În ultimii ani am participat la N evenimente cu start-up-uri, unde se dau sfaturi pentru start-up, se fac recomandări de către „experți” și se împing tinerii și companiile nou-create într-o zonă care se poate dovedi relativ periculoasă. Sfatul meu este să luați recomandările și sfaturile cu titlu informativ și să faceți cum vă taie capul. Să vă spun de ce…
Sursa foto.
Ce se cere de la un start-up
Am fost atât în juriu pentru competițiile de start-up-uri, cât și în poziția de a înscrie un start-up pentru a primi finanțare. Toate competițiile și concursurile pentru start-up cer MINIMUM următoarele:
– o prezentare în Power-Point;
– un plan de afaceri realizat profesionist*;
Am văzut asta absolut în toate evenimentele, concursurile, pitch-urile și așa mai departe. După părerea mea birocrația, formularele, documentele, toate astea omoară atât companiile start-up, cât și ideile fondatorilor, care ar fi putut face chestii mult mai interesante în timpul ăla. M-am hotărât să scriu după ce am văzut o serie de articole care redau opinii similare de la oameni cu experiență în domeniu.
* profesionist = birocratic, într-un limbaj de lemn folosit de așa-ziși specialiști care cred că au folosit corect acolo niște termeni economici. Pe scurt, doar ei înțeleg ce scrie acolo și fac aceste documente doar pentru ei. Fac pariu că unii descarcă de pe net modele de plan de afaceri și de modifică puțin pentru a scăpa de asta. Pierdere de vreme, părerea mea.
Sfaturi de la oameni cu experiență
Legat de prezentarea PowerPoint, slavă domnului că am văzut o serie de oameni utilizând PowToon sau Prezi, pentru că PPT este cea mai mare invenție pentru pierderea timpului, secondat doar de Facebook. Și cu diferența că oamenii din corporații sunt forțați să lucreze în PPT și Excel. Nu o fac de plăcere și utilitatea demersului este discutabilă. Există alte soluții, aplicații, pe care le vor iubi și angajații și nu vor mai fi atât de stresați.
Recent, a ieșit la iveală că Amazon nu folosește PPT. Posibil nici Excel aș zice eu, dar nu știu exact. Fondatorul Amazon spune că o listă cu puncte de la capăt nu este o idee și nu poate fi înțeleasă, în schimb un text fluent este clar și explică mai bine intențiile și rațiunea unui proiect. Și vă asigur că și voi înșivă veți înțelege mai bine mecanismele punând ideile pe hârtie, fluent. Nu în PPT.
Legat de planul de business: cel mai adesea inventarea unui plan de business nu ajută. Faptul că spui pe hârtie că aplicația costă 1 dolar și ai acces la 1,5 miliarde de utilizatori nu îți garantează nimic. Experții spun să pui ideea în practică și să o testezi, să vezi dacă merge. În loc de un plan de business cu venituri, realizează un plan cu cheltuielile pe care o să le ai, proiectate pe 12 luni minim.
Calculează cât ar costa să atragi noi clienți. Presupunând că merge, ai primii clienți fericiți, trebuie să crești, cum aduci noii consumatori?
Pregătiri pentru schimbare. Dacă ai intrat în viața de antreprenor, trebuie să fii pregătit pentru schimbare și planul de afaceri nu te ajută. Fă un plan B pentru start-up, fii pregătit să îl vinzi cu totul, să îl închizi dacă este cazul. Să aplici altă idee sau altă strategie care ar merge, pregătit să faci asta peste noapte. E greu, dar este o meserie foarte frumoasă, cea de antreprenor. Ceea ce urăsc eu este să văd sfaturi și recomandări aiurea pentru start-up-uri de la unii care n-au auzit și n-au avut de-a face cu așa ceva în viața lor (bănci, investitori companii, operatori și așa mai departe).