Urmăresc constant diverse discuții și articole în bloguri extem de seriose pe teme gen SEO, marketing online, dar și diversele afirmații curajoase ale experților social media. Sunt două concluzii: una că nu se pricep oricât de experți ar vrea să pară, ori pur și simplu vor să-i înșele pe alții afirmând diverse prostii. Eu am cam testat tot ce se putea testa și știu ce funcționează și ce nu. Știu că nimic nu este garantat și că poți cheltui mulți bani fără să ai niciun succes. Sau timp dacă vrei. Dar mai știu că multe dintre sfaturile online sunt pur și simplu mituri.

Vreau să le luăm pe rând.

seo

Mituri despre SEO

1) SEO face sau desface o afacere online. Greșit. Știu 100 de site-uri cu SEO mai bun și trafic mai mare ca mine, dar care nu vând nimic și nu câștigă mai nimic. SEO îți garantează raportări la hectar, dar acel public nu este interesat neapărat de ce scrii tu acolo, de bannerele afișate, de promoții. Și dă exit foarte rapid. Am un prieten cu agenție de turism care a plătit multe firme specializate în SEO și cu toate astea nu iese în top orice sistem ar încerca. Zona de turism este full și probabil Google se uită foarte atent la fiecare site de turism. Am un alt prieten care are un magazin online și care a investit în SEO și are trafic cât Zoso. Dar de vândut ceva, nu vinde, sau mă rog, vânzările nu au crescut în ritmul traficului și nu vede un return.

2) Pentru SEO ai nevoie de conținut bun. Asta e cea mai mare minciună din online și dovada este la îndemâna oricui. Cel mai mare trafic din SEO îl au site-urile fără conținut, cu articole copiate, în ordinea asta: sport, jocuri, vedete. Sau articole inventate pe zona tabloidă. Pentru SEO ai nevoie de conținutul care se caută, optimizat. Cam asta e concluzia mea.

3) Directoarele web au murit. Încă un mit, în România sunt sute de directoare web care funcționează, trimit trafic și te poți înscrie ușor. Ca să nu-ți bați tu capul, poți aplica direct aici. Găsești la ei și o listă cu toate directoarele românești.

4) Contează ce link-uri primești (backlinks). Aiurea, am primit în ultimii 3 ani link-uri de la site-uri de top, de la site-urile unor reviste și ziare de top, televiziuni și alte publicații, de la blogurile de top din România, de la site-uri de content original. Cu toate astea am PR5 și sunt depășit în rezultate de multe site-uri copy+paste care nu au conținut original. Contează dacă ești bun pe un domeniu și primești multe backlinks relevante la un anumit subiect. Aparent după Google stau bine la “telefoane” și având backlinks la review-uri de telefoane, atunci ies cât de cât bine. Ies în primii, dar unii reușesc asta doar prin spam.

Mituri despre marketing online

1) PPC este cel mai eficient. Oamenii spun că modelul Pay Per Click reprezintă cea mai eficientă metodă de promovare și au o grămadă de argumente. Costă doar câțiva cenți per click, obții doar clienți interesați, targetați, etc. Cu o sumă mică ajungi la mulți cumpărători. Vrăjeală. Majoritatea click-urilor pe astfel de reclame sunt date din greșeală, pentru că ei plasează link-ul undeva lângă log-in sau log-out, sau lângă butoanele de like și “pac” ai deschis reclama. Cealaltă parte a click-urilor sunt realizate de scripturi, boți și alte unelte…. Uitați-vă în rapoartele lor câți dintre cei care au dat click au devenit cumpărător.

2) Re-marketing trebuie folosit. Dacă nu știați, remarketing e chestia aia cu anunțul “care te urmărește” pe toate site-urile. Eu am dat click odată pe un articol cu sfaturi de slăbit, iar acum peste tot, peste tot, apar reclame cu suplimentele de slăbit, rețete miraculoase și așa mai departe. Este super-enervant și niciodată nu aș cumpăra așa ceva. Altădată am dat click pe un articol SEO despre “backlink-uri dăunătoare”. Suna interesant și l-am citit. Peste tot, peste tot, am reclame cu soluțiile de a scăpa de link-uri dăunatoare (link detox & stuff). Remarketing nu este util, este ENERVANT.

Mituri despre social media

1) SEO a murit, social media e noul SEO. Am citit recent teoria asta și vă demonstrez rapid că este o aberație. SEO nu a murit pentru că Google furnizează cam 60% din traficul unui site, alteori chiar mai mult. E important ca un client interesat să-ți găsească totuși site-ul și în Google. Social media te poate ajuta să câștigi vizitatori, fani și chiar clienți, dar nu poate înlocui Google.

Vă dau un exemplu recent, a fost organizat “pe Facebook” un concert umanitar pentru Szobi Cseh. La acest eveniment au confirmat participarea (pe Facebook) 27.950 de oameni. Ei bine, câți credeți că au venit? 40 de persoane, spune Nicu Alifantis. Asta e “puterea social media”.

Concluzii

Nu credeți tot ce vă spun “experții”. Cereți rezultate (vânzări, nu click-uri, nu trafic blank), citiți studii de caz, urmăriți best practices… Folosiți social media și testați lucruri noi. Dar puneți-vă în locul clientului, puneți-vă în locul cumpărătorului… dacă nu vă place ceea ce vedeți, nu o să dea rezultate.