Acum 10 ani părăseam redacția ziarului după aproximativ 15 ani de presă și porneam în aventura nebună numită freelancing. Nu regret deloc acel moment, dar nici nu pot spune că a fost ușor sau că toate au mers așa cum am plănuit. În schimb pot să vă spun zece lucruri care ar putea ajuta orice antrepenor aflat la început de drum, lucruri învățate pe pielea mea, the hard way.

photo dan dragomir by cristian sutu-min

 

  1. You’ll never walk alone – oricât de bun(ă), unic(ă) și special(ă) ai fi, nu ești singur(ă) în nicio industrie. Economia este ca un organism viu, un ecosistem, fiecare participant (organ) are rolul său. Ca un mecanism, toate rotițele trebuie să meargă împreună pentru ca totul să funcționeze. Nu poți avea succes, nici financiar, nici personal, stând izolat, de unul singur. Interacționează cu parteneri, cu instituții, cu clienți, dar și cu competitori, pentru a înțelege cât mai bine cum funcționează industria ta. Găsește căi de a optimiza procesele și optimizează ceea ce deja mergea bine pînă când situația va fi ideală.  Mulțumește celor care te-au susținut și te-au ajutat, nu uita de ei;
  2. Statul nu te ajută niciodată – în România, autoritățile nu încurajează start-up-urile, IMM-urile, inițiativele antreprenoriale. Statul este aici să ne încurce, să dea amenzi, să ne facă controale și să găsească desigur tot timpul nereguli. Nicio guvernare de după ’89 nu a înțeles adevărul simplu că micile inițiative antreprenoriale sunt inima economiei, că astfel au apărut Apple, Microsoft, Google, Facebook, pe care le vor putea toca de bani după ce au crescut, nu trebuie să le sufoce din fașă;
  3. Se fură inovează ca în România – oricâte idei creative, unice, nemaivăzute ai avea, la un moment dat, mai repede sau mai târziu, cineva le face și există toate șansele să le facă mai bine ca tine. Unii au foarte mulți bani și îi pot redicrecția exact când tu nu ai resurse,  unii au foarte mult timp liber pe care îl pot investi în asta, alții au resurse umane sau relații speciale pe care le pot dedica cu un singur scop: să reușească mai mult, mai bine, mai rapid. De-asta este bine să faceți rapid ceea ce vă propuneți și într-o manieră cât mai greu de copiat, o indentitate bună, branding, focus pe calitate;
  4. Plățile întârzie oricum – nu am lucrat cu statul vreodată, dar am auzit de la alții povești că și acolo se întârzie plățile. În privat, fie că lucrezi cu o corporație multinațională, fie că lucrezi cu un start-up, plățile tot întârzie. Singurele momente în care ai încasări continue sunt când vinzi direct, iar produsul sau serviciul e căutat și oamenii abia așteaptă să îl plătească. De-asta un produs bun te scapă de foarte multe probleme. Altfel, orice strategie trebuie adaptată să poți trece perioadele în care întârzie plățile, nu există scăpare;
  5. Oricine poate greși, dar nu repeta – ok, ai comis-o, ai afectat un partener sau un sponsor, ai greșit un model sau o prezentare, ai pierdut clientul sau ai dezamăgit cumpărătorul. Heads up: toată lumea greșește. Identifică prima oară cauza greșelii și încearcă să te pregătești mai bine data viitoare. Nu insista în eroare, nu o repeta. Bonus: o să mai faci și alte greșeli, dar măcar nu te repeta sau riscul de a pierde reputația este maxim;
  6. Succesul nu vine peste noapte – sunt foarte mulți care cred că pot avea succes în câteva luni sau într-un an. Poate, pe termen scurt, să vezi semnale încurajatoare că te aprobă prietenii, te susțin cunoscuții și te ajută unele branduri, dar asta nu este succes. Aș defini succesul ca momentul acela când ai ajuns în punctul unde poți lăsa deoparte toate grijile, atât financiare, cât și legate de business. Câți pot afirma cu tărie asta? Să poți lua un an sabatic fără ca afacerea să dea faliment. Să nu trăiești sub imperiul că se apropie ziua de salarii și sunt destui bani în conturi pentru a le plăti. Vine ziua de impozite și plătit TVA. Și așa mai departe. Este adevărat că unele start-up-uri au creșteri de rachetă, dar 99% dintre acestea au o evoluție ulterioară de stea căzătoare. Însă la un moment dat presa nu le mai consideră interesante și nu se mai află ce s-a întâmplat acolo. Succesul implică multă muncă, nopți nedormite, multe eșecuri, multe relansări;
  7. Nu te plafona niciodată – chiar dacă ai ajuns într-un moment în care activitatea pare comodă, totul merge strună și sunt atinse toate targeturile, ești convins că ai succes și te poți relaxa. Dar amintește-ți de punctul 3 de mai sus, de faptul că vine din urmă cineva care are toate resursele să te depășească. Fii atent la nișa ta și nu lăsa relaxarea să-ți strice tot. Cine mai ține minte Friendster, prima rețea socială, inventată înainte de Facebook? Eu o țin, că am scris la ziar despre ea. MySpace? Ask.com? Chiar Yahoo. Mergeau bine, de ce să își bată capul? Ei bine, mențineți jocul de glezne, să fiți încălziți în caz că apare vreun nou maraton la orizont.
  8. Un eșec este un nou început – ok, ai crezut că vei avea succes, dar s-a dovedit un eșec. Ai cheltuit rezervele personale, ai investit timpul tău irecuperabil, nu a mers și ești deprimat. Ei bine, Angry Birds s-a lansat după ce creatorii au eșuat de 51 de ori înainte. Și apoi a devenit hit mondial și acum trăiesc bine mersi de pe urma francizelor – filme, desene, păpuși, tot ce trebuie. Înveți din eșecuri așa cum înveți din greșeli, mergi mai departe și nu le repeți.
  9. Livrează peste așteptări – un principiu pe care l-am învățat și eu de la alții. E bine să livrezi ceea ce ai agreat cu clientul, dar dacă poți să faci mai mult pentru el, te va ține minte și te va răsplăti. Câți oameni ați auzit că erau entuziasmați că au primit exact ceea ce  comandaseră? Exact. Oamenii sunt impresionați dacă primesc ceva în plus. Fii peste așteptări ca să ai succes.
  10. Keep walking – orice s-ar întâmpla, nu renunța. Evident, nu repeta aceeași greșeală, nu copia proiecte din US sau Europa. Nu continua dacă devine clar că proiectul că nu merge. În schimb, continuă să te reinventezi, să găsești noi soluții, să îmbunătățești. Înțelege ce vor clienții, ce vor partenerii și răspunde-le pe măsură la dorințe.

Nu regret nimic din ultimii 10 ani. Am călătorit mult mai mult, am vizitat 50 de țări și teritorii, am discutat cu CEO ai marilor corporații, am făcut interviuri cu antreprenori și fondatori de start-up-uri geniale, am descoperit produse extrem de populare înaintea tuturor. Cum mă văd peste 10 ani? Probabil la fel, făcând probabil mai mult video și mai puțin scris.