Dacia Duster 3 este lansată astăzi oficial. La mai bine de 12 ani după ce am testat primul Dacia Duster, am avut ieri ocazia să văd generația a treia. Știu, imagini și informații au circulat de ieri pe surse. Dar noi am avut de respectat un embargo până astăzi. Știam de Duster 3 pentru că citisem despre el ocazional prin Autocritica.
Primele impresii despre Dacia Duster 3
După ce am testat primul Duster și am avut ocazia să conduc și generația a doua, pot să vă las mai jos câteva impresii privind Duster 3:
- redesign-ul făcut la generația doi a fost *wow* și așa au captat și mai multă atenție. Prima generație era doar o mașină robustă și fiabilă, pentru drumuri grele. Dar versiunea doi a câștigat prin design. Iar asta se va întâmpla și după ce vezi noua generație. Arată cu adevărat spectaculos. Acuma prin știrile și pozele online, prin prezentările video, oamenii doar vor afla că există o generație a treia. Vor fi însă impresionați după ce vor vedea noul Duster prin trafic. Pentru că nu mai este mult și va apărea prin trafic. Arată și mai robust, elementele de protecție sunt vizibile, sunt mult mai multe elemente distinctive și decorative. De asemenea, branding-ul Duster mi s-a părut că apare pe mai multe elemente, puteți vedea și prin galeria foto câteva dintre ele.
- design-ul final este mult mai aproape de conceptul de design prezentat la începutul anului. La primele ediții, conceptele Duster arătau ceva futurist, iar mașina finală arăta altfel. Acum s-au ținut foarte mult de proiect. De asemenea, am notat o orientare spre accesorii, vor vinde separat diverse accesorii pentru interior, dacă am înțeles corect.
- în partea frontală, noua mașină are o nouă bară de protecție de mari dimensiuni și o capotă proiectată pentru a sublinia aspectul robust al SUV-ului. Blocurile optice sunt speciale, aduc o semnătură luminoasă în formă de Y, aliniată cu noua identitate vizuală a mărcii, introdusă pe actualul Duster în vara lui 2022 (acel logo DC central).
- interiorul rămâne destul de spartan. Dacă era cineva care aștepta de la Duster un interior mai premium, acesta va fi dezamăgit. Rămâne în stilul clasic, destul de solid, dar spartan și axat mai mult pe utilitate și funcționalitate. Poate că este mai bine împărțit, cu multe spații de depozitare. Mi-a plăcut că are un suport pentru mâna dreaptă, cele mai obositoare sunt mașinile care elimină această consolă și dacă ai de condus mai mult obosește mâna. Partea de bord nu mi se pare foarte schimbată, dar e drept că am condus Duster 2 acum vreo 5 ani și nu mai țin minte tot.
- din păcate, bateria modelului de test s-a terminat rapid și nu am văzut noua consolă, chiar eram curios cum este. Cea mai nouă de la Dacia am văzut pe un Sandero din 2022, mi s-a părut totuși destul de avansată pentru ce-ai tu de făcut la volan. A mea de pe Kadjar pare să aibă un ecran mai mic decât cel de pe Duster 3. Acesta era poziționat mai sus, deci mai ușor de văzut de către șofer, un avantaj. La Kadjar când mă uit la ecran, pot scăpa drumul din vedere.
- sper să vină și la un test real, să vedem cum este în trafic sau pe drumuri neasfaltate. Sunt curios cum va ieși și viitorul Bigster despre care s-a discutat atât.
Informații oficiale, motorizări și preț
Duster a fost lansat oficial în 2010. Eu țin minte că Dacia a lansat Logan în 2004, iar eu m-am chinuit să-mi cumpăr prima generație. Deși aveam pile și atunci la PR-ul Dacia (lucrase la ZF), nu am reușit să găsesc vreo mașină disponibilă. Dar Dacia dăduse niște reduceri speciale pentru angajați, care au cumpărat Loganuri și le-au vândut pe OLX. Așa că mi-am luat Logan 1.4 alb cu zero kilometri de la un angajat, da, prin OLX. A fost o mașină bună cât am ținut-o, vreo 3-4 ani, înainte să trec pe Opel.
Dacia a vândut până acum 2,2 milioane de Dustere. Este modelul de SUV cel mai bine vândut din Europa, preferat de consumatori. Noul Duster este conceput, dezvoltat, desenat și produs în România. Este primul care respectă total noua identitate de brand a companiei. Cel mai bun calitate/preț, atenție la mediu și multe altele. Modelul reiterează robustețea cunoscută a Duster. Scutul frontal este mai robust, iar acum scutul din spate îți confirmă că poți trece peste orice. Noul 4×4 este mai inteligent și șoferul își poate seta modul de condus în funcție de starea drumului.
