Un studiu recent realizat de Edge Institute în colaborare cu Ipsos arată că românii sunt în mare parte deschiși față de digitalizarea educației. Percepția generală asupra digitalizării este din ce în ce mai pozitivă, 70% dintre români considerând-o un lucru bun în 2025. Cu toate acestea, există și o serie de obstacole majore care îngreunează procesul.



Am fost astăzi la prezentarea studiului și a concluziilor, în cadrul unui eveniment de presă. Vă redau mai jos, pe scurt, câteva date și informații:

  • Nivelul de digitalizare în România: Românii evaluează nivelul de digitalizare al țării ca fiind mediu (3.6 din 5). În timp ce calitatea internetului și digitalizarea firmelor private sunt apreciate, digitalizarea instituțiilor de stat și nivelul cunoștințelor digitale sunt percepute ca fiind mai slabe.
  • Competențe digitale: Românii își evaluează propriile cunoștințe digitale la un nivel mediu (3.6 din 5). Elevii sunt considerați cei mai bine pregătiți din punct de vedere digital, urmați de profesori, în timp ce părinții sunt percepuți ca având cel mai scăzut nivel de pregătire.
  • Percepția asupra școlii de azi: Nota medie acordată sistemului de învățământ este de 6.7. Principalele caracteristici percepute sunt învățarea prin memorare și pregătirea pentru examene, în defavoarea dezvoltării abilităților digitale și a muncii în echipă.
  • Viziunea pentru școala viitorului (2030): Până în 2030, respondenții se așteaptă la o transformare profundă, cu programe de studiu mai flexibile, resurse digitale, metode interactive de învățare și utilizarea de tehnologii precum realitatea augmentată. Rolul școlii de a pregăti elevii pentru carieră și de a le stimula munca în echipă și comunicarea rămâne esențial.
  • Atitudinea față de digitalizare: Majoritatea românilor (72%) cred că intensificarea utilizării tehnologiei digitale în școli ar fi benefică și consideră pozitivă folosirea zilnică a dispozitivelor de către elevi. De asemenea, cred că digitalizarea ar face viața mai ușoară atât pentru elevi și profesori, cât și pentru părinți.
  • Barierele digitalizării: Studiul identifică mai mulți factori care încetinesc procesul, printre care: dependența de dispozitive, distragerile elevilor, lipsa dotărilor adecvate, reducerea interacțiunii directe și lipsa de pregătire a profesorilor. De asemenea, costurile suplimentare și siguranța în mediul digital sunt considerate obstacole importante.
  • Inteligența artificială: Românii văd inteligența artificială ca pe o oportunitate în educație, menționând beneficii precum alternative la meditații, feedback automatizat și aplicații de învățare. Temerile principale sunt legate de pierderea contactului uman și a relației directe dintre elevi și profesori.
  • Cine ar trebui să preia inițiativa: Aproape jumătate dintre respondenți (48%) consideră că Ministerul Educației ar trebui să fie liderul procesului de digitalizare.

ads