Am fost astăzi la Casa Vlăsia, lângă Snagov, pentru a testa dronele DJI, mai ales noul model, DJI Phantom 4, care a ajuns oficial în România la F64. Disclaimer: nu sunt un pasionat al dronelor și am pilotat pînă acum doar elicoptere cu telecomandă sau mini-drone care se controlează din smartphone. Pe de altă parte, nu pot să nu fiu entuziasmat de un astfel de gadget, iar după ce am pilotat o astfel de dronă chiar am rămas impresionat de-a binelea.

Filmare cu drona cu funcția Active Track, apoi vedeți cum “pilotam” eu la final 🙂
Este clipul de pe smartphone, cel comprimat, nu originalul.



Mi se pare extrem de stabilă și ușor de controlat, iar imaginile generate sunt incredibile. Am văzut de asemenea DJI Inspire 1, drona mai mare și mai scumpă, pentru profesioniști. Puteți să o cumpărați de aici la 13.934,70 lei, ar fi un comision interesant 🙂

DJI Phantom 4

Este versiunea actualizată a lui DJI Phantom 3, dar cu multe îmbunătățiri. Au realizat un corp mai rigid și mai rezistent, au implementat o baterie mai mare și un sistem de stabilizare mai performant. Cei de la DJI au inclus în softul de navigație restricții pentru aeroporturi, au mapat principalele aeroporturi și nu veți putea zbura în preajma lor, pentru a proteja curse de pasageri. De altfel, chiar și în România, ai nevoie nu doar de autorizație pentru dronă, ci și de aprobarea planului de zbor de la MApN pentru a face filmări, inclusiv cu dronele mai mici.

Trebuie spus înainte de testul propriu-zis că drona are software românesc, realizat de programatorii din Timișoara ai firmei Movidius. Am citit mai multe variante ale comunicatului lor oficial, se pare că au reprogramat procesorul Myriad 2 (sau l-au făcut ei, nu e clar), procesorul care permite dronei să identifice și să evite obiecte și să nu cadă în capul oamenilor. Probabil de aici și interdicția de zbor lîngă aeroporturi, niciun producător de drone n-ar vrea să ajungă faimos pentru un accident cu victime.

Drona are 1.4 kilograme, patru rotoare, poate urca cu 6 metri pe secundă pînă la 6.000 de metri. Viteza maximă atinsă este de vreo 75 de kilometri pe oră, pentru a putea filma curse de mașini. De asemenea, autonomia este de 28 de minute, dar are o baterie foarte smart (5350 mAh) și se poate schimba rapid cu una încărcată, așa că nu trebuie să ratezi scenele. Senzorul este de smartphone, 12 megapixeli, capabil de filmare 4K. Aplicația mobilă este DJI Go, o găsiți și pe iTunes și pe Google Play. Smartphone-ul stă în suport pe telecomandă, dar trebuie conectat prin cablu pentru viteză de transfer presupun. Telecomanda este clasică de dronă, cu manetă (joystick) sus-jos în stânga și stânga-dreapta în dreapta. Trebuie să te obișnuiești să o întorci cu camera spre obiectul filmat, dar are funcții care te ajută.

Active Track urmărește un subiect, e perfect pentru sport, alergare, ciclism sau altele. Vedeți în clipul de mai sus cum e. Are decolare automată, apeși cu degetul pe un buton și se ridică imediat în aer. Are Tap Fly, un mod special în care apeși pe ecranul telefonului să îi arăți direcția de zbor.

Principalele diferențe Phantom 4 versus Phantom 3

– Phantom 4 are șasiul din magneziu;
– bateria a fost îmbunătățită, autonomia crește de la 23 de minute la Phantom 3 la 28 de minute;
– s-au adăugat senzori frontali la Phantom 4, pe lângă cei de jos care erau și la Phantom 3;
– au fost introduse functiile Tap Fly și Active Track;
– cameră și senzor de imagine mai bun, poate filma la 1080p cu 120 fps și 4k nativ la 30fps;
– gimbal integrat (stabilizare pentru cameră) , se reduc substanțial vibrațiile;
– 2 sisteme de conectare la sateliți, GPS și Glonass (sistemul rusesc);
– are 2 module de măsurat inerția și 2 busole;
– elice cu sistem quick release;
– sport mode care permite dronei să atingă o viteză de 75km/h;
0010

DJI Inspire 1

Drona pentru profesioniști este mai mare, un pic mai zgomotoasă, dar este mai solidă și mai ușor de controlat. Drona are 3 kilograme, baterie de 6.000 mAh, senzorul este Sony de 12.3 megapixeli, filmează 4K. Autonomia ei este de doar 18 minute. Diferențe față de drona comercială există. Sunt mai multe camere disponibile, poate ridica 1.7 kilograme, plus că se poate lucra cu un operator pentru zbor și altul care să controleze doar camera.
Are un aspect profesional, are motoare puternice și stabilitate mai mare, dacă e vânt sau condiții meteo dificile. Poate zbura pe ploaie, pe ninsoare. Phantom 4 poate rezista pe burniță, dar nu e recomandat să zboare pe ploaie.

Galerie foto

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected] și telefon 0769.066.003.
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!