Am fost sâmbătă la Codecamp Cluj, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate sectorului IT din România, care de peste 10 ani atrage mii de profesioniști din domeniu, din țară și de peste hotare, studenți și oameni care se ocupă de zeci de ani de transformarea digitală. Industria IT trece prin provocări majore, iar transformarea digitală prin care trecem face ca aceste probleme să se reflecte în activitatea tuturor companiilor din România.
Industria IT are peste 100.000 de angajați în România și generează aproximativ 6% din PIB la momentul actual. Analiștii consideră însă că vom ajunge în 2023 la 400.000 de angajați în IT și o pondere în PIB de minim zece procente. Iar asta aduce multiple provocări și probleme.
Printre provocările industriei se numără lipsa forței de muncă bine pregătite, de aceea trebuie facilitat accesul oamenilor din IT la know-how, conținut relevant, trainingul în domenii de nișă și workshop-urile dedicate. Transformările digitale prin care trebuie să treacă companiile ridică multe provocări, țin divizia de IT ocupată până la blocarea totală a inovației. Și trebuie spus, de asemenea, că accesul la finanțări pentru a duce aceste procese la capăt este dificil. BRD susține dezvoltarea specialiștilor din domeniul IT, sprijinind această comunitate și oferind soluții financiare personalizate.
Profesioniștii din IT pot accesa platforma BRD {code}, o serie de evenimente prin care banca își dorește să pună la dispoziția pasionaților și profesioniștilor în tehnologie conținut pentru dezvoltarea lor. Una dintre priorități este livrarea de conținut relevant, precum challenge-uri din industria de banking în cadrul hackathoanelor, workshop-uri pe subiecte de business development, keynotes susținute de specialiști BRD pe subiecte de business, prezența specialiștilor BRD în paneluri adresate start-up-urilor și altele. Așa se explică seria de parteneriate cu evenimente, precum Codecamp. BRD are o abordare coerentă în ceea ce privește susținerea celor care utilizează tehnologia ca un instrument de dezvoltare, pornind de la liceeni, studenți și până la profesioniști – vezi programele BRD First Tech Challenge sau Innovation Labs despre care v-am scris până acum. Pe de altă parte, BRD susține comunitatea IT din RO prin oferta de produse financiare dedicate acesora.
Conferința Codecamp a fost creată în anul 2008 la Iași, acum a ajuns după 11 ani de promovare și stimulare a industriei IT din România la un număr de 12 conferințe organizate în 8 orașe diferite. Edițiile din ultimii ani au avut peste 1.000 de specialiști la fiecare eveniment. Ediția de la Cluj a reușit să acapareze peste 2.000 de participanți, preponderent profesioniști IT, dar și studenți și alte persoane interesate de tehnologie.
La Codecamp au fost prezentări, workshop-uri și traininguri specializate desfășurate în paralel în zece săli diferite, plus o zonă demo în care partenerii au expus o mulțime de tehnologii. Am urmărit prezentări despre programare, inginerie, tehnologii cloud, dezvoltare web și cloud computing, AI, baze de date, GDPR, dar și despre leadership și antreprenoriat, orașe smart și multe altele.
Provocări ale transformării digitale
Am urmărit prezentarea lui Florin Boldescu, Chief Digital Officer BRD, care a vorbit despre digitalizarea în domeniul bancar, despre tendințe și provocări. A abordat subiecte precum noile fintech, competiția din domeniul telecom, dar și reacția din mediul bancar.
Transformarea digitală se petrece de foarte mult timp, ceea ce este nou acum este viteza cu care se schimbă industria IT, a apreciat el. Simpla optimizare de pînă acum nu mai este suficientă. De exemplu, dacă oamenii ar fi continuat să îmbunătățească lumânarea nu ar fi ajuns niciodată la becul electric. Un exemplu din zona de telecom ar fi legat de apariția Apple și dispariția Nokia. Kodak și Sony, cei de la Kodak nu au anticipat dezvoltarea camerei digitale și nici nu au reacționat destul de rapid la transformare. Kodak avea 80% din piața de aparate cu film, dar a pierdut totul. Nokia era lider pe telefoane mobile, pe atunci exista și Samsung, apoi a apărut Apple cu iPhone.
Nokia nu s-a adaptat la schimbare, nu a sesizat momentul la care trebuia făcută această schimbare și cum să se schimbe. Samsung a făcut-o, nu numai că a supraviețuit, ci a devenit lider mondial.
