Scăderea vânzărilor Samsung pe zona smartphone aduce prima schimbare la vârful companiei, JK Shin, omul care a lansat Galaxy S sau Galaxy Note este acum tras pe linie moartă. Noul șef al diviziei mobile este Dongjin Koh. A condus lansarea Knox sau Pay, două dintre produsele mai noi și importante pentru Samsung și focusul său este pe software, nu pe hardware.

JK Shin pe scena Mobile World Congress
JK Shin pe scena Mobile World Congress

Pe de altă parte, schimbarea este naturală, spun analiștii. Noul moștenitor al imperiului Samsung, Lee Jae Yong, preia încet-încet frâiele companiei și numește o nouă echipă de management. De asemenea, este clar că doar focusul pe hardware nu a adus Samsung vânzările dorite. Generația 2015 a adus terminale care au performanțe peste toate modelele concurente, totuși, nu au crescut vânzările, iar diferențele față de Apple sunt mari. Compania americană, are are focus pe design, marketing și vânzarea de conținut digital, reușește să crească de la an la an. În cursul acestui an însă, vânzările Samsung s-au plafonat. Se vorbește de o scădere de 1% comparat cu anul trecut, dar nu asta este cea mai mare problemă. Problema este că Apple crește, că vânzările iTunes cresc, că trendul pozitiv este mult mai puternic. Cam toți vânzătorii de terminale Android au probleme, crec vânzările pentru Google Play, dar asta este o veste bună doar pentru Google. Iar alternative nu mai există.  Windows Mobile a picat rău, nu există aplicații, nu există noutăți. Se tot anunță noul 10 care va rezolva totul, dar deocamdată nu am auzit decât comentarii de genul „cântecul de lebădă al Microsoft”, nici măcar foștii fani nu mai par așa de entuziasmați. Și oricum, Samsung a încercat Windows Mobile și nu a făcut mare lucru. De altfel Samsung încearcă acum, în al 13-lea ceas, să lanseze propria platformă , astfel încât să vândă mai direct conținut către utilizatori. Dar e târziu, terminalele sunt ieftine, conținutul este ieftin, diferențe majore față universul Apple. Iar probabil că veniturile de acolo sunt insignifiante la nivelul corporației care este Samsung.

Samsung era inexistent pe zona de telefoane mobile pînă la lansarea Galaxy S. Făcea telefoane, concura Nokia, dar de la distanța de jucător mic, de nișă. În 2009, șeful Samsung pe România și Bulgaria ne spunea la un eveniment restrâns că sud-coreeni vor cuceri industria de mobile. Ziariștii români, fani Nokia toți, râdeau în hohote. În 2010, Samsung lansa Galaxy S. La trei ani după iPhone, după ce Apple marcase schimbarea fundamentală a industriei. La trei ani după. Galaxy S a avut succes instant. Nu știu exact care a fost motivul care a declanșat succesul. Design-ul, performanța hardware, Android care se maturizase. Apoi știți situația, acuzații că au copiat iPhone, procese etc. Samsung devine lider mondial pe telefoane, iar Microsoft îngroapă Nokia. Rapid, pe fast-forward, industria se schimbă. Totuși, Apple continuă să câștige majoritatea profitului, iar restul fac vânzări, dar se luptă să supraviețuiască. Unii jucători au vâdut firmele – întâi Nokia, apoi Motorola, apoi alții. Fenomene precum Palm sau Blackberry au intrat într-un con de umbră, de unde unii încă visează la o relansare. Între timp, au apărut noi vedete, precum Huawei care este numărul 3 mondial, Xiaomi sau OnePlus. Dar , niciunul dintre producătorii de terminale Android nu au profitul Apple. Iar asta pentru că Apple a ales o nișă unică. Americanii vor doar utilizatorii cu bani, care pot cheltui pentru aplicații, jocuri, filme, cărți și multe altele. Nu pe cei care vor telefoane ieftine și aplicații gratis. Și aici e toată diferența între Android și iOS.

Dacă Samsung mută focusul pe software, măcar sper să facă o interfață mai bună. Pentru că TouchWiz este singura interfață care are lag deși terminalele sunt cele mai performante din lume. Și multe aplicații Samsung au bug-uri care scot din minți utilizatorii. Dar focusul vine un pic cam târziu să mai schimbe ceva. Deși, cine poate ști sigur? Poate că fac un telefon cu Tizen care se va vinde peste tot în lume. Deși oricine ar vrea acum să ofere experiența Apple, nu o poate face. Pur și simplu pentru că ei au creat de la început magazinul virtual și au marjat pe asta. De-aia își și păstrează utilizatorii, pentru că după ce ai investit o grămadă în aplicații, e greu să treci la Android.