Am fost în weekend la Cluj Napoca pentru Codecamp 2019, ediția nouă a evenimentului despre care v-am scris pe finalul anului trecut. Am urmărit discuțiile privind provocările aduse de transformările digitale ale industriei de banking și cum răspund băncile asaltului start-up-urilor fintech. Am stat de vorbă cu Bogdan Brăslașu, Head of Digital & Omnichannel, BRD, dar și cu organizatorii evenimentului despre evoluțiile de pe piața locală.
Numai anul trecut, investițiile în start-up-uri fintech au urcat la 111 miliarde de dolari, mai mult decât dublu decât în 2017. Companiile fintech au luat între 1.5 și 3.5% din afacerile băncilor în ultimii ani, procente care reprezintă zeci de miliarde de dolari la nivel anual. Revolut a ajuns la tranzacții lunare de 3 miliarde de dolari, chiar dacă firma continuă să piardă bani.
Astfel, industria bancară este sub impactul noilor companii, dar transfomarea digitală ajută băncile să răspundă acestor provocari și să lanseze produse și soluții tot mai adaptate la cerințele clienților. Pentru asta, BRD a creat Digital Hub, care are un model de organizare Agile, construit în jurul unor echipe și proiecte, cu o filozofie nouă de colaborare, comunicare și execuție, care are drept obiective accelerarea digitalizării experienței clientului și difuzarea acestui mod de lucru în cadrul organizației.
“Vreau să reafirm commitmentul nostru față de digitalizarea continuă a produselor băncii, ne dorim un set de soluții accesibile și simple pentru utilizator. Pe măsură ce lansăm soluții noi și dezvoltăm zona digitală, ajutăm și educarea clienților noștri pentru utilizarea acestor soluții în favoarea timpului lor”, a explicat Bogdan Brăslașu.
Cea mai importantă parte la începutul gândirii unui produs sau serviciu este partea de design thinking, a explicat el. Acest lucru este realizat împreună cu clienții, banca a considerat că este foarte important să pornească la drum alături de clienți, să aibă validarea lor că acel produs sau serviciu este ceva de care au cu adevărat nevoie. Asta a adus în final echipa împreună și i-a dat posibilitatea să fie față în față cu clientul indiferent de poziția ocupată în echipa de dezvoltare.
„La început am experimentat cu o singură echipă metodologia Agile, am ales un proiect care să se preteze bine acestui mod de lucru, am lăsat echipa să experimenteze și să lucreze proiectul timp de șase luni, iar apoi am luat toate experiențele bune pe care le-am avut în echipă și le-am transpus într-un plan pentru a scala modelul acesta și pentru a-l extinde. Așa a luat naștere Digital Hub, care nu e o structură clasică, este o structură Agile”, a explicat Bogdan.
BRD pregătește o platformă omnichannel care va reuni într-o singură interfață clientul cu angajatul băncii, pentru a avea acces la aceleași informații și tranzacții. În perioada următoare, zona de open banking oferă multe oportunități. Dacă acum se folosesc soluții web scraping, pe viitor, conform reglementărilor europene, accesul la date va fi mai liber și soluțiile vor fi tot mai interesante. Având atâtea date la dispoziție, băncile vor putea implementa soluții AI (inteligența artificială) pentru a analiza datele și a sugera cele mai bune servicii sau produse personalizate.
“Folosim software factory și procese de testare automată. Vă dau un exemplu, înainte de a utiliza aceste unelte dezvoltarea și testarea unei versiuni a unei aplicații dura două săptămâni, iar acum se fac toate modelele în două ore. Te ajută foarte mult, să nu ai timpi de așteptare foarte mari”, a spus Bogdan Brăslașu.
BRD dezvoltă, de asemenea, un set de API-uri, cu scopul de a oferi deschidere și informare corectă asupra serviciilor oferite, pentru ca orice altă companie sau dezvoltator să își poată realiza un mod propriu de utilizare, să se conecteze la sistemul bancar și să îl combine cu propriile produse sau servicii. La ora actuală banca are peste 120 de API-uri.
Un exemplu concret de proiect care a luat naștere în Digital Hub este agregatorul de conturi, Cont All, care se găsește în aplicația MyBRD Mobile. Acesta le oferă utilizatorilor aplicației acces într-un singur loc la toate informațiile cu privire la conturile și produsele deținute atât la BRD, cât și la alte bănci. Mai exact: conturi curente sau de economii, credite și carduri de credit, depozite, solduri, chiar și istoricul tranzacțiilor. Astfel, utilizatorii au parte de o imagine amplă cu privire la finanțele personale, iar deciziile de cumpărare / economisire sunt luate mult mai rapid cu ajutorul unei singure aplicații de bancă digitală.
Pe viitor va fi eliminată necesitatea unui card sau cont curent, se va putea face totul din aplicația mobilă, conexiunea dintre serviciile băncilor va fi directă. Din orice aplicație va fi posibil să controlezi toate conturile, doar că plățile vor trebui autorizate și din sistemul specific băncii, pentru siguranță.
Prezentarea lui Bogdan a avut loc în cadrul Codecamp 2019, un eveniment susținut de BRD {code}. Am povestit cu Florin Cardasim, unul dintre co-fondatorii evenimentului, despre colaborarea cu BRD și sprijinul primit pentru evenimente.
Este al 12-lea an de când se face Codecamp și acesta are loc în 10 orașe. Este o conferință axată pe tehnologie cutting-edge și antreprenoriat, un eveniment de învățare, gratuit pentru cei interesați și pasionați de IT, astfel este foarte greu de susținut și aici contează foarte mult sprijinul sponsorilor. „Am avut sprijinul BRD și sperăm să reușim în continuare să contruim împreună”, spune Florin Cardasim. Este un eveniment la care sunt speakeri de înaltă calitate, din toată lumea, sunt speakeri de la parteneri și de la comunitățile locale care susțin evenimentul. Sunt doar locații premium care pot susține evenimente de un astfel de nivel. La Cluj-Napoca a fost la Grand Hotel Italia , cu prezentări ținute în 10 săli diferite pe parcursul zilei.
BRD {code} este o adevărată platformă care susține dezvoltarea profesională a specialiștilor din domeniul IT, atât printr-o serie de evenimente dedicate, parteneriate cu hub-uri locale, precum și prin transfer de know-how din domeniul bancar. Pe de altă parte, BRD susține comunitatea IT din RO prin oferta de produse financiare dedicate acesora.