Dacă nu știi să alegi un monitor pentru fotografie și grafică digitală, cei de la MMD, partenerul Philips pe partea de monitoare, au realizat un ghid de achiziție.
Ce caracteristici trebuie să ia în considerare designerii grafici și fotografii atunci când vor să își cumpere un monitor profesional?
Având la îndemână o multitudine de dimensiuni, rezoluții, formate de imagine, tehnologii ale panel-urilor și suport pentru culori, utilizatorii profesioniști pot întâmpina dificultăți în alegerea celui mai potrivit monitor pentru prelucrarea fotografiilor sau conceperea unui design. MMD, partener licențiat de brand pentru monitoarele Philips, a reunit câteva indicii:
În primul rând, problema esențială: culoarea. Într-un mediu profesional, fidelitatea culorilor de pe ecran trebuie să fie cât mai apropiată de cea regăsită pe alte dispozitive (precum imprimantele). De aceea, reprezentarea cât mai exactă a culorii este importantă. Cele 16,7 milioane de culori care pot fi reproduse, în mod obișnuit, pe un ecran standard nu sunt suficiente pentru grafica profesională și aplicațiile foto. Un monitor bun pentru acest gen de acțiuni necesită atât o gamă largă de culori, cât și o calibrare excelentă. Iată câțiva termeni pe care îi veți întâlni:
Spațiul de culoare sRGB este cel minim;
Adobe RGB este o gamă mai largă decât sRGB și este standardul de facto în industrie. Un ecran profesionist trebuie să fie capabil să reproducă cu exactitate cel puțin 90% (preferabil, mai mult) dintre culorile din acest spațiu;
Un alt standard comun al spațiului de culoare este gama NTSC – 72% NTSC = 99% sRGB. Prin urmare, un ecran care reproduce mai mult decât standardul NTSC de 72% va oferi culori mai vii și mai realiste. Majoritatea noilor monitoare Philips, spre exemplu, sunt echipate cu tehnologii care le permit să livreze între 85% NTSC (122,9% sRGB) și 104% NTSC (130% sRGB).
Un alt lucru de luat în considerare este dimensiunea monitorului și formatul imaginii:
Pentru o privire de ansamblu asupra muncii creative, a comparațiilor sau a sarcinilor multiple, un ecran mai mare este una dintre cele mai bune posibilități. Orice ecran sub 27” nu furnizează spațiul de care un fotograf sau un designer are nevoie. 32” sau chiar 40” sunt dimensiuni potrivite ale ecranului, care oferă spațiu suficient pentru o muncă de calitate. Pentru câteva sugestii de modele, accesați aici.
Formatul imaginii trebuie luat în considerare. Ecranele panoramice sunt acum standard, majoritatea designerilor aleg un format al imaginii de 16:9, deoarece nu oferă doar o mulțime de spațiu orizontal, ci și un spațiu relativ mai înalt, comparativ, spre exemplu, cu formatul 21:9. Acest lucru înseamnă că necesită mai puțină mișcare a gâtului și a ochilor pentru o imagine de ansamblu mai bună și poate să se potrivească în mod proporțional cu dimensiunile standard de tipărire.
Alegerea rezoluției este mai puțin clară și ar trebui luată în considerare împreună cu dimensiunea ecranului. Este opțiunea Full HD suficientă? Sau utilizatorii ar trebui să aleagă Quad HD sau chiar 4K? Monitoarele QHD au o rezoluție de 2560 x 1440 pixeli, spre deosebire de Full HD cu rezoluție de 1920 x 1080 pixeli. Cu cât ecranul este mai mare, cu atât mai mare ar trebui să fie rezoluția. Având în vedere că fotografii și designerii profesioniști caută dimensiuni ale ecranului de la 27” sau mai mari, este logic să avem rezoluții mai înalte, minim QHD.
Dacă se plănuiește alegerea a ceva și mai mare de atât, profesioniștii ar trebui să ia în considerare un ecran de 4K, o categorie care devine rapid foarte populară. Acesta oferă o rezoluție mai mare, de 3840 x 2160 pixeli, ceea ce le face ideale pentru a obține un zoom complex în zonele cu detalii fine. Cu mai mulți pixeli împachetați în fiecare inch pătrat de pe ecran, pixelii individuali rămân imperceptibili chiar și la nivelul zoomului foarte apropiat. Oricine lucrează pe ecrane separate poate găsi un monitor de top de 40” cu o rezoluție foarte fină, fiind alegerea potrivită pentru munca lor.
În continuare, tehnologia panourilor. Există două tehnologii obișnuite, care sunt excelente pentru grafică: AV (alinierea pe vertical) și IPS (comutare în plan). Ambele oferă unghiuri similare de vizualizare, de 178 grade, ceea ce face posibilă vizualizarea imaginii din aproape orice unghi. Există o diferență de precizie a culorilor și a consistenței luminozității, care sunt ușor mai mari în panourile IPS. Totuși, într-o mulțime de monitoare noi cu panouri AV, acest lucru este bine compensat prin tehnologii speciale de îmbunătățire a culorilor, spre exemplu prin tehnologia Ultra Wide-Color de la modelele Philips, care oferă o precizie a culorii la un nivel excelent. Mai mult, panourile AV prezintă un negru mai intens și un contrast mai bun decât panourile IPS și tind să aibă un consum redus de energie.
Plat sau curbat? Alegrea depinde de preferințele personale ale fiecăruia. Ultimele monitoare curbate înfășoară spațiul ecranului ușor în jurul liniei de vizibilitate a utilizatorului, permițând o concentrare mai mare asupra sarcinilor: lucru important în mediile de lucru aglomerate. Un monitor curbat este capabil să creeze o percepție sporită a adâncimii cu distorsiuni minime ale imaginii. Cu toate acestea, unii utilizatori raportează o preferință pentru ecranele plate pentru crearea (mai mult decât vizualizarea) de conținut, deoarece orice distorsionare a imaginii, chiar și minimală, este nedorită. În funcție de spațiul de lucru (și de buget), o idee bună ar fi o configurație duală: un ecran plat și unul curbat.
Specialiștii în domeniul graficii ar trebui să se concentreze pe aceste caracteristici principale dar, de asemenea, să țină cont și de alte elemente, cum ar fi ajustarea ergonomică și conectivitatea bună. Toate joacă un rol în a le permite utilizatorilor să fie mai productivi pe parcursul zilei de lucru.