În căutarea de start-up-uri interesante pe piața locală care să aibă potențialul unui unicorn am dat peste Franc, un fintech românesc care dezvoltă un asistent inteligent, beneficiind și de sprijinul celor de la BRD. Poate nu intră în competiție directă cu Revolut sau nu vor fi un Uipath pe viitor, dar au reușit deja să câștige premiul Innovation Labs 2019 și marele premiu Open Banking Hackathon.
Istoria lor mi-a fost povestită de unul dintre fondatori, Alexandru Constantin, care mi-a vobit despre ideile inițiale, discuțiile cu mentorii și schimbările de direcție până când au găsit o zonă viabilă care permitea dezvoltarea unui proiect de viitor. Ei au vrut neapărat să meargă la Innovation Labs, dar în momentul în care înscrierile erau deschise în capitală, erau plecați din țară și nu au putut participa. Astfel au fost nevoiți să se înscrie la hackathon-ul de la Sibiu.
Au vrut să facă un agregator de date financiare, care să aibă acces la toate conturile utilizatorului, conform noilor directive europene, iar apoi să facă un raport al activităților din timpul lunii. Însă o astfel de soluție intră în competiție atât cu băncile, cât și cu Apple, Google sau orice alt jucător mare care poate obține datele bancare. Conform directivei PSD2, există două niveluri de acces la conturile bancare, AISP care doar vede datele financiare și nu poate face tranzacții și PISP, care permite să vezi fondurile și să faci plăți. Pentru a avea nivelul avansat, este necesar să obții cerificări care sunt extrem de costisitoare, pe lângă faptul că intri în competiție directă cu banca. Astfel că proiectul lor fintech a primit o nouă dimensiune în cadrul Innovation Labs.
Conform legislației europene, toate băncile trebuie să creeze API-uri care să permită accesul altor părți la datele financiare. Iar Franc a dorit apoi să dezvolte un agregator de API-uri bancare, care să aducă la un loc toate aceste informații. Povestea a mers mai departe apoi, cu ajutorul mentorilor din program și au găsit noua abordare, care le-a adus multe premii.
Toată pregătirea a durat mai mult de o lună, însă după o sesiune de brainstorming împreună cu specialiștii BRD atunci au găsit noua abordare, care îi face unici pe piață și capabili să depășească orice competiție ar putea apărea din partea unor alte companii. Zona de asistenți virtuali pentru banking este aproape de zero acum, nu vorbim despre asistentul care răspunde la telefon, Franc a fost dezvoltat să analizeze conturile, cheltuielile și să facă recomandări utilizatorului astfel încât să poată reduce anumite costuri sau cheltuieli, încât să rămână în profit.
Dacă ne uităm la piața actuală, zona de asistență financiară este deschisă deocamdată doar celor cu venituri foarte mari și este relativ greu de obținut ajutorul unui specialist fără să ai alte costuri suplimentare destul de serioase. De asemena, un astfel de consilier nu oferă sfaturi personalizate, el are probabil un set de recomandări pentru toți clienții, care în unele cazuri pot funcționa, iar în altele nu.
Un asistent financiar inteligent, bazat pe conversații, poate să ajute fără alte costuri suplimentare și poate aduce beneficii clienților. Acest gen de abordare primește mai multă validare dacă este aprobat și de o bancă, nu intră în competiție cu ea, din contră, devine un beneficiu pentru clienții băncii.
După ce au prezentat ideea și proiectul final în cadrul Innovation Labs 2019, au primit imediat și recunoașterea prin premiul câștigat. A fost de departe cel mai bine poziționat fintech și care are toate șansele să ducă la final un proiect viabil. Ei au primit pe lângă recunoaștere și posibilitatea de a lucra în Hub-ul Digital BRD din București și de a apela la specialiștii BRD în produse digitale, împreună cu mentorii companiei.
Cea mai recentă modificare în direcția lor a fost legată de monetizarea produsului, care ar fi greu de realizat obținând doar încrederea publicului, destul de greu de câștigat pentru un start-up. Ar costa foarte mult o campanie care să atragă suficienți utilizatori în platforma Franc. Astfel, a fost stabilită o altă direcție de business, care implică oferirea asistentului smart către bănci, ca o funcție suplimentară din aplicația lor de Internet Banking. Deja mai multe bănci cu care au discutat produsul au recunoscut că aveau în plan să lucreze la asistenți similari pe viitor.
