Cel mai lung post despre online pe care l-am scris pina acuma 🙂

Pe scurt: istoria Yahoo ne arata unde se indreapta Web 2.0 si ce se va alege din Facebook, MySpace si LinkedIn (bine, si Hi5).

Premize: 1. ca sa ai succes in online, trebuie sa indeplinesti urmatorii pasi simpli:

(!) Video review A20e - apasă play 😉

– sa oferi ceva util, simplu si nou

– sa ai un brand cool, puternic ancorat in valorile generatiei tale

– sa inovezi

– sa continui dezvoltarea prin inovatie

Exemple de succes Web 2.0: Google, Skype, Twitter, Facebook.

2. Dar asta a facut Yahoo acum 15 ani, de ce nu reuseste acum sa dea lovitura?

Pe larg.

Ideea mi-a venit de fapt cand am scris azi despre Facebook. Ideea e foarte simpla: Facebook are un succes enorm repetand ceea ce facea Yahoo acum ani de zile, iar asta va avea un impact asupra viitorului site-ului.

Recunosc si ca urmaresc CapsLock si deasemenea am aceleasi opinii legate de multe din serviciile Web 2.0. De fapt acest articol l-am scris ca si cum l-as fi scris pentru CapsLock 😉

Ce ne ofera de fapt Web 2.0? Ceea ce cauta americanii cel mai mult, companie. De fapt vorbim despre oameni singuri, care isi cauta in online distractia, apartenenta la grupuri si gasti, o aventura de-o seara si asa mai departe.

Cum? Iti faci un profil cool, iti aranjezi un pic poza sau o pui pe-a altuia si, apoi te dai pe net. Iti cauti colegii, iti cauti cunoscutii, cauti si oameni noi, pe care practic ii spamezi sa te adauge in lista. Unii devin foarte populari extrem de rapid. Facebook si-a dat seama ca nu are sansa sa faca asa altceva decat trafic inutil, s-a apucat sa “inoveze”.

Au introdus grupurile – o inventie din anii ’90 pe care au folosit-o si Yahoo, si Google si Microsoft. E la fel precum forumurile: creeaza o comunitate, care functioneaza o perioada. Pina cand toata lumea se plictiseste si cauta altceva.

Au introdus jocurile – excelent, asta au facut si Yahoo si MSN si altii. Tine o vreme, mai ales daca oferi clasamente si topuri, concursuri si competitii cu diverse premii. Pina cand oamenii se plictisesc. Cate niveluri poti juca la un joc? Cate episoade? Nu cred c-am trecut de 5 la niciun joc pina acum.

Ce ofera Facebook util? Sa zicem ca pagina de profil si reteaua. Pai stai sa vezi ca asta am si pe Yahoo din 1996, iar lista de prieteni o am in Messenger, singura inovatie care a ferit Yahoo de faliment. Parerea mea.

Hai sa vedem pe scurt istoria Yahoo. Compania s-a lansat ca o solutie pentru a gasi rapid continutul web relevant. Suna cunoscut? Yahoo a inventat apoi o solutie care permitea comunicarea gratuita pe Internet intre utilizatori (dincolo de Yahoo Mail). Apoi i-a venit ideea sa-i puna pe utilizatori in legatura, sa le faca pagini de profile, sa le ofere jocuri, diverstiment online, poze, muzica, distractie. Le oferea Web 2.0 in era 1.0.

Dar am tot laudat Yahoo. Pai daca Yahoo a fost atat de celebru in ultimii 15 ani, de ce naiba nu are MAI MULT SUCCES? Asta m-am tot intrebat si eu.

Ei bine, undeva pe parcurs Yahoo si-a pierdut caliatea de lider, de inovator si a devenit PLASTOGRAFIATOR. Da, ati citit bine.

Adica siguri pe succes n-au mai lansat nimic nou. Doar au adaptat ce aveau altii la ceea ce ofereau ei. CE? Google? Ce au aia? Un motor de cautare. Facem si noi unul la fel. Cum? Au unii un album foto online? Il cumparam noi. Youtube? Pac, facem si noi ceva sa semene. S-au uitat la Digg, a, este bun, au facut Yahoo Buzz.

A mers o perioada apoi a inceput sa se S-U-B-T-I-E-Z-E. Ce face acum Yahoo? Acelasi lucru firar sa fie, exact acelasi lucru. Mai laseaza ceva existent, mai retuseaza ceva pe ici pe colo. Nimic.

Ce face Facebook? Cel mai popular site de social networking a terminat-o cu inovatia. A vazut Twitter? Nu l-a putut cumpara? Atunci fac ei unul la fel.  Au auzit de miniclip.com? Fac si ei un exact la fel. Trag cu ochiul la MySpace, copiaza si de acolo. PLASTOGRAFIE, nu inovatie.

NU merge, asta se va simti, oamenii o vor simti. Nu e nevoie de mult timp, exact cat timp nu vor reusi sa faca bani, iar apoi anvergura si cresterea se va opri, se va incetini si va disparea, exact ca la Yahoo.

Viitorul nu suna bine pentru Facebook. Nici pentru MySpace, dar macar ei s-au ferit sa mai iasa in public. Cel mai bun exemplu este Microsoft. De ce nu reuseste Microsoft online? O intrebare pentru viitor.

Concluzii: nu anunt aici nici falimentul Yahoo, nici al Facebook. Si Google au facut destul de multe greseli, tentative si au esuat de suficiente ori. Dar au continuat inovatia.

Yahoo au ratat sansa istorica de a fi cumparati de Microsoft pe o suma care nu va mai fi atinsa, nici in urmatorii 50 de ani: 47 de miliarde de dolari.

Yahoo au ratat sansa de a fi Google, de a fi Digg, de a fi Twitter. Au avut sansa, doar ca nu au vazut-o pentru ca erau cu nasul pe sus.

Facebook tinde sa faca acelasi lucru. Si e pacat.

Dragomir (OLD)

Contul vechi (my old account).

Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Pot fi contactat pe email [email protected] și telefon 0769.066.003.