Mugur Pătrașcu deschide ziua doi de la BizSMS Camp, el ocupându-se de relația client-agenție și mai nou de relația cu bloggerii. El începe prezentarea din perspectiva companiei, discutând despre dorințele clientului când intră în relația cu bloggeri, prin intermediul agenției. Clientul își dorește să facă vânzări, dar și să aibă fani în rândul bloggerilor. Agenția își dorește să aibă un produs eficient, să fie modernă în abordarea comunicării și, evident să mulțumească clientul.
Mugur povestește despre perioada de început a blogosferei, când lipsea conținutul de tip advertorial, apoi perioada în care clienți sau agenții au încercat să influențeze bloggerii cu bani și ce a urmat – șantajul că dacă nu participă la campanii bloggerii vor scrie de rău. Piața locală funcționează datorită mimetismului, când clienții văd campanii ale concurenței și vor și ei să apară similar.
În 2008 a fost partea de creativititate și momentul când s-au făcut cele mai ample, mai muncite și mai reușite campanii. Din 2009, blogurile au devenit “must-have” în campanii.
Dar situația s-a schimbat datorită Facebook. Este o provocare pentru bloggerii mari, dar și o oportunitate pentru cei cu audiența mică, dar care au șanse să genereze conținut viral. Competiția este pentru a genera cel mai relevant content – agenția, clientul însuși, consumatorii, dar și specialiștii în domeniu.
PR-ul a stricat relația dintre clienți și bloggeri. PR-ul a inventat pișcotăreala, presiunea pieței a dus la invitarea unor oameni pentru a “umple sala”. Pentru că oamenii se cunosc, au o relație personală. Acum, această fază ar trebui depășită. Faza favorurilor personale trebuie depășită.
Focusul agențiilor se mută pe eficiență, pe rapoarte, este un parteneriat de business. Trebuie să fie dezvoltată o relație pe termen lung, care generează content mai bun, pe un termen mai lung.
Cristi Manafu are o serie de studii de caz – campanii cu bloggeri făcute în România. El crede că focusul se mută spre ambasadori, pe relații de lungă durată, se poate genera content mai bun. De asemenea, acces deschis pentru bloggeri “în culise” – întâlniri cu manageri de companie, acces la produse, drive-test-uri și așa mai departe.
Tot pe relatii si prietenie se vor alege blogerii in campanii. Nici nu ma indoiesc ca se va intampla altfel in 2014 din pacate.
 
2015 – nu s-au schimbat prea multe… 😀