Google a dat azi publicității un raport privind impactul economic pe care îl are în România. Este un studiu realizat de compania britanică Public First. Dar hai să ne uităm întâi la context și abia apoi la ce spune documentul.

Google are de-a face acum cu mai multe probleme globale, dar și cu unele cu potențial impact local. Întâi, știm deja anchetele și amenzile Uniunii Europene, iar acum sunt două acțiuni pe val la Bruxelles, una privind abuzul de poziție dominantă (Google chiar își favorizează propriile pagini în detrimentul competiției), iar a doua pe noua lege privind datele personale (GDPR). Dar nu de-asta au făcut raportul.

Raportul are legătură cu tot mai răspândită metodă a europenilor de a nu lăsa giganții din IT să scape netaxați. Pe foarte scurt, atât Google, cât și giganți precum Facebook, Amazon, Microsoft și alții, deși activează pe piețele locale, nu plătesc taxe locale din varii motive. Că sediul e în Irlanda, că încasările se fac în Irlanda, că regulamente și legi europene care permit chestii de gen. Au fost multe scandaluri în trecut și la fel cu Apple este acuzat că a evitat vreo 13 miliarde de euro taxă, la fel se discută și despre ceilalți. Franța a anunțat că giganții IT vor plăti o taxă specială. Iar acest lucru va fi luat drept model și de alte țări. Nu știu exact la noi, pentru că guvernări mai rupte de realitate ca la noi nu cred că există în alte țări europene.

Dar Google vrea să arate ce impact pozitiv au ei asupra economiei și cum acest lucru s-ar putea schimba dacă vin taxele peste ei. Sau ceva de gen. Este o retorică exact precum Huawei, că ei sprijină economia locală și sunt tratați nedrept de autorități. Google chiar nu o sprijină și aproape orice au lansat ei a distrus și falimentat companii care făceau asta înaintea lor. Greu, dar foarte greu, cei din presă au început să reacționeze. Google preia știrile și le prezintă în Google News, e exemplu. Știm că nu toți cei care citesc, intră mai departe pe alt site să vadă continuarea. La fel, Google oferă bilete de avion, cazare prin Maps, servicii de comparare a prețurilor și multe altele, concurând astfel inegal cu site-uri și firme care făceau asta nativ. Și totdeauna, dar totdeauna își plasează produsele deasupra competitorilor.

Pe scurt: Google ar trebui să plătească, aceleași taxe pe care competitorii locali le plătesc, dacă nu mai mari.

Impactul economic Google în România

Raportul realizat de firma britanică scoate în evidență beneficiile utilizării produselor și serviciilor Google în România, pe mai multe paliere: viața de zi cu zi, calitatea vieții, dezvoltarea companiilor, creștere economică, educație, antreprenoriat, carieră, inovație. Potrivit estimărilor First Data, utilizarea serviciilor și produselor Google aduce companiilor din România afaceri anuale de 4,3 miliarde lei. Această cifră se bazează în cea mai mare parte pe beneficiile generate de utilizarea Google Search și Google Ads. În ultimii cinci ani, activitatea economică sprijinită de Google Search și Google Ads a crescut mai mult decât dublu în termeni nominali, se adaugă în raport. 

Pentru fiecare utilizator de internet din România, valoarea medie aferentă utilizării produselor Google Search, Maps și YouTube este estimată la 130 de lei pe lună. Suma a fost calculată folosind estimări privind timpul economisit, facilitarea accesului la informații, conexiunile create, precum și date din sondaje privind suma minimă cu care consumatorii cred că ar trebui să fie despăgubiți dacă ar pierde accesul la fiecare dintre produse. Utilizarea produselor Search și Maps înseamnă și economie de timp pentru oameni. Potrivit studiului, românii economisesc cel puțin 23 de ore anual folosind Google Search și 3 ore pe an prin Google Maps. 

Google Search este folosit de oameni de toate vârstele pentru a învăța lucruri noi. Majoritatea românilor, indiferent de vârstă, folosesc Search pentru a găsi informații. Potrivit raportului Public First, 93% dintre utilizatorii de Google Search caută pe Google informații despre un anumit subiect cel puțin odată pe lună. 59% dintre utilizatorii de Google Search de peste 65 de ani spun că îl folosesc în mod regulat pentru a învăța lucruri noi.  

Pentru companiile din România, utilizarea produselor și serviciile Google este văzută ca un sprijin pentru dezvoltare și inovare. Căutarea online reprezintă acum modalitatea cea mai importantă prin care clienții ajung la companii, se arată în concluziile studiului. Potrivit calculelor estimative ale Public First pentru România,  în medie, fiecare leu cheltuit în Google Ads generează companiilor câștiguri de 8 lei. 

Pentru angajați, utilizarea de  produse precum G Suite sau Search duce la creșterea productivității, deprinderea de noi competențe și îi ajută în dezvoltarea carierei. Estimările Public First privind beneficiile obținute de firmele din România din economia de timp și creșterea productivității, generate de utilizarea Google Search and G Suite, se ridică la cel puțin 14 miliarde anual. În ceea ce privește cariera, 74% dintre utilizatorii de Search din România cu vârsta între 18-24 ani spun că folosesc Google pentru a găsi un loc de muncă, iar 63% îl folosesc pentru a găsi sfaturi cu privire la CV-ul lor.

Raportul Public First „Impactul Google în România” a fost realizat utilizând o serie de metode pentru a cuantifica impactul economic și beneficiile pe care le aduc Google Search, YouTube, Android și alte produse Google. Pentru început, au fost utilizate metode tradiționale de modelare economică, dezvoltate plecând de la estimări ale pieței Google din România, valori potențiale ale indicatorului ROI (Return on Investment) și estimări ale creșterilor de productivitate pentru a evalua activitatea economică generată de Google Search, Google Ads, AdSense, YouTube, Android și Google Cloud.

Pentru a contura o imagine mai amplă a beneficiilor, Public First a derulat sondaje publice la nivelul persoanelor fizice și companiilor care utilizează produsele Google. A fost utilizat un eșantion reprezentativ la nivel național de 1000 de persoane adulte și 200 de manageri din companii mici, mijlocii și mari din România. De asemenea, au fost analizate 25 de studii de caz despre cum companii și persoanele din diferite regiuni și industrii ale României utilizează produsele Google în afacerile lor. 

Deși Google a comandat realizarea acestui raport, compania nu a furnizat Public First informații financiare suplimentare, iar toate estimările au la bază informații publice, proprii sau din surse externe. Public First este o companie britanică, membră a British Polling Council.