Am fost printre participanții la testul #10zilecuUber și m-am plimbat prin București cu cel mai nou serviciu de ride-sharing.
Călătoresc mult prin oraș și atunci când nu iau mașina și nici nu apelez la RATB, pot apela la taxi sau Uber. Poveștile cu taximetriștii le știm cu toți, de asemenea discuțiile despre Uber.

uber

Sharing economy

Anul acesta a fost unul al schimbărilor și pentru mine, iar sharing economy, noul model de business pe care se bazează și Uber, mi se pare atât interesant ca fenomen, cât și eficient din punct de vedere al utilizatorului.
În loc să rezerv la hotel și să plătesc o agenție de turism, am închiriat apartamente pe AirBnb și am locuit temporar la Paris și Berlin în condiții foarte bune, la o fracțiune din preț.
Da, este un impact asupra jucătorilor tradiționali, dar ei vor trebui să se adapteze la noua economie. Există servicii similare pentru închiriat biciclete, pentru a completa task-uri la muncă (programare soft de exemplu), pentru îngrijit animale de companie și multe altele. Este un trend tot mai puternic.

Cum a fost cu Uber

Experiența de utilizare a aplicației este extrem de simplă, ai același gen de aplicație care te localizează pe hartă, arată și mașina care vine spre tine, știi exact pe unde e și cât face.
Plata automată cu cardul te asigură de două lucruri: nu trebuie să dai șpagă și știi exact costul cursei. Desigur, trebuie să fii atent la costuri, pentru că aplicația te anunță când prețurile cresc, adică atunci când cererea de mașini Uber e foarte mare. Uneori au fost și costuri 2.5x tariful normal. Dar sunt foarte clar explicate costurile, iar mașina nu sosește decât după ce confirmi că accepți un tarif mai mare.
Experiența cu mașinile a fost foarte bună, toate mașinile nu care m-am plimbat au fost noi sau cu o vechime decentă, chiar dacă am nimerit și Logan destul de des. Mașinile curate, cu aer condiționat dacă a fost cazul, cu șoferi amabili și bine îmbrăcați, care te întreabă ce gen de muzică sau radio vrei să asculți. Niciunul nu a codus aiurea, n-a vorbit la telefon când conducea și nu m-a obligat să ascult Radio Zu sau alte manele.

Ce se întâmplă în Europa

De altfel, la nivel european și global, tot mai multe state semnează acorduri cu Uber pentru că și-au dat seama că acest serviciu ajută.
Odată ajută la descongestionarea traficului; de exemplu, eu prefer să las mașina acasă și să împart costul cursei cu colegi care merg și se întorc la/de la aceleași evenimente de presă (aplicația permite acest lucru).
Sharing economy oferă o șansă reală pentru cei care au nevoie de un loc de muncă part time – după cum știm, nu stăm bine deloc la șomaj.
Cred că aceia care au firme de taxi vor trebui să investească să ofere servicii similare și să angajeze oameni mai buni, dacă vor să concureze.
Guvernul Estoniei a semnat recent un acord cu Uber, identificând cel mai eficient mod de impozitare a companiei, care este un furnizor global și practic ea oferă doar interfața dintre utilizator și cei care folosesc mașinile. Lituania a adoptat, de asemenea, Uber și în cadrul discuțiilor au subliniat avantajele pe care le oferă serviciul către utilizatorul final, ceea ce contează în fond în orice stat. Desigur, autoritățile din țările baltice sunt smart, sunt interesate de economia digitală și de asemenea de promovarea start-up-urilor.
Asta recomandă și oficialii europeni, dar e mai greu la noi.

Concluzie

Uber este un start-up global care a avut succes instant datorită simplității și eficienței. Iar restul discuțiilor sunt la fel de utile precum comentariile despre fotbal și politică.