Tehnologia a devenit parte din viața noastră de zi cu zi, dar în același timp evoluează din ce în ce mai rapid. Dacă vrem să ne pregătim copiii pentru viitor, inițierea în programare ar trebui să fie cel puțin la fel de importantă precum învățarea unei limbi străine.

Să vă spun cum am ajuns noi de la distracția inițială la ceea ce pare tot mai mult să fie o carieră în IT pe viitor. Mara a descoperit prima oară cursurile de tehnologie la Coder Dojo, un program la care am fost invitat odată cu lansarea în România și despre care am scris constant. Dar nu numai că a descoperit programarea, ci i-a plăcut foarte tare și a continuat să o studieze.

Mara a trecut acum prin diverse cursuri, de la începător la stadiul de avansat și cu fiecare curs sau eveniment și-a consolidat încrederea în sine. Așa că premiile nu au întârziat să apară. La SuperCoders a luat premiu în 2015, la Digital Kids în 2016. Mi-a spus că lecțiile și proiectele SuperCoders au fost mai amuzante, temele au fost abordate într-un mod prietenos și colaboarea cu ceilalți participanți a fost interesantă.

Anul acesta, Mara a luat premiul NASA Space Settlement Challenge 2019, un concurs internațional în care au fost înscrise 2.700 de proiecte la care au lucrat 13.000 de elevi din toată lumea. Mai departe va merge în First Tech Challenge, în competiția de anul viitor. Și ne pregătim pentru o facultate specializată în Inteligență Artificială.

Un sfat pe care l-am dat deseori celor care au copii: lăsați prejudecățile din bătrâni, tehnologia nu dăunează copiilor, ci îi pregătește pentru viitor. Asta dacă nu îi lăsați ore în șir în fața ecranului, ci îi încurajați să învețe despre și cu ajutorul tehnologiei.

Eu personal am făcut cunoștință cu tehnologia încă de mic copil. Înainte de ’89 am avut ocazia să joc ping-pong cu controllere improvizate pe un televizor alb-negru, am văzut primul computer cu monitor monocrom verde, iar apoi am avut acasă primul computer cu sistem de operare Basic. Apoi am trecut de la mașina de scris pe un computer cu procesor 186. Computerele au ajuns să-mi influențeze atât cariera, cât și alegerea mea privind viitorul.

De aceea vă recomand să vă înscrieți copiii la noua ediție a Concursului național SuperCoders, la care sunt așteptați cei cu vârste între 10 și 14 ani din toată țara, dacă au cunoștințe minime de programare vizuală și vor să creeze animații și jocuri, pornind de la o poveste dată.

Copiii sunt provocați să dezvolte o animație proprie pe platforma online Scratch pornind de la un început de poveste, pe care ei pot să o construiască și să-i găsească propriul sfârșit. Tema este protejarea mediului înconjurător, astfel încât micii programatori trebuie să găsească o soluție de a folosi tehnologia cât mai eficient pentru a salva resursele naturale ale planetei Pământ.

Înscrierile în concurs au început deja și sunt deschise până pe 25 noiembrie AICI, iar câștigătorii vor fi anunțați pe 5 decembrie și recompensați cu premii distractive: tablete, boxe, brățări Fitbit. Mai mult decât atât, primii 50 de copii care câștigă concursul trec la nivelul următor, Academia online SuperCoders, un modul avansat de programare, în cadrul căruia vor învăța noțiuni introductive de web development pe parcursul a 10 săptămâni de curs online.

Concursul național SuperCoders este a doua etapă a programului SuperCoders. Pe 21 octombrie, Caravana SuperCoders a pornit la drum, într-o serie de ateliere de programare vizuală organizate în 20 de școli urbane și rurale din județele Alba, Bacău, Bistrița-Năsăud, Brașov, Brăila, Iași, Mureș, Sibiu, Suceava și Vrancea. Peste 1.000 de copii participă la aceste ateliere și învață astfel să lucreze în limbajul de programare Scratch și să se pregătească pentru a participa la concurs.

Programul SuperCoders este dezvoltat din 2014 de Orange România împreună cu Simplon, cu scopul de a promova educația digitală și folosirea responsabilă a tehnologiei în rândul tinerei generații. Pe parcursul a șapte ediții, peste 1600 de copiii din toată țara au participat la program și au învățat noțiuni introductive sau avansate de programare.