Povești nemuritoare din online-ul românesc

Vali înceacă să atragă constant atenția asupra perioadei de tinerețe zbuciumată a online-ului românesc și a modului în care au fost construite „imperiile” online din România (cel mai recent articol care merită citit la cafea a fost pe refresh.ro, dar mai are și pe blog destule, de exemplu despre ROL.ro). Din întâmplare, eu am avut Internet din 1996, am scris despre industria online din 1999, iar în perioara 2001/2006 am povestit despre afacerile online în mod constant, în ZF.

Așa că pot să vă spun și eu câteva povești. Întrebarea rămâne: se va face vreodată lumină sau toate vor rămâne doar povești ca și pînă acum? Știu că măcar generația mai tânără va înțelege perfect că asocierea cu brandurile deja „pătate” atinge și imaginea companiei, chiar dacă e vorba de un banner, dar mai ales când este branding pe un portal. Indiferent de costul mic sau de rezultatele cantitative, trebuie să-ți protejezi brandul dacă ții la el.
online.ro

File de poveste

Nu mai am toate informațiile necesare și nu știu dacă a făcut cineva sau nu istoria Internetului românesc. Dar țin minte multe povești din care putem redescoperi mari jucători din online, portaluri, tipologii de lucru și mizerii care au devenit acum model de lucru. Adevărata generație spam a început să activeze prin 1999, iar maximele au fost atinse în perioada 2004-2008. Acum s-a mai domolit, dar cei foarte activi au făcut bani și au construit mamuți online greu de depășit acum.

Primul nostru computer din redacție (J.N. în sediul proaspăt mutat la Romavia dacă țin bine minte) era un 386. Ieșeam pe Internet printr-un server, dar pe conexiune dial-up. Mergea infernal. Țin minte că am accesat prima oară Excite și Lycos, care erau portaluri internaționale care includeau știri, email gratuit, directoare de site-uri. Apoi am descoperit BBC, CNN sau alte pagini, mai târziu Yahoo.

Primele site-uri românești erau minimaliste. Nu mai știu ce an era, ’97 – ’98 și Evz avea deja un site, probabil a fost primul site ok din Ro, mai exact expres.ro. Dar restul au pornit din prima cu stângul. Operatorii de Internet (Astral, RCS) – primii care ofereau o alternativă decentă la dial-up cu rețelele lor de cablu – au descoperit lumea online. Au făcut mizeriile alea de portaluri kappa.ro și home.ro. Dacă erai client de cablu, se deschidea întâi pagina respectivă – așa au descoperit că pot face trafic la greu fără efort. Probabil acolo au fost primele campanii de publicitate online, iar dezvoltarea a fost una clasică, s-au adăugat secțiuni din ce în ce mai multe și mai complexe: știri, chat, anunțuri, director web, forum, starea vremii, horoscop, jocuri și așa mai departe.

Reduceri la telefoanele Huawei
din această ofertă disponibilă la eMAG
->>>

Aceste dezvoltări au dat idei unei noi generații de antreprenori. În 1998 a fost lansat ROL.ro de asemenea portal, bazat pe clienții PCNET, operatorul care a sfârșit prin a fi cumpărat de RCS&RDS.

De prin 1999-2000 au apărut site-urile care urmau să devină atât branduri foarte mari în online cât și surse inepuizabile de spam. Gen eJobs, BestJobs și altele. Cine mai știe acum că Neogen se numea RoGenerator? Oare de la ce venea numele? 🙂

Mi-aduc aminte ce scandal a fost când Mărgărit, fost redactor-șef adjunct la J.N. și un tip foarte de treabă pe vremea aia, lansa RevistaPresei.ro, un proiect contra oricărei legi a drepturilor de autor. Dis de dimineață cumpărau un teanc de ziare (bă, le făceau vânzare, da?) apoi le scanau și urcau articolele pe net. Restul, spam clasic – bază de date cu adresele ziarelor, etc etc. Normal că site-ul a avut un boom de trafic, dar cât au pierdut cei din presă? Priceless! Site-ul a devenit afacerea multi-milionara afacere Hotnews, un model pentru afaceri. Exact cum Știrile ProTV citează site-ul pirat VPlay, ziarele citează acum Hotnews.

De fapt Internetul românesc este ca și politica de pe plaiurile mioritice. Iar majoritatea oamenilor nu vor să scape de aceste personaje, ci să le imite.

Cercul vicios al banilor

Principalii clienți de publicitate online, cei care învârt bugetele mari care țin în spate industria, cunosc problemele. Dar au targeturi de atins, clienți de câștigat, produse și servicii de vândut. Deocamdată nu țin cont de metode. Cum se închide cercul?

1) Advertiserii vor să apară pe site-urile cele mai mari crezând că acolo sunt clienții.

2) Publisherii fac spam și cumpără trafic ieftin din alte țări pentru a fi în primele locuri.

3) Acest trafic nu conține clienți reali și nu aduce rezultate advertiserului.

4) Compania nu poate mări bugetul de publicitate online.

5) Publisherul trebuie să cumpere trafic și mai ieftin. Pentru a face bani îngrămădește mai multe bannere și link-uri sponsorizate peste conținutul minimal servit.

Problema este că advertiserii au nevoie de cifre mari, de audiențe, ca să justifice bugetele investite. Iar marile grupuri online nu pot susține spam-ul doar prin scripturi și vulnerabilități explotate în Google și atunci fac și mai multe mânării gen America de Sud sau Turcia.

Soluția?

Există o soluție? Nu știu! Soluția este la advertiseri, să reconsidere modul în care cheltuie banii. Să se delimiteze de site-urile spam. Oare câți directori de marketing se uită pe site-urile pe care au plătit reclamă? O aglomerare de bannere fără noimă – deseori unele peste altele – care nu poate avea rezultate.

Mai am și alte povești. Cu altă ocazie.


5 comentarii
  1. 1
    Dan spune:

    Ai zis bannere? pff cat inca mai sunt oameni care nu folosesc AdBlock?

  2. 2
    Dan Dragomir spune:

    Asta e o altă poveste 🙂 Dar mai sunt destui. În special ăia care habar n-au ce e ăla browser.

  3. 3
    Bogdan spune:

    Îmi place „Soluţia” de la final „Există o soluție? Nu știu! Soluția este la advertiseri, să reconsidere modul în care cheltuie banii. Să se delimiteze de site-urile spam. Oare câți directori de marketing se uită pe site-urile pe care au plătit reclamă? O aglomerare de bannere fără noimă – deseori unele peste altele – care nu poate avea rezultate.”

    Din păcate cred că este o utopie sau mesajul o să ajungă unde trebuie după încă foarte multă vreme, momentan stă bine închis într-o sticlă cu dop de plastic şi pluteşte prin oceanul internetului românesc.

  4. 4

    home.ro a fost cumparat de RCS si l-a bagat in rahat dar a fost gandit de cei de la Ima InfoConsult si era primul portal cat de cat structurat la vremea aceea

  5. 5
    Dragos Bunea spune:

    O poveste trista ce nu poate avea altceva decat un sfarsit trist. Solutia e la ei, la cei care nu stiu ca o au sau nu vor sa stie.

    P.S. Ma apuca rasul si acum cand imi aduc aminte de primul mail primit de la Liviu Dumitrascu, parea asa personal ca ar fi fost imposibil sa nu-l deschid.

Spune-ti parerea!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *