Este o practică mai veche în „jurnalismul” românesc pe care o să o detaliez atât în versiunea corporatistă, cât și în practica 2.0, cu bloggeri. Metoda e botezată de unii „Sorin Roșca Stănescu”, deși sincer nu cred că el a inventat-o sau că a practicat-o mai bine ca alții. Acum scandalul se referă la rezultatele Vodafone, pe care decizia de a tăia publicitatea le transformă în catastrofă în știrile transmise de Intact. Dar să o luăm ușor.
Chestiile astea se practicau la diverse niveluri în marjoritatea trusturilor în care am lucrat. Nu culpabilizați doar grupul Intact – în afara cazului de față – e o practică aproape generală. Oamenii aveau boală pe anumite companii, ba aveau nevoie de bani, ba aveau boală pe anumite persoane. Nu mai amintesc de interesele politice.
Faptul că unii ziariști am refuzat să practicăm asta – pînă la nivelul de a refuza să vorbim despre asta sau unii refuză să creadă că e adevărat – nu înseamă că presa este „curată”. O dovedesc tocmai materialele servite astfel.
P.S. Gândiți-vă la asta de câte ori citiți știri de genul „Vodafone vinde filiala din România”. Sau „Orange va cumpăra UPC” sau altele…
Șantaj media
Varianta corporatistă. Dacă o companie are reclame în alte publicații, ziare, reviste sau la radio, TV, atunci trimiți oamenii de la vânzări. Stabilești contacte, prezinți produsul tău, aștepți sume de același nivel cu rivalii. Dacă nu se întâmplă, pui mâna pe telefon. Îi amintești voalat respectivului că nu are o afacere perfectă. Că are puncte slabe, de care oamenii rău intenționați pot abuza. Apoi mai aștepți o vreme răspunsul. Dacă aluzia nu a fost prinsă, treci ușor la atac. Un articol răutăcios, un editorial cu aluzii, apoi treci la arsenalul greu – pagini de anchetă, dezvăluiri, prima pagină etc. Amintiți-vă câte cazuri de gen s-au petrecut în ultimii ani. Momentul edificator pentru Ziua/SRS a fost seria de materiale scrise unilateral pe tema „antenele GSM radiază”.
Metoda se practică și cu unii bloggeri care au ajuns să deranjeze media pentru că iau din bugetele de promovare online vizate de trusturi. Doar că în acest caz nu șantajează bloggerul – n-ar avea cum – ci tot companiile care lucrează cu ei. Sunt amenințate cu „dezvăluiri” pe de-o parte, iar pe de altă parte se scriu și se transmit pe alte canale minciuni, bârfe și invenții despre bloggerul respectiv. Sunt doar câteva cazuri pe care le știu, dar este aceeași metodă a „jurnalismului” autohton.
Cazul Vodafone
Vodafone a anunțat oficial acum trei luni că a eliminat din baza de „clienți” o serie de SIM-uri inactive și a schimbat metoda de raportare a utilizatorilor, ceea ce dus la o diminuare de 1,25 milioane de utilizatori a cifrei finale. Apropo, nu presa țipa despre faptul că operatorii raportează prea mulți utilizatori la o populație de 18 milioane? Sincer, eu cred de asemenea că Orange a pierdut „doar” 500.000 de clienți tocmai pentru că nu scoate SIM-urile inutilizate de la numărătoare. Ba mai mult, Orange dau SIM-uri gratis, pe care luea le folosește doar momentan pentru creditul inclus, dar sunt numărate ca și clienți activi. Din toată știrea prezentată de Antene, este adevărat doar faptul că al treilea jucător, Cosmote, reușește să crească în ultimii ani. Și asta datorită ofertelor care au fost foarte bune, precum și datorită preluării Germanos și Zapp.
Vodafone și Orange au scăzut cu procente similare la venituri sau profit. Între 10 și 15 procente de la trimestru la trimestu și de la an la an. Și să nu uităm că scăderile se datorează nu doar crizei economice, ci și tăierilor de tarife datorate reglementărilor. Dacă diferența era masivă, acest lucru s-ar fi văzut imediat în cifre.
Rămâne neclară decizia Vodafone de a nu investi în promovarea pe Antene, dar pe de altă parte știrea bombă de azi nu face deloc bine trustului Intact.
5 comentarii