Astăzi am stat de vorbă cu CEO-ul Vodafone, Murielle Lorilloux, care împlinește un an de la preluarea mandatului în România. Despre transformările prin care a trecut compania și ce urmează să facă pe viitor.
- Cel mai important lucru în ultimul an a fost preluarea UPC România, urmând tendința de a oferi servicii fixe și mobile la pachet.
- Fuziunea cu UPC va continua pentru că nu există intersecție între clienții celor două companii și integrarea va fi benefică pentru piață. Vodafone nu a luat în calcul divizia de satelit pentru că era interesată de internet fix, televiziune și telefonie fixă, satelitul nu era o prioritate.
- Integrarea UPC ar putea dura 2-3 ani conform estimărilor bazate pe alte experiențe similare din alte țări europene unde Vodafone a preluat companii de cablu și TV. Asta nu înseamnă că așteaptă, se fac deja primii pași și urmează să anunțe primele oferte comune, deocamdată nu știm o dată exactă. Nu există o temere ca autoritățile ar putea bloca fuziunea.
- Acordul semnat cu Telekom pe zona de wholesale a fost de asemenea foarte important pentru a crește calitatea serviciilor.
- Operatorul a îmbunătățit aplicația Vodafone TV, a semnat un parteneriat cu Disney și a adus mai mult conținut digital. Consumul video pe mobile continuă să crească foarte mult de la an la an.
- Compania continuă transformarea din furnizor de comunicații în furnizor de servicii digitale. S-au îmbunătățit metodele prin care vând online, cele prin care oferă suport tehnic online sau comunică în zona de digital. Vânzările pe online au crescut de trei ori în ultimele trimestre. Investiția în publicitatea online a crescut foarte mult de asemenea, ofertele sunt mai targetate și corespund cerințelor publicului.
- Vodafone va avea oferte exclusive pentru Black Friday, revin cu detalii pe blog cât de repede pot.
- Operatorul are de asemenea inițiative interesante în zona de AI și IoT, iar Inteligența Artificială este utilizată pentru a face oferte personalizate pentru clienți, cu o rată re adopție mult mai mare comparat cu anii anteriori. Platforma AI și machine learning a fost pusă în competiție directă cu oamenii de vânzări, iar ofertele făcute de computer sunt mai eficiente la ora actuală.
- Despre 5G. Costurile pentru licenta telecom nu sunt doar la obținerea licenței, ci sunt și costuri anuale pe 15-20 de ani. La ele se adaugă costurile investiției în echipamentele telecom necesare și instalarea lor. Toate astea vor crea probleme mari pentru tehnologia 5G și discuțiile vor începe anul viitor.
- Ca orice companie din România și Vodafone are probleme în a atrage noi angajați care să fie foarte bine pregătiți. Au angajat câteva sute de oameni (700 de posturi) și au continuat planul de a automatiza cât mai multe aspecte ale activității. Serviciul de call center a fost încredințat unui partener (outsourcing).
- își păstrează optimismul pentru anul viitor, în ciuda unei decelerari pe piață telecom locală care simte deja.