Pe lângă simpla analiză a cheltuielilor și a posibilităților de optimizare, Franc poate de asemenea să folosească machine learning pentru a face predicții privind modificările comportamentale și financiare pe care le-ai putea face pentru a atinge anumite target-uri sau unele targeturi setate automat de el. Poate fi de asemenea un simplu profesor pentru utilizatorii care nu sunt neapărat la curent cu cele mai bune practici bancare sau de investiții. Vor fi la început lecții simple, preferabil cu video, care să familiarizeze utilizatorii și care să poată fi aplicate ușor apoi pe conturile proprii ale utilizatorului.
Astfel, oferind și bonusuri pentru diverse acțiuni, Franc poate afla și mai multe despre dorințele acelui utilizator și poate recomanda apoi soluții și mai personalizate pentru fiecare caz în parte. Poate recomanda apoi produse bancare, investiții și așa mai departe.
În următoarea perioadă vor realiza o serie de focus-grupuri împreună cu o companie specializata pentru a stabili mai exact funcțiile pe care un utilizator ar vrea să le vadă într-o astfel de aplicație, care ar fi beneficiul care l-ar convinge totuși să acorde acces la conturile sale pentru o astfel de aplicație.
Franc este înscris acum și în concursul Future Makers, evoluează constant și sunt retrase unele funcții considerate inutile sau sunt adăugate unele noi care par mai atrăgătoare. Planul este ca o dată definitivată o formă aproape finală să fie implicată banca, pentru ca Franc să fie integrat în MyBRD, să aducă beneficii cât mai mari pentru clienții băncii. În acest moment Franc funcționează prin Facebook Messenger, dar va putea fi integrat într-un sistem de mesagerie al băncii și planul este să aibă aplicație dedicată pentru Android și iOS.
Am povestit despre Franc și cu Horia Velicu, Head of Innovation Lab at BRD, iar el a confirmat interesul pentru acest start-up și mi-a povestit despre alte proiecte susținute de bancă. Franc a fost cel mai matur proiect din zona de fintech de la Innovation Labs 2019. Un lucru pozitiv este că echipa a rămas unită, în formula de la început.
Din punctul lui de vedere, Franc poate aduce un beneficiu major pentru bancă, permițându-i să folosească mai bine datele de la clienții care doresc acest lucru, să fie de mai mult ajutor pentru ei. În perioada următoare ar trebui să porneasca un pilot cu angajați ai BRD – pentru a putea pune datele la treabă si a demonstra că pot aduce valoare prin lecțiile oferite. Urmează asemenea o cercetare de piață cu o companie specializată pentru a vedea ce anume ar dori clienții pentru a oferi acces la informațiile financiare personale.
BRD a colaborat de mai mult timp cu proiectul Innovation Labs și susține în continuare o parte dintre aceste proiecte. Platforma Tech4IT este un concept care permite conectarea companiilor mici și mijlocii din diverse țări europene, făcând legătura dintre producătorul de piese și furnizorul de materiale, dar și cu vânzătorul de astfel de piese. De exemplu un producător de piese de șah cu furnizorul de plastic și vânzătorul de table de șah. Această platformă având certificarea unei bănci poate fi considerată mult mai serioasă și astfel dă încredere companiilor să se înscrie acolo. Este o platformă care ar putea fi adaptată pentru Camere de Comerț și Industrie și alte asociații similare.
În afară de Innovation Labs au mai existat inițiative punctuale, genul hackathon de 24 de ore, dar avantajul Innovation Labs stă tocmai în perioada de mentorat, dezvoltarea ideilor și orientarea acestora spre un model sustenabil.
BRD susține multe dintre aceste proiecte legate de generațiile următoare, prin programe dedicate culturii, educației și tehnologiei. Cel mai recent mesaj de brand, „Tu ești viitorul”, își propune să aducă în prim-plan platformele Scena9, Școala9 și MINDCRAFT. Aceste platforme aduc la aceeași masă oameni valoroși din diferite domenii, de la jurnalism, artă, zona academică, antreprenoriat sau tehnologie, dispuși să transfere know-how din diverse arii și pe care îi unește dorința comună de a avea un impact în societate astăzi, pentru un viitor mai bun.