Ca antreprenor este foarte greu să te descurci într-o piață competitivă, aglomerată și extrem de dinamică. Știu asta din propria experiență. Ca să pot să mă ocup de ce știu să fac mai bine, adică de știri, am nevoie să îmi iau gândul de la ce consider secundar, ca, de exemplu, contractele cu furnizorii. Însă deseori nu pot, iar aici începe o poveste care ar putea fi fără sfârșit pentru că încep negocierile, apoi apar steluțele de pe foaie cu toate excepțiile, apoi, dacă apuci să semnezi ceva, nu mai e cale de întoarcere. Așa că, apare întrebarea “De unde știm dacă ele reprezintă cea mai bună alegere?”.

provocari antreprenori

În România, în general, atunci când vorbim despre servicii bazate pe abonament ele pot fi considerate oricum, numai flexibile nu. Vrei să faci o schimbare pe parcursul abonamentului – nu se poate. Vrei un preț mai corect? Nu se poate. Dacă cineva îți propune un serviciu fără limite, pare ireal.

Cauți un preț mai bun? Poți găsi, dar s-ar putea ca tocmai avantejele acelui serviciu să le pierzi. Prețul mic ascunde, în cele mai multe cazuri, calitatea slabă, care tocmai în companii nu poate fi acceptată.

Eu am avut multe experiențe, unele foarte neplăcute, mai ales de când am trecut pe firmă. O adevărată aventură să trec telefonul personal pe companie. După ce am stat la coadă jumătate de oră, aveam toate actele firmei la mine, angajatul mi-a spus că lipsește ceva de la Registrul Comerțului. Nici contabila nu știa ce vrea. A trebuit să plec și să rezolv ulterior.

O companie extrem de lăudată pentru prețuri, mi-a cerut de zece ori tariful actual pentru a trece conexiunea pe fibră de pe persoană pe firmă. Am renunțat. Altădată, pe fondul crizei din 2008/2009, am încercat să suspend temporar un serviciu foarte scump. Nu am reușit. Trebuia să achit taxă de încetare înainte de termen. Ori eu tocmai banii vroiam să-i economisesc.

Timp de 15 ani am avut o singură ofertă la electricitate, nu se putea negocia niciun pic contractul. Accepți sau rămâi fără curent. Apoi, dacă vrei să înscrii un nou loc de consum, este o nebunie din cauza birocrației. La fel și la bancă. Când am deschis contul firmei nu s-a putut la banca la care vroiam eu. Când avocatul m-a anunțat că nu a deschis acolo, ci la banca de lângă, că era mai aproape, am crezut că leșin.
Cumva, deși sunt companii mari, au adoptat acolo unde trebuie o birocrație mai mare decât la stat: fix când trebuie să modifici ceva, când vrei să reduci costul, când vrei servicii mai flexibile.

Ideal ar fi în România măcar un serviciu de comunicații flexibil, fără obligații suplimentare, fără taxe ascunse, cu preț corect și care să livreze exact ce am eu nevoie.

Voi ce experiențe de acest gen ați avut? Vreau să-i aud în special pe cei care au companii și vor să discute deschis despre problema asta. Dacă ești SoHO sau IMM în România, îți ia infinit mai mult să faci orice schimbare de contract, să obții beneficii în plus, să ai libertatea de a te mișca cum vrei. De-asta, e nevoie și aici de o schimbare.