Studiul IDC pe anul trecut arată că Apple a devenit numărul unu mondial la vânzările smartphone în 2023. A depășit pentru prima oară Samsung, care a avut o evoluție mai slabă. Xiaomi însă crește mai rapid și vine tare din urmă. Informația este deja confirmată de Canalys. Deocamdată Gartner și Counterpoint Research nu au prezentat rapoartele oficiale.
Sursa foto: TechRadar
Apple a depășit pentru prima oară Samsung
Ultima dată când o companie care nu poartă numele Samsung a fost în fruntea pieței de smartphone-uri a fost în 2010. Atunci era Nokia numărul unu și sincer vă spun că am râs auzind că sud-coreenii vor să-i depășească. Pe 2023 Samsung coboară pe locul al doilea, iar acum liderul este Apple. Un fel de transfer de ștafetă în fruntea celei mai mari piețe de electronice de larg consum. Schimbarea a fost determinată de creșterea vânzărilor Apple, combinată cu o scădere pentru terminalele Galaxy.
În general, piața globală de smartphone-uri rămâne complicată, dar sunt semne că se îndreaptă către redresare. Potrivit datelor preliminare de la International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, livrările globale de smartphone-uri au scăzut cu 3,2% de la an la an, până la 1,17 miliarde de unități în 2023. Este cel mai scăzut volum pe întregul an din ultimii zece ani, determinat în mare parte de provocările macroeconomice și stocurile ridicate la începutul anului. Creșterea din a doua jumătate a anului a consolidat redresarea așteptată pentru 2024. Al patrulea trimestru (4T23) a înregistrat o creștere de 8,5% de la an la an și 326,1 milioane de unități, mai mult decât prognoza, cu o creștere de 7,3%.
Pe trimestrul patru, Apple a fost lider la distanță, vânzând 80,5 milioane de terminale, cu o creștere de 11,6%. Pe tot anul, Apple a vândut 234,6 milioane de terminale iPhone, o creștere de 3,7%.
Samsung a vândut pe trimestrul al patrulea (octombrie-decembrie 2023) aproximativ 53 de milioane de telefoane, la mare distanță în urmă. Pe tot anul 2023 sud-coreeni au vândut 226,6 milioane de telefoane mobile, în scădere cu 13,6 % față de anul trecut. Sunt de notat câteva probleme pentru Samsung. A dispărut din seria Galaxy A modelul de top A73, iar nimic nu a fost introdus în locul său. Modelul excelent Galaxy S23 FE a fost lansat târziu, a ajuns la noi în decembrie, nefiind astfel capabil să influențeze vânzările. Celelalte telefoane au fost relativ identice cu modelele anterioare.
Xiaomi crește rapid și vine tare din urmă
Xiaomi pe trimestrul patru din 2023 a vândut 40,7 milioane de telefoane mobile, se apropie deja de lideri. Creșterea sa de 22,6 de procente este peste competiție. Există în top 5 o firmă cu creștere mai mare, Transsion, care produce Infinix, Tecno și Itel, dar nu prea sunt prezenți la noi. Vivo încheie top 5 cu o creștere de doar 5%.
Xiaomi a avut pe tot anul 2023 vânzări de 145 de milioane de unități. Pe tot anul au și ei scădere de 4,7% comparat cu 2022. Oppo este pe locul patru cu 103 milioane de telefoane vândute, scădere de 9,9%. Iar Transsion a urcat pe cinci, cu 94,9 milioane de terminale vândute.
Studiul Canalys
Potrivit celor mai recente cercetări ale Canalys, livrările de smartphone-uri la nivel mondial au crescut cu 8% de la an la an în al patrulea trimestru al anului 2023, atingând 320 de milioane de unități. Acest lucru a încheiat șapte trimestre consecutive de declin.
Apple a condus piața în al patrulea trimestru cu o cotă de 24% din livrări, datorită lansărilor noi de iPhone. Samsung a ocupat locul doi cu 17%. Xiaomi a fost al treilea, cu o creștere de peste 20% de la an la an în T4. TRANSSION a urcat pentru prima dată pe locul patru, beneficiind de redresarea piețelor emergente. Cu o cotă de piață de 7%, Vivo a completat primele cinci.
Pentru întregul an 2023, livrările globale de smartphone-uri au ajuns la 1,1 miliarde de unități, o scădere cu 4% față de anul precedent. Pentru prima dată, Apple a depășit Samsung pentru a deveni cel mai mare furnizor al anului în ceea ce privește livrările, deși ambele au fost rotunjite la 20% din livrări în acest studiu. Xiaomi, OPPO și TRANSSION dețineau 13%, 9% și, respectiv, 8% din piață.
Apple a dat dovadă de rezistență în ultimii doi ani, datorită cererii solide în curs de desfășurare în segmentul high-end. Poziționarea extinsă a seriei iPhone 15 a indicat direcția viitoare a strategiei de portofoliu a Apple pentru a ajunge la o gamă mai largă de segmente de consumatori, a spus analistul Canalys. Puterea sporită a Huawei și concurența locală care se profilează în China continentală îi vor provoca pe cei de la Apple să-și susțină traiectoria de creștere în China continentală, în timp ce cererea de înlocuire de vârf pe alte piețe majore, cum ar fi America de Nord și Europa, este stabilă. Apple trebuie să se uite la o nouă creștere a pieței și la puterea ecosistemului pentru a-și revigora afacerea cu iPhone.
Counterpoint analizează doar telefoanele premium
Vânzările de pe piața globală de smartphone-uri premium (preț ≥600 USD) sunt estimate să crească cu 6% pe an în 2023, pentru a atinge un nou record, potrivit Market Pulse Service de la Counterpoint Research. Acest lucru contrastează cu declinul proiectat pentru piața globală a smartphone-urilor în anul trecut. Segmentul premium este probabil să capteze aproape un sfert din vânzările de pe piața globală de smartphone-uri și 60% din veniturile în 2023. În ultimii câțiva ani, segmentul premium a apărut ca o zonă de creștere pe piața altfel slabă.
A avut loc o schimbare în modelele de cumpărare ale consumatorilor pe piața smartphone-urilor. Având în vedere importanța pe care o are un smartphone, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult pentru a obține un dispozitiv de înaltă calitate pe care să îl poată utiliza pentru o perioadă mai lungă. Deținerea celor mai recente și mai puternice produse flagship a devenit, de asemenea, un simbol de statut pentru mulți consumatori, în special pe piețele emergente, unde trec direct de la banda de preț mediu la banda premium. Mai mult, aceste dispozitive devin din ce în ce mai accesibile din cauza sezoanelor de promovare și a opțiunilor de finanțare.