Telekom Romania acordă în ultima perioadă o atenție deosebită start-up-urilor, există mai multe inițiative și zone în care sunt deschiși la colaborări. Compania oferă multe oportunități pentru cei aflați la început de drum.
În general se analizează potențialul economic al fiecărei idei. Găiți informații suplimentare aici. Sunt organizate concursuri în care se pot prezenta aplicațiile sau invențiile companiilor. Se fac proiecte pilot în care se testează ideile bune. Li se oferă servicii telecom sau soluții speciale, conexiuni la Internet sau servicii de date mobile, care să îi ajute să se dezvolte rapid. Telekom este alături de comunitatea dezvoltatorilor și prin participarea și organizarea de evenimente, prin mentori și hackathon-uri. Dacă o idee este considerată potrivită, este susținută prin proiecte pilot și programe speciale. De asemenea, start-up-urile pot intra în programele de accelerare, iar apoi se continuă dezvoltarea spre investiția seed pentru dezvoltarea afacerii. Investițiile de acest gen se fac prin T-Ventures, ramura de investiții a grupului Telekom.
Pentru ca un start-up să primească finanțare de la grup trebuie să aibă un model clar prin care soluția poate fi implementată și poate aduce valoare pentru diviziile operatorului în cel puțin una din țările din grup. Start-up-urile ale căror proiecte sunt selectate semnează un acord (scrisoare de intenție de cooperare) cu Telekom, iar apoi se vor discuta pașii următori. Se face apoi un test de câteva luni și dacă totul iese așa cum s-a discutat se trece la semnarea contractului de colaborare. Start-up-urile pot avea acces la mentorat, la training, la networking și chiar la baza de clienția ai operatorului, dacă totul merge ok, după cum a povestit Alina Cazacu, Senior Manager Non Core E-activities Telekom Romania
Vă dau mai jos câteva exemple de evenimente și inițiative legate de zona start-up din România.
Hackathon LocalHub.ro
Recent, cei de la Telekom au organizat un hackathon la TechHub pentru dezvoltarea de aplicații pentru portalul LocalHub.ro. Vorbim de singura platformă online gândită pentru a ajuta utilizatorii să descopere afaceri la nivel local.
Hackathonul pentru LocalHub.ro a avut la start 15 echipe înscrise, echipe formate din developeri şi designeri. Scopul a fost dezvoltarea aplicației pe două direcţii – să ajute utilizatorii să descopere cele mai bune afaceri din oraşul lor, respectiv să vină în întâmpinarea reprezentanţilor mediului de afaceri. Au fost și idei foarte bune, dar și idei care nu ar fi putut fi implementate corect, deși potențialul de dezvoltare există. Fiecare echipă a venit cu idei diferite, iar fiecare a adus valoare în felul ei.
LocalHub.ro a atras până acum 100.000 de utilizatori, iar oamenii sunt interesați de serviciul de localizare oferit de Telekom. Paginile locale cu recomandări și informații utile pentru București și Brașov sunt deja publice și la fel brasov.localhub.ro), așadar dacă sunteți în căutare de restaurante, cafenele sau aveți nevoie de detalii despre farmaciile deschise la orice oră din aceste două orașe, acum știți unde găsiți informațiile.
Alte inițiative
Recent, grupul Telekom a anunțat cea de-a cincea ediție a hackathonului Hub:raum Cracovia Warp – turbo accelerator. Până în prezent, şase echipe româneşti au participat la ediţiile anterioare şi două start-up-uri româneşti au obţinut câte o finanţare de 80.000 de euro ca să îşi dezvolte ideile în cadrul programului Omnipaste în 2013 şi DeviceHub în 2014.
Omnipaste a dezvoltat o soluţie de a transfera cu uşurinţă fişiere între diferite gadgeturi, a fost invitată să devină parte din proiectul hub:raum, incubatorul de proiecte dezvoltat în cadrul grupului Deutsche Telekom, şi a primit o investiţie de 80.000 de euro pentru a-şi dezvolta tehnologia. DeviceHub.net este un serviciu de cloud pentru solutii de tipul Internet of Things (IoT), care permite utilizatorilor să creeze ușor servicii bazate pe IoT, conectând prin Internet echipamente hardware la sisteme de analiză și de control la distanță. Este o platforma IoT care adună date, le sumarizează și oferă posibilitatea de a controla de la distanță echipamentele conectate.
De asemnea, cei de la SafeDrive, care recompensează șoferii care nu vorbesc la telefon în mers, au primit de la Telekom vouchere care se pot folosi ulterior pentru cumpărături în magazinul Germanos.ro. Un alt start-up care a câștigat un concurs Deutsche Telekom este Semseye, prezent la Challenge Up, o competiție organizată de grupul Telekom împreună cu Intel și Cisco. Dispozitivul lor este pentru retail și analizează activitatea utilizatorilor care circulă în spațiul de shopping.
De urmărit este competiția Challenge Up, organizată împreună cu Intel și Cisco, la nivel european. Au fost analziate anul acesta peste 500 de start-up-uri, iar fiecare mentor a avut alocate 10-15 astfel de firme. Acestea au primit un scor în funcție de potențialul ideii, de echipă, de competiția existentă și o mulțime de astfel de factori. Aștept cu interes să vedem care sunt următorii pași pentru dezvoltarea proiectelor atât la nivel local, cât și international.