Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) a realizat un document privind drepturile consumatorilor – care sunt obligațiile magazinelor online în perioadele cu reduceri. Am preluat dintre informațiile lor cele mai importante informații, iar restul le găsiți pe site-ul eccromania.ro.

shopping ecommerce

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) vă recomandă să nu vă lăsați entuziasmați de prețurile mici și să verificați informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa orice produs.

(!) Cel mai ieftin smartphone decent la review (!) Apasă play 😉

Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă (cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus).

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

  • fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, tăiat;
  • fie prin menţiunile “preţ nou”, “preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

 

Dreptul de retur

Dacă ai achiziționat un produs dintr-un magazin clasic, nu poți cere să fie înlocuit sau să ți se restituie contravaloarea lui decât dacă este defect. Unii comercianți au, totuși, o politică de returnare – trebuie să soliciți amănunte în scris și să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.

În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Comerciantul este obligat să returneze prețul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Termen de livrare

Dacă ai făcut comanda online, comerciantul trebuie să-ți livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puțin, dacă ați căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezilierea contractului. În acest caz, agentul economic este obligat să îți returneze banii în cel mult 7 zile. Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, legea îți dă dreptul să soliciți un nou produs sau să renunți la contract.

Sfaturi pentru consumatori

  • Faceți o listă cu produsele pe care căutați și cu prețurile actuale;
  • Verifică cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.
  • Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.
  • La comenzi online, verifică dacă din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.
  • Deschide coletul în prezența curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi.
  • Utilizează cardul pentru a face plata*. La card poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății.

* dacă faci comanda cu plata la livrare, scapi de problema cu returnarea banilor. Știu că nu e trendul ăsta, dar e mai ok așa.

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected] și telefon 0769.066.003.
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!