Un mic ghid cu sfaturi utile: cum te ferești de țeapa Black Friday , câteva idei pentru pasionații de shopping. Știu, majoritatea cititorilor sunt pregătiți și s-au confruntat cu primele probleme din 2012, apoi 2013, alții au experiențe din 2014 și 2015.
dreamstime_s_21849484

Sursa foto: © Beaniebeagle | Dreamstime.com – Black Friday

Anul acesta, am adunat la un loc și mai multe sugestii și sfaturi pentru voi.

Concurs! Dai subscribe și câștigi. Apasă play:

Țeapa de Black Friday

1) Reducerile. Sper că sunteți la fel de conștienți ca și mine că nu există oferte cu -80% sau -90% nu mai vorbim de 100% – în afara cazurilor în care un angajat introduce greșit prețul și magazinul refuză să livreze produsul. Au fost puține excepții, cea mai constantă fiind eMAG, care și-a asumat oficial aceste costuri, de fapt pierderi. În niciun caz un Black Friday de toată luna, de trei săptămâni sau de zece zile nu poate fi real. Pot fi oferte la produse, la anumite cantități dintr-un produs, chestii care să stimuleze vânzările. Reduceri de -80% pot fi la căști (dopuri) sau cabluri de încărcare, chiar și aici pornind de la un preț inventat.

Niciun magazin – online sau offline – nu va lua un produs cu 10 lei ca să îl vândă apoi cu 1 leu la Black Friday. Sper că vă e clar acest lucru.

O parte dintre ofertele de Black Friday sunt negociate cu producătorii și cu distribuitorii. Uite, prețul real de producție al telefonului este 250 de dolari. Noi îl vindem cu 500 de dolari pentru a face profit. Pentru a plăti angajații, pentru a plăti taxele, pentru a plăti furnizorii, pentru a plăti partenerii. Special pentru Black Friday, producătorul renunță la o parte din marja lui, magazinul renunță la marja lui – dar nu prea pot renunța la costul real al produsului. Cine vă spune altceva, vă minte.

Reducerile reale de Black Friday sunt de 20-30-40%, la anumite produse, în special la cele care s-ar vinde mai greu sau nu s-ar vinde. Acum, retailerii, la fel cei online și cei offline, vă spun altfel. Și vor spune tot timpul altfel pentru că altfel s-ar discredita singuri. Singura lor reacție este să spună că cei care îi critică au ceva cu ei sau le sunt competitori și că ei au dreptate.

2) Magazinele. Altex și Media Galaxy s-au străduit să ducă Black Friday în derizoriu anunțând campanii de o lună, BF de vară și altele asemenea. Dar ați auzit undeva de vreo reducere reală, vreo ofertă imposibil de ratat? Eu nu și am urmărit discuțiile pe tema asta peste tot. Black Friday la Cel.ro sau Quickmobile? Dacă vreți să aveți probleme, treaba voastră. Căutați pe Google Cel.ro + garanție sau Quickmobile+problemă și veți avea ce citi ore în șir, dacă nu zile.

Nu zic neapărat că eMAG au oferte mai bune, dar măcar la ei nu ai mari probleme cu garanția (n.a. – am uitat de Depanero, my fault), cu transportul, poți să returnezi produsul și ai și alte avantaje. O să urmăresc pe 18 noiembrie și vedem dacă este vreo ofertă reală.

Alegerea unui magazin bun este primul pas spre o experiență pozitivă de BF. Cred că anul ăsta vom vedea focus mai mare pe zona de fashion (haine, încălțări etc), pentru că piața de gadgeturi rămîne saturată și nu există nimic foarte nou care să merite o investiție. Produsele cu preț mic vor fi cumpărate mai ales pentru a fi făcute cadou în perioada Sărbătorilor de Iarnă. Dar un produs cu preț mic nu înseamnă neapărat că el este redus, ci mai degrabă că este un produs prost.

3) Prețurile. Dacă vrei să știi cât de redus este un produs în realitate, compară prețul de pe eMAG sau Altex sau alt magazin cu cel de pe Amazon. Da, cumpărând de pe Amazon Spania, Italia, Franța sau Germania nu plătești decât transportul. Prețurile sunt mai bune, iar DESEORI prețul + transport este mai mic decât prețul cu transport gratuit la magazinele din România. Iar Amazon au și ei Black Friday și veți găsi reduceri reale acolo. Sau puteți verifica direct la chinezi. Dacă prețurile lor sunt mult mai mici, atunci prețul din România este doar o țeapă de marketing, exact cum spune toată lumea.

4) Clauze ascunse. Indiferent de magazin, caută să vezi dacă sunt steluțe* sau alte clauze listate lîngă prețul mult promis. Vă dau un exemplu, am nimerit pe un site care lista camera foto pe care o vroiam eu la jumătate de preț. Eram super încântat, dar părea și suspect. După ce am completat toate datele, scria să trimit 200 de dolari “avans” pentru cameră urmând ca ei să o livreze și eu să plătesc restul de bani. Deja părea și mai suspect. Am căutat pe Google, într-adevăr, oamenii plăteau în avans, iar ăia încasau banii și pa, nu trimiteau niciun produs. Iar orice plângere durează și probabil nu va fi rezolvată niciodată. Faceți plângere pentru că merită să fie opriți de autorități, dar nu veți primi și banii înapoi.

5) Taxe suplimentare. La români dacă nu ești atent plătești maxim transportul de 15-20-50 de lei. Nu este o pierdere mare, dar dacă tu ai găsit ceva de 10-20-30 de lei, plata transportului deja dublează prețul și anulează toată reducerea. La fel la unele produe de la chinezi. Ele costă 70% comparat cu Europa, dar taxa de livrare anulează restul. Fiți atenți la toate detaliile, ca să nu luați țeapă de Black Friday.

Tu cum te fereți de țeapa de Black Friday ? Ce astfel de înșelăciuni ai mai observat?

 

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected] și telefon 0769.066.003.
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!