Ministerul Economiei a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență (găsiți aici documentul PDF) care clarifică mai multe aspecte din legislația privind garanția produselor aflate la vânzare în România. Astfel, vânzătorul sau producătorul sunt obligați să repare produsul – să-l facă ca și nou – în maxim 15 zile. Altfel este posibil să fie obligați să returneze banii cumpărătorilor. Garanția se prelungește automat cu perioada în care produsul a fost nefuncțional.
Cei de la minister au apreciat că în clipa de față producătorii și retailerii nu au înțeles corect spiritul Legii nr. 449/2003 , iar din cauza asta plângerile la ANPC sunt numeroase. După părerea mea – care nu este în asentimentul vânzătorilor și al oamenilor din service – companiile caută orice scuză pentru a refuza garanția în condițiile în care producătorii oferă loturi semnificative de produse gratuite pentru înlocuirea celor stricate. Deseori, chiar dacă defecțiunea este din fabricație, precum acumulatorul litiu-ion umflat, cei de la service spun că vina aparține utilizatorului, care nu ar fi respectat normele de utilizare. Chiar și formularea descoperită de Vali este înșelătoare: nu ai voie să ai instalate alte aplicații decât cele instalate de producătorul terminalului? Practic, se folosesc de o portiță care le permite să arunce toată responsabilitatea pe client, scăpând de eventuale costuri.
Proiectul nou spune așa:
„Obligația legală a vânzătorului sau producătorului faţă de consumator, ca, fără solicitarea unor costuri suplimentare, să aducă produsul la conformitate, incluzând chiar restituirea preţului plătit de consumator, repararea sau înlocuirea produsului, dacă acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă”
De asemenea, se fac în document următoarele precizări:
– Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul, după caz, a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului, sau a predat produsul vânzătorului sau persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare – primire;
– vânzătorul are aceleaşi obligaţii pentru produsul înlocuit ca şi pentru produsul vândut iniţial;
– definiţia cosumatorului – „orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii de consumatori”;
– Garanţia legală şi cea comercială vor fi prelungite automat cu perioadele de nefuncţionare ale produselor;
Pentru a se aplica, documentul are nevoie doar de aprobarea Executivului.
Mie personal mi se pare o inițiativă bună pentru consumator. Din păcate, nu știu cum vor rezolva și problema pasării responsabilității despre care vorbeam mai sus.
Pai legea europeana nu zice deja asta cu 15 zile reparatie sau banii inapoi? Si legea noastra veche era tot similara, doar ca zicea un termen de 10 zile lucratoare parca. Deci unde e noutatea? Cat timp nu reglementeaza motivele de refuz nu se rezolva nimic, teparii gen quickmobile vor functiona in continuare.