Micromax a depășit anul trecut Samsung la vânzările smartphone pe piața din India și era o companie-vedetă, dar situația s-a schimbat brusc. Producătorul de telefoane și alte dispozitive smart a pierdut 50% din cota de piață și și-a pierdut câțiva manageri-cheie. Situația lor poate fi o lecție pentru unele branduri locale.

Micromax_Canvas-5_Tan-brown
Micromax Canvas 5, cel mai bun smartphone al indienilor

Fondată în 2.000, compania Micromax a intrat în zona de telefoane mobile în 2.008 abia. Succesul le-a venit fix cu un produs adaptat pieței locale – un telefon mobil cu baterie care putea ține 30 de zile. Cea mai mare problemă din India era tocmai lipsa curentului, se poate întrerupe furnizarea serviciilor mai mult timp, deci oamenii au cumpărat masiv astfel de telefoane. Evident, mai accesibile decât produsele disponibile de la jucătorii internaționali. Iar Micromax a devenit încet-încet un brand local favorit.

În 2013 însă compania a fost afectată de un scandal de mită. CEO-ul Micromax și alți oficiali au fost prinși când dădeau mită unor oficiali guvernamentali pentru a rezolva anumite probleme. Oricialii au demisionat, afacerile continuau să meargă bine. Cum spuneam, anul trecut au reușit per-total să vândă mai multe terminale mobile decât Samsung, liderul mondial. Au ajuns la 103 milioane de unități vândute.

Micromax lucra tot cu Gionee sau cu producători alternativi precum Coolpad sau Oppo, făcând mici modificări mici la terminale și vânzâdu-le sub brandul său. Indienii care nu sunt pasionați de tehnologie cumpărau brandul ca fiind unul testat și ok. Pe vârful valului, Micromax a fost la un pas să vândă 20% din acțiunile companiei pentru 1.2 miliarde de dolari, dar nu s-au putut pune de acord. Noua echipă de management și acționarii s-au certat anul trecut și au ratat ocazia. Managerii au început să plece. Noua echipă de desing și cercetare a plecat din cauza lipsei fondurilor. Noul CEO a demisionat.

Totul vine pe un fond general negativ.

La începului lui 2015, pe forumul dezvoltatorilor Android XDA-developers, utilizatorii au descoperit însă că Micromax instala programe fără autorizație pe telefoanele clienților săi, de la distanță. În special instalau aplicații care afișau reclame nedorite pe telefoanele utilizatorilor, folosind un cod instalat special pentru a face acest lucru. Cu alte cuvinte, s-au lăcomit și vânzările nu li s-au mai părut principalul mod de a câștiga bani. Au crezut că pot păcăli utilizatorii pentru a câștiga și mai mult. Iar strategia s-a dovedit catastrofală.

În plus, producătorii internaționali au devenit mai agresivi pe piața din India. Fiind a doua ca mărime după China, era și de așteptat. Samsung a adus cele mai ieftine modele ale sale, chinezii de la Xiaomi și alții au targetat piața indiană cu produse speciale. Declinul a început din trimestrul patru al 2015 pentru Micromax. Deși industria a crescut pe final de an, vâzările Micromax au scăzut cu 12% în perioada de Sărbători. Cota a scăzut la doar 13%. Iar trendul s-a menținut și la început de an.

Să vedem cum vor evolua, acum a revenit ideea de muta producția din China în India, ca să aibă încă un atuu “local”, problema cea mai mare fiind însă tot costurile.

 

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected]
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!