Am fost aseară la întâlnirea cu managerii eMag, am aflat planurile pentru 2016, când va fi Black Friday sau cum au ales PCGarage și ce alte magazine ar fi putut să cumpere. Plus alte informații legate de ecommerce și problemele din domeniu.

Iulian Stanciu, eMag
Iulian Stanciu, eMag

Black Friday 2016 va fi la eMag pe 17 noiembrie. Cel mai mare magazin online din România a avut probleme cu livrarea în ultimele luni, situația s-a datorat unei creșteri neașteptate a numărului de comenzi după Black Friday 2015. Pe fondul unui sentiment pozitiv de consum, semnalat și de analiștii industriei, numărul de comenzi a rămas la un nivel apropiat de Black Friday și în luna decembrie. Din cauza asta toate livrările au început să fie întârziate, nu mai exista capacitate de transport la curieri. În perioada de Black Friday, curierii transportă circa 100.000 de colete pe zi, iar ritmul a fost continuat, dar au urmat și week-end-uri și zile de sărbătoare, unii curieri și-au schimbat platformele online, iar coletele restante au întârziat. Abia în martie 2016 nivelul de livrari a revenit la un ritm normal. Există însă în continuare oportunități pentru firme de curierat, cerere există.
0007
Sigur, există și opțiunea de livrare premium, ajunge coletul în 2 ore 24 din 24 în București, dar costă 40 de lei. Începe să fie folosită, iar în peste 90% din cazuri chiar ajunge la timp.
Tot în ideea de a grăbi livrarea, eMag a semnat un parteneriat cu Poșta Română, sunt 12 puncte în București și două în țară unde se pot ridica comenzile. Nu ai taxă de livrare pentru Poștă, este un ghișeu separat eMag, unde doar ridicați coletul. Dacă totul merge bine vor ajunge la 100 de puncte în țară pînă la Black Friday. Este mai rapid decât curierul sau mers direct în showroom eMag.

Evident, dacă a durat mult livrarea, au fost probleme și cu retururile. Durează mai ales la produsele care trebuie verificate, coletele fac mult de la curier la eMag. Timpul mediu acum este 5-7 zile, dar la unii durează mai mult. Se lucrează la realizarea unui sistem ca rambursarea să fie atunci când produsul ajunge la curier, ca să dureze mai puțin.

La finalul anului trecut s-au redus la nivel european comisioanele la plata cu cardul. Atunci cei de la eMag au început să promoveze mai activ versiunea de plată cu cardul online. De la 1.5% taxe la 0.2, 0.3% acum.

0008

Nu vor să lucreze cu PayPal, pentru că o soluție de plată ține acolo datele clienților, cardurile, iar apoi practic pot duce acești clienți către alt magazin online. În România PayPal nu este mare, iar colaborarea cu eMag le-ar aduce brusc foarte mulți clienți. Dar interesul eMag este să păstreze acești clienți în aplicația lor, nu la terți.

Noua filosofie a magazinului online este să ofere orice produs și-ar dori cumpărătorul în același loc. Încă este un magazin mic la nivel european sau internațional, dar continuă extinderea pe alte piețe. Următoarea fază este integrarea și rebrandingul în Polonia. Iulian Stanciu crede că dacă s-ar ajunge la minim 100 de milioane de clienți ar avea alte șanse în negocierile cu producătorii și alte prețuri mai bune.

0009

Au vorbit despre cele mai importante categorii, despre cele mai vândute produse și alte statistici pe care le vedeți în galeria foto de la final.
S-au făcut îmbunătățiri și la site, la pagina de produs și elementele informative, la severe și căutare, timp de răspuns și coșul de cumpărături.

PCGarage și alte achiziții

Iulian Stanciu a spus că au mai negociat cu PCGarage, dar și cu F64 sau alții acum 5-6 ani. Au subestimat atunci PCGarage, dar se pare că nișarea pe gaming a susținut creșterea magazinului. Afacerile PCGarage au reușit să crească într-un ritm de peste 30% pe an. Evident, datorită comunității de clienți, datorită unui site bine făcut, cu filtre de selectare foarte bune. Au crescut fără să aibă multă tehnologie, mulți oameni sau multă publicitate. Acest lucru a condus la achiziție, eMag nu avea un obiectiv clar de a cumpăra competitori. Au negociat și cu F64, deși este o nișă clară, cu profitabilitate, nu este o zonă care ar putea crește în ritmul pe care îl caută eMag acum.

PCGarage va putea beneficia de extinderea în Bulgaria și Ungaria, unde nu există competitori pe nișa de gaming, iar acolo vor folosi experiența de aici pentru a contrui comunități. Tranzacția de achiziție se încheie în 2-3 luni. Anul viitor ar putea începe extinderea internațională.
Deocamdată PCG rămâne independent, estimează 40 de milioane de euro venituri anul acesta. Va exista suport la nivel de infrastructură și tehnologia Emag.

La fel pe zona de modă, eMag a încercat să vândă, dar nu sunt rezultate spectaculoase. Fashion Days va rămâne specialistul pe zona de fashion. Este o piață de două ori mai mare decât cea de IT&C, oportunitățile sunt mari și posibilitățile de creștere mari.

Nu sunt deocamdată alte planuri clare de achiziție.

Galerie foto

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected]
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!