Grupul britanic Vodafone a anunțat ieri oficial că va avea o politică strictă de a interzice reclamele pe site-urile de știri false și pe cele care susțin ura și violența. Este adevărat, foarte multe branduri puternice susțin prin aceste reclame tocmai site-urile care răspândesc mizerii, inclusiv instigare la atentate teroriste.
Reclama de pe aceste site-uri le oferă autorilor acces la bani astfel încât să împroaște cu și mai multă mizerie. Decizia, prezentată în Hotnews, este explicată de CEO-ul grupului, Vittorio Colao: „Discursul urii și știrile false amenință să submineze principiile respectului și încrederii pe bază cărora comunitățile se încheagă. (…) Nu vom tolera că brandul nostru să fie asociat cu un astfel de conținut abuziv și dăunător”.
Este o decizie bună și care ar fi trebuit luată de mult timp. Și alte companii mari ar trebui să facă asta. Dar este o decizie extrem de greu de implementat. Există site-uri clare de știri false, de exemplu cele care au circulat pe o listă specială în România, care vorbesc despre extratereștri, daci și reptilieni. Aici e clară intervenția, se scot reclamele. Dar există și site-uri care au știri corecte și din când în când preiau știri false. Sau există Facebook și Youtube, care au foarte multe știri false și mesaje de incitare la ură. Cum separi reclama de contentul fals? Este posibil, dar este foarte greu. Cu editori care să verifice fiecare plasare…
Vodafone spune în decizia sa că va aplica decizia indiferent de site sau platformă social media. Compania menționează Google și Facebook, apreciind că sistemul de promovare este foarte eficient, dar că în același timp se poade dovedi dăunător.
Grupul telecom va merge de-acum pe reclame afișate pe site-urile deja „aprobate”. Astfel, reclamele Vodafone vor fi afișate doar pe site-uri și în alte media cu un conținut care nu contravine, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, regulilor companiei privind discursul urii și știrile false, canale media incluse pe o „lista albă” implementată de rețeaua globală de media a Vodafone (condusă de conglomaratul WPP), Google și Facebook.