Digitalizarea recompensează două tipuri de jucători, cei care se mișcă primii într-o direcție nouă, precum și cei care se adaptează foarte rapid la o schimbare din industrie. Pentru ceilalți sunt ape tulburi. În industria de banking se discută despre digitalizare de peste 20 de ani. E adevărat, lucrurile au început cu adevărat să se miște în ultimii ani. Și încă nu înțelegem cu adevărat dimensiunea și viteza schimbării. Dar asta este valabil pentru oricare dintre industrii, fiecare a avut nevoie de o perioadă de adaptare și de înțelegere a dimensiunii schimbării.
La început, digitalizarea a fost pusă exclusiv în sarcina departamentului IT, iar toți oamenii de acolo lucrau doar la asta. Acum însă, s-a înțeles că este nevoie de o schimbare profundă, că digitalizarea trebuie să înceapă cu schimbarea modului de lucru și să atingă toate departamentele și toate palierele, iar liderii industriei trebuie să coordoneze și transformarea digitală în companie. Transformarea de cultură, modul în care gândești business-ul, în care comunici, în care lucrezi în fiecare zi.
Dacă ar fi doar o problemă de tehnologie sau de inovație, ai folosi resursele companiei pentru a o cumpăra și gata. Ce are Apple, ce are Samsung, cumpărăm și noi. Dar asta nu înseamnă că ai evoluat. Schimbarea este în cultura companiei.
Organizațiile tradiționale realizează produse sau servicii, dar acum totul este despre platforme. Amazon, Alibaba, dar și Airbnb sau Uber, nu produc nimic, nu au conținut, dar reușesc să aducă împreună consumatorii cu producători sau furnizori de servicii. Bankingul este acum în fața unei mari provocări, trebuie să se deschidă. Băncile lucrează cu clienții lor, oferindu-le doar serviciile lor. Open banking, care va fi implementat în România conform PSD2 (directiva europeană care schimbă industria bancară). Asta pune băncile în fața unor alegeri, fie sunt deschise să le aducă clienților lor produsele altora, este deschisă să vândă de asemenea pe canalele altora, să activeze pe canale pe care nu le controlează.
Inovație pe piața locală
BRD a adăugat săptămâna trecută o funcţionalitate unică pe piaţa bancară din România, în aplicaţia mobilă MyBRD Mobile: agregatorul de conturi ContAll. Acesta permite utilizatorilor aplicației MyBRD Mobile să aibă acces într-un singur loc la toate conturile și produsele bancare din România, conturile la celelalte bănci, carduri de credit, depozite, conturi de economii și credite, atât cifrele actuale, cât și istoricul tranzacțiilor. Probabil această transformare spre platformă va fi foarte discutată în 2019 și 2020. Este un subiect interesant și pentru fintech-uri, în măsura în care vor găsi soluții la diversele provocări, vor găsi colaborări cu băncile.
Industria de banking nu mai inovase de aproape 50 de ani, atunci se lansa primul ATM. Dar produsele sunt aceleași, conturi, carduri, creditare, asigurări. Celelalte industrii au acest avantaj, de a reuși pe lângă produsele care le-au adus mare succes, să diversifice paleta de produse și servicii. Dacă ne uităm la Apple, înțelegem cum au pornit și cum s-au diversificat în ultimii 10 ani. Bankingul nu are această abilitate de a inventa noi produse și servicii, dar există noi modalități de a împacheta aceste servicii.
În acest moment, 30-40% din oamenii de IT lucrează la elemente de reglementare, iar 30% pentru mentenanță și upgrade ale sistemelor actuale, doar o treime mai rămân pentru linii de business precum companii, persoane fizice, SMB, instituții și altele. Este foarte greu să aștepți de la divizia IT să vină cu inovații.
Ca o concluzie, trebuie să îmbrățișezi competiția, uneori pierzi, alteori câștigi, dar trebuie să urmezi valul. Revolut nu are licență bancară în acest moment. Momentul la care vor avea licență bancară vom putea compara serviciul cu băncile existente.
BRD susține, de asemenea, comunitatea IT și prin soluții financiare dedicate disponibile aici . Sunt oferte legate de contul curent, creditare, asigurări, finanțare pentru studii sau eliminrea unor comisioane bancare.