Renault Twizy, mașinuța electrică care atrage toate privirile, a ajuns după lansarea în România și la test-drive. Recunosc, n-am experiențe cu mașini mici, n-am tesat nici Smart, nici Mini, nici alte jucării. Pe de altă parte, Twizy este ceva complet diferit. Este mai degrabă un kart electric cu acoperiș. Asta e senzația, că ești la karting, distracția fiind garantată. Am testat modelul de top, Twizy URBAN 80. Am pus întrebări și am aflat multe lucruri interesante. Dar să le luăm la rând.

Renault Twizy - drive test
Renault Twizy – drive test

Pro și contra Renault Twizy

Mi-a plăcut foarte mult:
– ușurința cu care se conduce (ca o mașină cu cutie automată);
– demarajul rapid și viteza ok – se duce peste 80 km/h;
– ușurința de a găsi loc de parcare;
– se încarcă la orice priză de 22o, ca orice gadget;
– atrage automat privirile, am stat la povești cu o mulțime de necunoscuți;

Rămân de discutat:
– versiunea fără geamuri (plexiglas) e descoperită ca un scuter (te plouă);
– nu are radio, climă sau alte dotări similare existente la mașini;
–  interiorul este spartan, nu e făcut pentru confort;
– unii șoferi nu te văd pentru că e mașinuța joasă;
– prețul este măricel;

Experiența de condus cu Twizy

Eu am văzut prima oară Renault Twizy în 2012, la Roma. Nu mai știu exact cu cine eram, dar ne-a atras automat atenția. Era parcat în spate la Colosseum. De-aia am și remarcat mașinuța, era perfectă pentru aglomerația de-acolo. Deseori mă gândesc cât de bună e mașina mică pentru oraș, pentru aglomerații, pentru lipsa cronică de parcări. De asemenea mașina electrică mă atrage ca un magnet. Am testat un hibrid, dar sistemul presupunea să pui benzină și consuma peste cei 6 litri la sută din manual. Mașina electrică este ideală pentru oraș, mai ales dacă ai unde să o încarci. Dar, ca toate electronicele, va avea probleme cu bateria. Nu pricep de ce nici în al 10-lea ceas marii producători de baterii nu trec la tehnologii mai eficiente. Ele există, de 10 ani se lucrează la ele, dar nu, noi rămânem cu bateriile astea varză.

Twizy - bordul e simplu
Twizy – bordul e simplu

În acest context, m-am bucurat de lansarea Twizy, dar am venit la test cu inima strânsă. Am citit diverse opinii la Cristi sau la Vali, dar vroiam să văd că așa este. Ei bine, un lucru e sigur: nicio zi nu e plictisitoare dacă conduci un Twizy. M-am adaptat rapid la ea, fuge rapid, atrage privirile. Cred că am repetat de mai multe ori că atrage privirile, dar așa e, de cum am ieșit pe poarta Renault (West Gate) toată lumea se uita după mașinuță. Claxoane, flash-uri, întrebări: cât consumă? Cum fuge? N-ai geamuri? Dacă te udă ploaia? Dacă ți-o fură? Dacă, dacă, dacă.

Cum spuneam, Twizy nu este o mașină construită pentru confort. Mai bine zis, aș putea spune așa: Twizy nu este o mașină. Ei îi spun “cvadriciclu”, adică scuter cu patru roți. E un scuter acoperit și poți comanda și geamuri, detaliez mai jos. Experiența de condus este cea de karting. Stai destul de jos, ai frână, accelerație, volan, plus semnalizare și faruri. Pe lângă claxon, are un sistem sonor pentru avertizat pietonii că te apropii. Altfel nu se aude nimic. Nici sunetul nu e prea tare, iar pietonii cum nu sunt atenți nu te prea aud. Așa că rămân la claxon. Oglinzi retrovizoare sunt doar pe laterale, lipsește cea din tavan, chestie care pe mine m-a deranjat relativ, fiind obișnuit să mă uit constant în spate.

Twizy - din spate
Twizy – din spate

Twizy fuge bine prin trafic, se strecoară, ai locuri de parcare nebănuite pentru alții. Dar în același timp mi-a lipsit radioul și chiar aerul condiționat. Desigur, probabil că ar pune presiune pe baterie, care și așa rezistă și nu prea. Am pornit la drum cu autonomie de 60 de kilometri, iar după 10 mai avea 35 de kilometri. După alți 10, mai afișa pe bord 31 de kilometri, deci cifra se ajustează în timp. E drept, a fost și cald, chestie care ar putea afecta autonomia. După 3 ore de stat, autonomia era aceeași, tot 31. Iar după ce am dus mașinuța înapoi la Renault era autonomia 25 de kilometri. Cred că 60 de km face dacă mergi constant din punctul A în punctul B. Cred în București ar fi sigur să recomand 55 de kilometri înainte de a ajunge la priză.

Avantajul major al Twizy este că se încarcă la orice priză. Acasă, scoți un prelungitor pe geam (dacă nu stai la 10). Sau tragi de pe scara blocului, românii sunt descurcăreți la faza asta.  La birou, tragi curent în parcare. În trei ore bateria este full, este foarte ok pentru mers prin oraș. Și la mașina normală poți rămâne fără benzină dacă nu ești atent, așa că nu consider asta o problema. Nici taxa lunară pentru baterie nu mi se pare aiurea. Că plătești la benzinărie sau la Renault, e tot aia. Și e mai bine să ai bateria bună, să ți-o schimbe rapid când nu mai ține și așa mai departe.

Dezavantajul mare este că nu poți merge în alt oraș. La orice alt vehicul poți alimenta și mergi mai departe. La Twizy, dacă s-a descărcat, trebuie să stai trei ore. De aceea sunt convins că proiectul poate și va fi îmbunătățit.
experienta Renault Twizy
 

Concluzii

 
Renault Twizy este un vehicol electric de oraș. Dacă vreți un scuter sau vreți o mașină atunci povestea se schimbă. E cu totul altceva. Prețul este de 7700 de euro pentru versiunea testată, există și o variantă mai modestă, light, Urban 45, care costă 7000 de euro. Majoritatea, la banii ăștia, vor opta pentru un Logan sau ceva second-hand. Totuși, cei care vor să scape de dependența de benzină, de prețurile care cresc mereu la carburant și așa mai departe pot opta pentru o mașinuță electrică. Acum depinde și cât de mare va fi factura la curent electric după încărcarea ei constantă.

 

Galerie foto

Video