În caz că mai aveați dubii, Consiliul Concurenței a confirmat că prețurile de Black Friday nu sunt reduse, ci sunt mărite artificial înainte. Au mai fost amenzi de acest gen anterior, discuția e veche. Acum, oficialii au stabilit ceea ce cumpărătorii au observat singuri.
Comercianţii online nu respectă legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurenţei în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic, în care arată că în campania de Black Friday de anul trecut preţul de referinţă a fost crescut sau menţinut artificial.
Greșeala pe care o fac autoritățile este să nu dea niciun fel de nume. Evident, nu spun exact nici ce pedeapsă vor da magazinelor. Astfel, fără să fie demascați și arătați clar cu degetul, ei vor continua această practică. A fost doar un avertisment, o mângăiere.
Astfel, în cadrul analizei, autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare ’tăiat’), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate, a informat joi Consiliul Concurenţei.
Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 201, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday, arată instituţia.
Apropo, dacă vă întrebați de ce magazinele online nu s-au mai lăudat cu recordurile de Black Friday în ultima perioadă, ei bine, pentru că vânzările nu au crescut pe cât de mult credeau ei. Recomadările făcute de autorități sunt de asemenea frecție la picior de lemn:
Consiliul Concurenţei spune că va colabora cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în scopul îmbunătăţirii cadrului legal în vederea restabilirii mecanismelor concurenţiale în cadrul campaniilor promoţionale. Pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurenţei recomandă retailerilor online să pună la dispoziţia clienţilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care aceştia să poată verifica istoricul de preţ, chiar şi în afara unei obligaţii legale în acest sens.
Oricum, practica asta a devenit cunoscută în ultimii ani și a devenit mai clară odată cu lansarea campaniilor de reduceri în fiecare week-end. De-asta, când vrei să cumperi ceva online, e bine să știi prețuri recomandate de producători, prețurile de pe Amazon, prețurile de la principalele magazine chinezești … Abia apoi poți decide dacă acel preț este redus, este corect sau este pur și simplu țeapă.
… o poveste veche care acum se confirma. Am asistat anul trecut, la o discutie intre directori de 2 retaileri care au confirmat ceea ce confirma consiliul concurentei. Saptamanal modifica preturile ….incepand din perioada verii, ca omul de sarbatori sa re-vada preturile din Primavara!
 
Povești am mai auzit și noi, plus că am văzut prețurile. Dar și mulți care ziceau cât de ieftin au prins ei la ofertă….