Am fost în week-end la DevTalks for Juniors 2017, prima conferință internațională pentru juniorii din IT, următoarea generație de programatori. De-a lungul anului sunt mai multe conferințe DevTalks, iar săptămâna asta au fost demonstrații și workshop-uri pentru cei aflați la început de drum în industria programării. Doarte multe sfaturi pentru start-up-uri și primii pași în crearea unui produs. Una din noutățile de anul acesta a fost aducerea a șase speakeri de nivel internațional, care le-au vorbit celor peste 150 de participanți.

Sorin Țărmure și Andrei Vasile – Conquer the world with brainless robots. O prezentare despre Internet of Things, cu diverse demonstrații de LED-uri smart, sistem de senzori pentru îngrijirea plantelor, mi-a plăcut ideea de a invita juniorii să interacționeze cu dispozitivele fără nicio pregătire anterioară. Prima idee smart: dacă sună senzorul de temperatură, e prea cald pentru plantă, să pornească automat un ventilator pentru răcire.

Promoție interesantă: Note 8 la un preț foarte bun ->>

Dana Korda și Bogdan Coman au creat Wookie, un asistent digital pentru copii. Au încercat crowd-funding, au fost în accelerator în UK, dar finanțarea pentru realizarea produsului nu a fost obținută. Atâta timp cât nu rezolvă o problemă concretă este foarte greu. Nu doar un produs bun, ci este nevoie de o poveste. O echipă foarte bună care include oameni cu background, ori ai o tehnologie unică, vindecarea cancerului sau altele, ori ai o tehnologie care este căutată pe piață. Altfel vei stârni entuziasm, dar atât, fără finalitate. Pe hardware este mult mai complicat decât software.

Importantă este pregătirea produsului din timp pentru piață – care este publicul țintă, de ce ar alege acel produs, ce funcții ar putea să fie motorul de vânzări. Au exemplificat mult cu povești din experiența acumulată cu propriul produs. Orice companie start-up are nevoie de un om de business și de un tehnic, cei doi se completează pentru a crea un produs care să se poată vinde. Este nevoie și un om priceput la design, cu focus pe utilizator. Pentru hardware este nevoie de 150.000 de euro pentru producția de prototipuri și apoi produs în serie. Dezvoltarea software pe un an de zile este cam 200.000 de euro, în plus este necesar un buget de marketing. Apoi poți vinde produsul.

Mat Ryer, chief architect at GrayMeta London, a vorbit despre ce-ar fi vrut să știe când a intrat în industria IT. Prima recomandare, să îți asiguri timpul necesar să faci un produs de calitate, în loc de un produs care este gata mai rapid. Succesul sau eșecul este în echipă și trebuie să îți conștientizezi rolul în echipă și nu să concurezi cu membri echipei. Merită să ceri review de cod chiar dacă asta înseamnă să-ți faci ideea publică.

Robert Knapp de la CyberGhost VPN a vorbit despre cât de important este să fii mulțumit cu ceea ce faci. Exac că nu banii te fac fericit, ci independența, scopul în viață, enjoy the moment. Degeaba ai bani dacă nu faci nimic constructiv, degeaba ești angajat dacă nu ești mulțumit cu locul de muncă. Ce se spune de obicei despre succes: o echipă bună este esențială pentru proiect, produsul bun, viziune și bani. Dar asta face toată lumea, iar majoritatea eșuează. Cazul Samuel Pierpont Langley, avea bani, avea succes, studia zborul, iar frații Wright aveau un magazin de biciclete. Căutați povestea.

Joe Winchester, senior technical staff member la IBM, a povestit de Inteligența Artificială. Specialistul a analizat întâi diferențele dintre natural/artificial cu diverse exemple, apoi trecând la discuția privind Inteligența naturală și artificială. Alan Turing a creat primul test privind Inteligența Artificială: testul imitației. Dacă o persoană vorbește cu un om sau cu un robot și nu își poate da seama care este omul și care este robotul, atunci s-a atins nivelul de inteligență artificială. Definiția dată în 1950.

De atunci, au existat computere care au trecut testul lui Turing. Analizând inteligența umană, cercetătorii au ajuns la ideea că omul este o mașină de învățat, iar în primii ani de viață învață activ tot ce poate, inclusiv prin simțuri și prin interacțiune directă. Acum 20 de ani, un computer IBM l-a învins pe Kasparov la șah. Practic, a fost doar un computer care a învățat toate partidele de șah și cum să aleagă mutările, un soft optimizat.

De atunci, Watson al IBM a câștigat celebrul show TV Jeopardy, un concurs de cultură generală bazat pe răspunsuri la întrebări diverse. Dacă șahul are reguli stricte și mutări predictibile, la Jeopardy nu se putea anticipa tipul de întrebare și răspunsul. Așa au inventat rețeaua neuronală și deep computing. O soluție care învață continuu, capabilă să acumuleze cunoștințe din domenii diverse. Wikipedia, enciclopedia Britanica, toate sursele de pe Internet.

Apoi au reușit să câștige meciul de Go contra campionului mondial. Este un joc complet diferit de șah sau de concursul Jeopardy. Rețeaua neuronală este ca un copil, cu cât introduci mai multe surse de informare, cu atât este mai inteligent. Apoi au trecut la poker, pentru că la jocurile de cărți nu știi ce cărți are oponentul în mână. S-a organizat un campionat în Las Vegas cu cei mai cunoscuți campioni de poker, iar Inteligența Artificială a câștigat.

Watson poate să facă mai multe decât să răspundă la întrebări și să câștige jocuri. Recunoaște imaginile, se uită la radiografii, chiar poate pune diagnostic pe baza experiențelor anterioare și o face extrem de rapid. Iar față de experții umani are o rată mai mare de recunoaștere a tumorilor canceroase. Doctorii au o rată de identificare de 60%, iar Watson de circa 92%.

Super-computerul IBM poate să ajute utilizatorii să își completeze corect declarația de taxe, altfel riscând foarte mult. Oamenii merg la consilierul financiar și cu toate astea deseori sunt erori. Iar cu Watson se elimină mult aceste probleme.

Sergiu Ardelean de la Artivive a vorbit despre realitatea mixtă (Augmented Reality). Lucra în industria de advertising în ultimii 10 ani și avea o agenție în Viena. Acum cinci ani au început să lucreze cu conceptul AR. A povestit despre Iron Man, despre Hololens și aplicații pe care le vede pentru realitatea augmentată.

Au mai fost prezentări despre Bitcoin și monezi virtuale, dar și sfaturi privind cariera pentru juniorii din IT. O noutate a acestei ediții DevTalks for Juniors a fost sesiunea de discuții informale în cadrul „Mentors&Investors Hour”. Timp de 30 de minute, participanții au beneficiat de interacțiunea cu investitorul Cosmin Ochișor – investment manager la Hubraum și au primit sfaturi despre carieră de la speakerii și mentorii prezenți la eveniment.

În plus, de la eveniment nu au lipsit nici distracția și zonele de relaxare. Gateway VR Studio a creat o zonă în care participanții pot testa o serie de jocuri prin intermediul ochelarilor VR, iar PC Garage au creat o zonă de Gaming cu 3 console PlayStation 4. Conceptul de Escape Room a fost testat prin intermediul unei experiențe VR oferită de VRCenter. De asemenea, pauzele vor fi mai plăcute împreună cu Tassimo, Pauza de Fructe și Mobila Dalin.

Companiile partenere de anul acesta au fost: Vodafone Shared Services, Luxoft și Ubisoft.