Pentru că tot mai mulți români fac shopping online din China sau din alte țări – SUA, Canada – din afara Uniunii Europe, autoritățile din domeniu au trimis informații suplimentare pe tema asta. Sfaturi pentru un shopping online reușit în afara granițelor UE.

dreamstime_s_45727390
Sursa foto: © Prykhodov | Dreamstime.com – online shopping

Dacă faceți shopping online din UE și aveți probleme, puteți apela la Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania. Ei colaborează cu 28 de centre din Uniunea Europeană plus Islanda și Norvegia – se ocupă de achizițiile de bunuri și servicii realizate pe teritoriul european. Dar ei nu se pot implica în achizițiile online din alte state.

Sfaturi pentru shopping online

În primul rând, trebuie să știți despre taxe. Atunci când cumperi dintr-un stat din afara UE, sunt aplicabile diverse taxe, descrise mai jos. O să sumarizez aici informațiile.

Taxe vamale. Valoarea teaxelor variază de la țară la țară, se calculează de obicei ca un procent aplicabil prețului, incluzând taxele de transport și costurile de asigurare. De exemplu, acordul economic dintre UE și Canada semnat de curând (cel care a scos vizele) va aduce pentru anumite produse reducerea sau eliminarea completă a taxelor vamale. Dar în alte cazuri taxele pot fi mari.

TVA. În momentul în care coletul ajunge în România, serviciul poștal sau de curierat va completa o declarație vamală și o declarație TVA pentru tine și te va taxa pentru aceasta – costul TVA, plus costul serviciului.

Regulile nu se aplică automat

Chiar dacă țara respectivă are regulamente pentru protecția consumatorilor, faptul că tu ești cetățean al altei țări poate anula regulile. De asemenea, nu ești protejat de legislația europeană dacă ai comandat din China. Sigura soluție este să te informezi despre politica vânzătorului și să vezi dacă au fost cazuri în care nu s-au ținut de cuvânt sau au încercat să păcălească consumatorii. Pentru a fi protejați de lege trebuie să cumpărați din UE.

Există organizații de consumatori și alte organizații, agenții și asociații care oferă informații despre drepturile consumatorilor. Multe organizații din lume sunt membre ale Consumers International. Pe acest site poți găsi informații de bază privind drepturile consumatorilor și poți identifica organizații de consumatori care să te sprijine.

Dacă plătiți online cu Paypal, există posibilitatea de a cere returnarea banilor – dacă acel comerciant nu a livrat bunurile promise, pachetul e incomplet sau nu corespund cu descrierea. Dacă ai plătit cu cardul, poți lua legătura cu banca ta pentru a vedea dacă poți iniția o procedură de refuz la plată pentru a-ți recupera banii.

Alte sfaturi pentru shopping online din afara UE:
– verifică atent unde își are sediul comerciantul. Nu te lua după terminația site-ului pentru că aceasta nu indică statul în care își are efectiv site-ul vânzătorul, ci statul unde este înregistrat acel site.
– Caută datele de contact ale comerciantului pe site, caută „Termeni și condiții”, metode de plată și livrare, detalii despre garanții și returnarea produselor. Dacă nu poți găsi informații despre identitatea comerciantului, despre aceste politici de retur și așa mai departe, refuză să faci comanda.
– Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, așa că închide imediat orice pagină de internet care face acest lucru.
– află de la bancă dacă cardul tău este securizat pentru tranzacții online și dacă poți face ușor acest refuz de plată.

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected] și telefon 0769.066.003.
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!