Banca Comercială Română (BCR) prezintă rezultatele unui studiu sociologic realizat în colaborare cu compania Cult Market Research, în contextul începerii școlii. Acesta explorează relația dintre părinți și adolescenți în ceea ce privește discuțiile despre bani.
Discuții despre bani cu adolescenții
Concluziile arată că părinții de astăzi sunt mai deschiși să poarte conversații despre bani și aspecte financiare decât au fost părinții lor. 46% dintre aceștia consideră că prima discuție despre bani cu copiii ar trebui să aibă loc între 7 și 10 ani, iar 24% sugerează că aceasta ar trebui să aibă loc între 11 și 14 ani. 22% dintre actualii părinți de adolescenți spun că ei nu au discutat niciodată cu părinții lor despre bani, iar aproximativ 30% au discutat cu părinții lor despre bani după vârsta de 15 ani.
66% dintre părinții care au copii cu vârste cuprinse între 12 și 14 ani le oferă acestora cel mai adesea un buget lunar mai mic de 300 de lei, iar 34% dintre părinții care au copii cu vârste cuprinse între 15 și 17 ani le oferă acestora un buget lunar cuprins între 301 și 600 lei. În ciuda faptului că veniturile părinților sunt suficient de mari cât să asigure tot ce trebuie în casă, 37% dintre adolescenți consideră că părinții nu vor să le cumpere tot ce își doresc.
Principalele cheltuieli ale adolescenților constă în ”ieșiri în oraș” (51%), îmbrăcăminte și încălțăminte (47%), manuale sau caiete sau alte aspecte necesare pentru școală (22%).
Alte concluzii ale studiului:
- Subiecte discutate în familie: 85% dintre părinți le-au explicat copiilor cum câștigă bani, 84% le-au vorbit despre responsabilitatea financiară, iar 80% au discutat despre economisire;
- Subiecte pe care părinții doresc să le abordeze în viitor: investiții (42%), stabilirea unor obiective financiare (41%), carduri de credit și datorii (38%), pericolele înșelăciunii financiare (30%), donații și acte caritabile (30%);
- Subiecte pe care părinții nu vor să le discute niciodată: datoriile familiei (19%), carduri de credit (12%), venitul părinților (11%), investiții (11%).
Cercetarea Cult Research, realizată în august 2024, a utilizat metoda CAWI și a fost efectuată pe un eșantion de 404 părinți cu copii cu vârste între 12 și 17 ani.