concurenței a confirmat că prețurile de Black Friday nu sunt reduse, ci sunt mărite artificial înainte. Comercianţii online nu respectă legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurenţei în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic, în care arată că în campania de Black Friday preţul de referinţă a fost crescut sau menţinut artificial. În cadrul analizei, autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare “tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile. În cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Vă explic mai jos cum să verificați prețuri și cum să vedeți dacă oferta e bună sau e vorba doar de o țeapă.
  • Servicii cu steluță. Toți operatorii telecom și partenerii lor au în general reduceri de Black Friday. Doar că multe sunt fie cu *nelimitat fie cu alte steluțe greu de observat. Atunci când decideți să cumpărați echipamente precum smartphone, tabletă sau televizor cu o reducere substanțială la pachet cu servicii de telefonie, internet sau televiziune la ofertele de Black Friday , ar fi bine să verificați de asemenea următoarele elemente: costul lunar al abonamentului care facilitează achiziționarea echipamentelor la prețuri reduse sau gratuite, intervalul exact în care ar urmă să beneficieze de eventuale reduceri, dacă serviciul este disponibil în zona lor de reședință, tariful pentru utilizarea/închirierea unor echipamente adiționale, perioadă minima contractuală, adică acel interval de timp în care utilizatorul nu poate renunță la contract fără a plăți taxe de reziliere anticipată – perioadă limitată legal la 12 sau 24 de luni pentru contractele telecom.
  • magazine fake. Știm deja cu toții că există magazine online care cauzează enorme probleme și bătăi de cap clienților. Am putea spune că trăiesc din fraudă, dovezile privind abuzurile lor ieșind la iveală din timp în timp pe site-uri, forumuri, bloguri sau ziare. Dar apoi sunt imediat uitate și oamenii cumpără iar. Un timp pare că totul este normal, pentru ca apoi să aflăm că iar cineva a primit produsul spart și nu primește bani înapoi, a dus produsul la reparat dar garanția a fost anulată sau pur și simplu nu mai beneficiază de service. Știm cam care sunt astea, în general Cel, QuickMobile, Edigital,  EooD și altele asemenea. Dacă nu cunoașteți un magazin, căutați pe Google “teapa + numele magazinului”. Dacă nu găsiți, e relativ ok sau s-ar putea ca acel magazin să fie prea nou și să nu fi apucat nimeni să-l raporteze. Căutați un rating al magazinului pe ShopMania sau alte site-uri similare. Dacă un magazin vă cere să achizați OBLIGATORIU ceva înainte de livrare, este aproape sigur fake. Ai opțiunea de a plăti cu cardul online, ceea ce e foarte ok. Dar nu plătește 30% avans și restul la sosire, acest model este mai mult ca sigur o țeapă. Vei da banii și nu va mai veni nimic.

Sfaturi de Black Friday

Repet câteva sfaturi pe care le tot plimb anual, în speranța că le aude cineva. Cum analizați prețurile și cum vedeți ce este redus sau nu. Pentru mine este destul de simplu. Pasul unu, aleg produsul care mă interesează. Să spunem că este iPhone 8, ca să dau un exemplu. Pasul doi, văd cât costă la operatorii telecom (fără abonament). Dacă vreți puteți face experimentul cu orice produs, iar dacă nu are legătură cu telecom, găsiți cu Google ofertele pe alte magazine.

iPhone 8 are un preț de 709 la Vodafone, 769 de euro la Orange sau 3499.00 lei la Telekom. Dacă mă uit de exemplu la Amazon și exclud modelele refurbished sau second hand, obțin un preț de aproximativ 600-620 de euro. Evident, pe Amazon e posibil să plătesc și transportul sau să nu am garanție dacă nu o cumpăr separat. Deci este relativ ok prețul, mă pot baza că 700 de euro sau 3270 de lei ar putea fi un preț fair. Mai pot face ceva. Să intru pe ShopMania sau Price.ro, Compari.ro și să verific prețuri pentru iPhone 8. Dacă sunt atent și la magazinele fake despre care vorbeam mai sus (unele au produse second, altele produse codate în rețea etc). Găsesc un preț bun la iPhone 8 pe la 2984 de lei, despre care știu că este redus clar, știu că e magazin serios și așa mai departe. Am garanție, am livrare gratuită și așa mai departe. Este doar un exemplu, dar puteți verifica multe cu ajutorul Internetului.

Reduceri Black Friday

În următoarele zile am să mă uit online după produse interesante și prețuri bune și cum găsesc vreo ofertă de Black Friday care merită menționată, am să o adaug aici, actualizând acest articol. Deocamdată nu am auzit să fie ceva la preț bun, vreo reducere masivă sau vreun produs care să fie la mare discount.

Dacă aflați reduceri de Black Friday în România, să știți că le puteți adăuga aici în comentarii. Nu mă supăr dacă e cu link.

P.S. să știți că și Amazon și alte magazine mari online din afară au puternice campanii de Black Friday, le puteți urmări și pe alea dacă aveți timp.

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, 10 ani doar blogger, iar ultimii 16 ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt doar pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected]
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!