Am discutat cu Dan Demeter, cercetător Kaspersky, despre dezinformare, fake news, Facebook și rețele sociale.



Versiunea audio-only:

Idei principale

Suntem în „Decada dezinformării” – nu epoca dezinformării, pentru că acest fenomen a existat dintotdeauna. În special în perioadele de război. A existat propagandă, internă sau externă, le putem spune și fake news.

ads

Internetul a schimbat însă nu doar viața fiecăruia, ci și modul în care comunicăm și modul în care se răspândesc informațiile falese și teoriile conspiraționiste. Iar apoi, au apărut rețelele de socializare care au amplificat aceste fenomene.

De exemplu Facebook, care crește și adună miliarde de conturi. Însă nimeni nu știe câte dintre acestea sunt reale și în câte cazuri vorbim despre roboți. Interesul lor este să mențină cât mai mulți utilizatori, ca să ceară mai mulți bani pentru reclamă.

La început, Facebook ca și Google au dorit obținerea de informații despre utilizatori doar pentru a oferi reclame relevante. Dacă reclama nu este interesantă pentru utilizator, atunci el nu va da click. Practic, dacă nu dă click, pierzi bani. Așa a apărut această cursă a relevanței reclame, respectiv un profil cât mai precis, cât mai intim al utilizatorului,

Google știa cam ce vârstă ai și pe ce faci click. Însă Facebook a venit cu posibilitatea de a-ți prezenta singur o mulțime de caracteristici personale: ce prieteni ai, ce muzică îți place, ce branduri apreciezi, pe unde umbli zilnic. Informațiile le oferi singur, nici nu trebuie să te spioneze.

Apoi a apărut și grupurile care au descoperit cum să utilizeze acele informații. Pentru a găsi persoane vulnerabile, pentru a descoperi oameni și apoi pentru a-i convinge să facă ce vor autorii – să voteze, să ia atitudine. În special pe cei indeciși sau nesiguri. Trebuie să vedeți pe Netflix documentarul despre Cambridge Analytica.