Grupul Telekom Romania a anunțat indicatorii cheie de performanță pentru al doilea trimestru al anului 2020, încheiat la 30 iunie 2020, după cum a raportat astăzi grupul OTE, care arată venituri aproape stabile și o continuare a creșterii EBITDA de la an la an.
În T2 2020, veniturile consolidate au fost afectate de pandemia globală Covid-19 – în mod asemănător cu ale altor operatori din UE – întrucât restricțiile de călătorie au redus veniturile din roaming și din vizite, în timp ce închiderea temporară a magazinelor a afectat negativ vânzările de terminale. Acest impact a fost acoperit aproape integral printr-o creștere a veniturilor din segmentele ICT și wholesale ale companiei, ceea ce a condus la obținerea unor venituri consolidate de 228,9 milioane euro, cu o ușoară scădere, de 1%, față de aceeași perioadă din 2019.
În ciuda acestor efecte adverse, EBITDA ajustată după IFRS16 a crescut cu 25,7% an/an, ajungând la 36,2 milioane euro, în special datorită transformării continue a costurilor companiei și a măsurilor de reducere suplimentară a costurilor în contextul COVID-19. Creșterea an/an a EBITDA pentru al treilea trimestru consecutiv oferă o dovadă în plus a redresării continue și durabile a companiei, chiar și în fața unor provocări economice suplimentare aduse de criza Covid-19.
Veniturile totale din servicii mobile au scăzut cu 9,2% față de T2 2019, până la 93,8 milioane euro. Această scădere a fost determinată de reducerea tarifelor de terminare pentru rețelele mobile, impusă de autoritatea de reglementare și, partial, de scăderea traficului din roaming și a traficului internațional în timpul restricțiilor de călătorie cauzate de pandemia COVID-19 în T2.
Mai mult, în timpul perioadei de izolare, ca parte a măsurilor impuse de instituirea stării de urgență, o treime din magazinele de vânzare cu amănuntul, mai ales cele din centrele comerciale mari, au fost închise. Acest lucru a afectat vânzările de telefoane mobile și a încetinit în general achizițiile de orice fel. Până la sfârșitul celui de-al doilea trimestru al acestui an, toate magazinele au putut fi redeschise. În ciuda acestor aspecte, baza de abonaţi ai serviciilor mobile (postpaid) a crescut cu 6,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, până la 1,6 milioane de abonați.
Baza de clienți pentru segmentul de importanță strategică de servicii convergente fix-mobil (FMC) a continuat creșterea în T2 2020, cu 9,4% față de aceeași perioadă din anul precedent, ajungând acum la 881.000 de abonați, reafirmând poziția de lider de piață a Telekom Romania pe acest segment.
Veniturile totale din servicii fixe s-au ridicat la 121,1 milioane euro în al doilea trimestru din 2020, o creștere anuală cu 7,2%, determinată în special de majorarea puternică a segmentului ICT al companiei, cu un avans de 25,1% și wholesale business, care a crescut cu 21%, supracompensând o contracție de 6,6% în veniturile din retail pe segmentul fix. Serviciul de voce a dat semne de stabilizare, veniturile rămânând stabile față de cele două trimestre anterioare, la 14,3 milioane euro, ajutat de creșterea clienților FMC.
Transferarea bazei de clienți TV către tehnologii orientate spre viitor – precum IPTV – a continuat, determinând scăderea bazei de abonați, până la 1,26 milioane în T2 2020, în special pe serviciile DTH. Deși impactul a fost parțial atenuat printr-o creștere a ARPU în același interval de timp, contractarea bazei de abonați TV a condus la o scădere a veniturilor din servicii de televiziune. În același timp, noua ofertă a companiei, Smart TV Stick, care permite clienților să-și transforme televizorul într-un Smart TV fără instalare suplimentară și independent de furnizor, a continuat să crească, ajungând la o bază de 17.400 abonați, de la lansarea sa la sfârșitul primului trimestru al acestui an. Scăderea veniturilor din serviciile de televiziune a fost parțial compensată prin creșterea veniturilor din internet fix cu 8,4% comparativ cu T2 din anul precedent, printr-o concentrare pe clienții care au generat o valoare mai mare.
În tot acest timp, Telekom a ținut România conectată cu oferte speciale pentru toate segmentele de clienți, pentru a-i ajuta pe români să continue să muncească, să învețe și să se distreze în siguranță, din confortul caselor lor. În mod similar, compania a continuat să ajute segmentele cele mai afectate ale societății și a susținut modele educaționale moderne, prin implementarea de Wi-Fi în peste 700 de școli din întreaga țară, oferind în același timp acces la educație digitală pentru școlile românești prin intermediul platformei Adservio.
În T2 2020, implementarea programului “Cash for Growth” a continuat să producă efecte, prin scăderi semnificative, în special asupra costurilor indirecte, care au fost cu 10% mai mici, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Această îmbunătățire a fost obținută prin continuarea reducerii costurilor în toate zonele de activitate, ca parte a programului de transformare a costurilor companiei. Această transformare a fost accelerată prin măsuri suplimentare luate pentru atenuarea efectelor negative pricinuite de criza Covid-19 asupra diferitelor centre de cost.
În timpul crizei Covid-19, compania nu a implementat măsuri de reducere a personalului, cum ar fi concedieri sau șomaj tehnic.