Microsoft a anunțat lansarea ultimei versiuni a suitei de aplicații office, intitulată: Microsoft Office 2013. Momentan, varianta disponibilă publicului este una Beta, deși reprezentanții Microsoft o numesc „Preview”, însă asta este mai puțin important. Ideea în sine este că versiunea nu este una completă.

Microsoft Office 2013 va fi disponibil sub două versiuni:

  1. Microsoft Office 2013, care va fi o versiune clasică disponibilă în varianta Retail și OEM, asemeni versiunilor anterioare de Office, ca de exemplu 2010 sau 2007.
  2. Microsoft Office 365, care va fi o versiune la care veți avea acces pe baza unui abonament lunar, care bineînțeles, vă va oferi aceleași facilități ca și Office 2013 dar și câteva bonusuri.

Spre exemplu, Microsoft Office 365, versiunea pe bază de abonament, vă va oferi acces nelimitat la serviciul SkyDrive, cu care este integrată. În plus, această versiune va primi update-uri mult mai frecvent.

Ambele versiuni în schimb vor conține toate aplicațiile cu care deja probabil v-ați obișnuit: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Access și Outlook.

Una din marile modificări adoptate de Microsoft suitei Office a fost integrarea aplicațiilor cu serviciul SkyDrive, pentru a avea acces la toate documentele publicate, folosind o mulțime de gadget-uri precum tablete sau smartphone-uri.

Din păcate, Microsoft nu a anunțat data lansării oficiale a aplicației și nici un pret estimativ pentru a ne putea face o impresie. Cert este că…..

Prezentare Microsoft Office 2013

Prima impresie pe care mi-a lăsat-o Office 2013 a fost una destul de plăcută. Inițial, spațiul de lucru în cadrul aplicațiilor mi s-a părut enorm datorită interfeței ce se ascunde atunci când nu ai nevoie de ea. Mi-a plăcut că Microsoft a acordat mare atenție acestui aspect, eliminând toate meniu-urile și butoanele ce îți puteau distrage atenție de la lucru, atunci când nu aveai nevoie de ele.

Revenind la serviciul SkyDrive, pentru cei ce nu știu, acest serviciu este similar lui Google Drive, adică este o aplicație online ce vă permite stocarea diverselor fișiere, pe serverele Microsoft, pentru a putea fi accesate de oriunde, cu ajutorul unei conexiuni la internet. Asemeni Google Drive, și Microsoft SkyDrive vine însoțit de o aplicație online ce vă permite lucrul cu fișierele de tip office, în situația în care desktop-ul de la care accesați respectivele fișiere nu are instalată o soluție Office ori, poate accesați respectivele documente folosind o tabletă ori un smartphone, unde nu aveți posibilitatea de a instala aplicația.

După cum vă spuneam, Microsoft a integrat foarte bine SkyDrive în cadrul suite Office. Acum, veți avea posibilitatea de a salva documentele cu care lucrați, direct în mediul de stocare oferit de SkyDrive, folosind opțiunea SaveAs. Această funcție este genială deoarece uneori, eu mai modific diverse documente folosind tableta, fiindu-mi foarte incomod să fac transferul de date ulterior de pe tabletă pe laptop sau viceversa.

Interfața în sine a aplicațiilor nu s-a schimbat foarte mult. De altfel, este și de înțeles, nu poți schimba în totalitate o interfață cu care utilizatorii s-au obișnuit ani la rând. Amintiți-vă doar de trecerea bruscă de la Office 2003 la Office 2007, când Microsoft a impus versiunea ce includea „Ribbon-ul”. Mulțu nu au reușit să se adapteze schimbării. Este esențial ca Microsoft să gândească fiecare mișcare pe care o face în încercarea de a veni în ajutorul utilizatorilor cu funcții intuitive pentru a le ușura munca.

Office Word 2013

După cum vă prezentam în cele relatate mai sus, interfața deși nu s-a schimbat radical, este mult mai intuitivă și mult mai „curată”. Pe lângă aceste aspecte, posibilitatea de a ascunde meniurile atunci când nu aveți nevoie de ele, este o chestie genială ce vă poate ajuta în multitasking, în situația în care lucrați simultan cu mai multe documente.

