Săptămâna trecută s-a discuat în Consiliului Economic și Social (CES) proiectul de lege privind furnizorii de echipamente telecom 5G dat fiind faptul că are un impact major asupra economiei în următoarea perioadă. Deși a fost dat un aviz favorabil, reprezentanții au exprimat de asemenea o serie de opinii care merită discutate.
5G

Cine este Consiliul Economic și Social

CES este un organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organică de înființare, stabilit prin Constituție. Instituția colaborează cu autorități similare din alte state. Are rol consultativ în stabilirea strategiilor și politicilor economice și sociale, în aplanarea stărilor conflictuale la nivel de ramură sau la nivel național.

Evident și aici a fost o discuție încinsă privind lipsa definirii unor criterii concrete pentru selectarea furnizorilor de tehnologie 5G, fiind exprimate toate opiniile pro, contra, chiar și opinii influențate de fake news-ul susținut de Academia Română. Dar au fost și puncte de vedere interesante.

Prima observație, care este nouă, spune că acest proiect legislativ nu pune accent pe eficiență economică, astfel încât decizia să fie favorabilă cetățeanului român. Cred că pot fi multe aspecte de discutat aici, dar la capitolul eficiență economică intră și costurile totale ale rețelelor 5G, ale echipamentelor, gestionarea acestora pe viitor. Eliminarea unui furnizor va crește automat prețurile și costurile asociate.

Evident, s-au discutat în plenul CES și pozițiile exprimate în UK sau UE. Găsirea celui mai bun raport dintre calitate, preț și securitate, un lucru extrem de complicat. Dar care se poate defini și din punct de vedere tehnic destul de clar.

Opinii privind proiectul 5G

Apoi, Consiliul Economic și Social consideră că înainte de adoptarea proiectului de act normativ acesta trebuie să fie modificat astfel încât să răspunda tuturor observațiilor transmise de Ministerul Justiției, despre care v-am scris.

Mai mult, abordarea acestui proiect de lege este greșită. Se pune accent pe identificarea sau selecția producătorilor de echimamente și nu pe identificarea și eliminarea riscurilor de securitate, care ar trebui să fie principalul scop al unui astfel de proiect. Pe scurt, nu se caută măsuri de securitate, ci măsuri contra unor furnizori.

Încă o dată, specialiștii din domeniu spun că setul de instrumente emis de Uniunea Europeană pentru 5G pune accent pe criterii și măsuri tehnice care trebuie trecute în proiectul de lege pentru a se atinge nivelul de securitate dorit. Este una dintre marile lacune ale acestui act normativ.

Impunerea unor măsuri necesare pentru a asigura securitatea rețelelor și serviciilor telecom trebuie să includă o serie de măsuri tehnice relevante, criterii care pot fi definite de autoritățile naționale de reglementare în domeniul comunicațiilor electronice.

În fine, acest proiect nu reglementează calea de urmat și nu oferă termene clare în cazul în care producătorul nu obține imediat sau în perioada menționată în proiect un răspuns de la CSAT pentru cererea de autorizare. Astfel vor fi interpretări contradictorii.