Dar Microsoft nu s-a oprit aici și a mai implementat o funcție interesantă, numită Read Mode. Dacă în versiunile anterioare aveați probleme cu cititul documentelor de mari dimensiuni, fiind distrași de diferitele mesaje, butoane, meniuri și alte ferestre apărute, în Office Word 2013 veți putea ascunde toate aceste lucruri, mărind fereastra și păstrând într-un cadru vizibil, numai textul pe care doriți să-l urmăriți.

Și, cireașa de pe tort am decis să o savurăm aproape de sfârșit: PDF Editor. Da, probabil ați citit bine. Office 2013 ne oferă posibilitatea de a edita documentele de tip PDF, direct din aplicația Word. Atât timp cât PDF-ul respectiv nu este o imagine scanată, îl puteți edita fără nicio problemă, fără a avea nevoie de aplicații adiționale. Cât de tare poate fi acest lucru?

O altă facilitate pe care Word o pune la dispoziție utilizatorilor este posibilitatea de a atașa imagini și clipuri video documentelor voastre, extrase din online, folosind funția Embed. Deasemenea, și lucrul cu imaginile s-a schimbat în bine, acum având posibilitatea de a sesiza toate modificările efectuate asupra imaginilor în timp real, fără a fi nevoie să deselectați imaginea sau să interveniți cu funcții inutile gen: „Apply – OK”.

Office PowerPoint 2013

Microsoft PowerPoint 2013 vine însoțit de o multitudine de teme grafice din care o puteți alege pe cea ce se poate atașa necesităților voastre, asta în cazul în care nu doriți să concepeți propriul design. Deasemenea, funcțiile Smart Guides, îi ghidează pas cu pas pe începători și le oferă o vedere în ansamblu a proiectului lor, pentru a nu fi surprinși în mod neplăcut de rezultatul final. Practic, aceste funcții vă asigură o aliniere perfectă a cadrelor.

O altă facilitate interesantă este posibilitatea de a lucra mai multe persoane simultan, cu același document folosind Microsoft Skydrive. Ați înțeles bine. Dacă aveți de lucrat un proiect în echipă, puteți salva proiectul în spațiul oferit de Skydrive, de unde îl puteți deschide simultan, de pe un număr nelimitat de computere, astfel încât, să puteți lucra în același timp mai multe persoane la aceași document.

Asemeni Word 2013, și în PowerPoint veți avea posibilitatea de a ascunde practic orice meniu ce îl considerați inutil sau de care nu aveți neapărată nevoie la un moment dat, pentru a obține un spațiu de lucru cât mai vast.

Office Excel 2013

Asemeni celorlalte aplicații disponibile în suita, și interfeței Excel i-au fost aduse câteva îmbunătățiri semnificative. O funcție interesantă, nou implementată este Flash Fill, ce vă oferă posibilitatea de autocompletare a funcțiilor ce sunt repetate sau reluate.

Mai mult de atât, lucrul cu tabelele a devenit și el mult mai simplu. Cu ajutorul funcției Highlight, puteți evidenția absolut orice selecție din cadrul unei foi de calcul, în timp ce cu ajutorul funcției Pivot Tables View veți avea posibilitatea să vizualizați în timp real diverse grafice, în funcție de datele selectate pe care ar trebui să le conțină. Astfel, puteți alege cea mai bună variantă într-un timp cât mai scurt.

Office Outlook 2013

Din punctul meu de vedere, Outlook a suferit o serie de îmbunătățiri ce au reușit să-l facă un adevărat client de email. În Outlook 2013 veți avea deasemenea posibilitatea de a integra un număr practic nelimitat de cont-uri de email pe care să le administrați, ce vine în ajutorul vostru, scutind timp prețios necesar verificării fiecărui email în parte.

Deși nu am pus foarte mare preț pe acest aspect, Outlook vă mai oferă posibilitatea de a integra în clientul de email, conturile voastre din Social Media, precum Facebook sau LinkedIn. Avantajul principal al implementării Social Media în clientul de email ar fi posibilitatea de a vă sincroniza contactele și de a lucra cu imaginile publicate pe rețelele de socializare. Acest lucru este interesant.

Concluzii

Se vede că Microsoft a lucrat mult la îmbunătățirea facilităților pe care suita Office o oferă și îmi place foarte mult că au fost luate în calcul detalii minore, ce păreau neimportante în esență, precum auto-ascunderea meniurilor atunci când nu sunt utilizate. Mie mi-a plăcut. Așteptăm versiunea finală, probabil prin Ianuarie 2013.