Are un nou sistem multimedia, cu ecran de 10 inch cu navigație integrată. Multe elemente interioare de confort, precum încărcare wireless pentru telefoane.
Modelele vin pe trei niveluri de echipate, pentru a păstra simplitatea gamei Dacia: Essential, Expression și Extreme – variante premium în funcție de stilul fiecărui client. O variantă Journey va include toate elementele de confort.
Alte detalii actualizate
Noul Duster beneficiază de platforma CMF-B, aflată în inima strategiei industriale a Dacia. Inaugurată pe noile modele Sandero și Logan, adoptată ulterior de Jogger, această platformă competitivă și extrem de flexibilă oferă mărcii o mare versatilitate, permițând desfășurarea optimă a ambițiosului său plan produs. Utilizarea platformei CMF-B pe noul Duster asigură un volum interior superior celui al precedentei generații, atât pentru pasageri cât și pentru bagaje, fără creșterea lungimii totale.
Noul Duster dispune de o transmisie 4×4 Terrain Control cu 5 moduri de conducere:
- Auto: transmisia repartizează automat puterea între puntea față și cea spate în funcție de aderență și de viteză.
- Snow: optimizează traiectoriile pe roțile care alunecă datorită unor reglaje specifice ale sistemelor ESC și anti-patinaj.
- Mud/Sand: pentru rularea pe suprafețe noroioase sau nisipoase.
- Off-road : oferă cele mai bune capacități de trecere în off-road sau pe drumuri dificile. Este apropiat ca performanță de modul 4×4 Lock al actualei generații a modelului Duster, dar merge mai departe, distribuind automat și într-o manieră optimă cuplul între puntea față și cea spate în funcție de condițiile de aderență și de viteza vehiculului.
- Eco: permite optimizarea consumului de carburant acționând asupra sistemului de aer condiționat și a performanțelor vehiculului. Optimizează distribuția cuplului între puntea față și cea spate pentru a limita consumul de carburant, adaptându-se la condițiile de aderență ale drumului.
Are o gardă la sol adaptată pentru off-road: 217 mm în cazul versiunii 4×4, cea mai ridicată de pe piață. Unghiuri de atac și de degajare mai adaptate pentru trecerea obstacolelor, de până la 31° în față și 36° în spate, pentru versiunile 4×4.
Sistem de control al vitezei la coborâre (Downhill speed control). Acest sistem este deosebit de util în off-road sau la coborârea unor pante abrupte. Acesta acționează asupra sistemului de frânare pentru a menține sub control viteza vehiculului (în funcție de solicitarea șoferului) între 0 și 30 km/h. Sistemul acționează asupra tuturor treptelor cutiei de viteze, inclusiv cea de marșarier. Șoferul nu trebuie să se preocupe de acționarea pedalelor de accelerație și de frână, ci doar de manevrarea volanului.
Noile motorizări hibride:
- Duster Hybrid 140. Adoptată deja de Dacia la începutul anului 2023 pe modelul Jogger, motorizarea este de acum disponibilă pe noul Duster. Este alcătuită dintr-un motor cu 4 cilindri de 1,6l pe benzină, de 94 CP, din două motoare electrice (un motor de 49 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune) și dintr-o cutie de viteze automată electrificată. Frânarea regenerativă, combinată cu capacitatea ridicată de recuperare a energiei de care dispune bateria de 1,2 kWh (230V) și cu randamentul cutiei automate, permit ca până la 80 % din timpul de rulare în oraș să se realizeze în mod electric, asigurând totodată o economie de carburant de până la 20 % în ciclu mixt și până la 40 % în ciclu urban. Demarajul se realizează sistematic în mod 100 % electric.
- Duster TCe 130. Această motorizare este disponibilă în premieră în gama Dacia, oferind clienților un prim nivel de electrificare. Ea combină un motor pe benzină de nouă generație, cu 3 cilindri, de 1,2 litri, turbo, bazat pe ciclul Miller (randament optimizat și pierderi mai reduse prin pompare) cu un sistem mild hybrid de 48V. Acesta din urmă susține motorul termic în fazele de demaraj și accelerație, permițând diminuarea consumului mediu și a emisiilor de CO2 cu circa 10 %. Motorizarea TCe 130 este disponibilă cu cutia de viteze manuală cu 6 trepte pentru versiunile 4X2 și 4X4.
- Duster ECO-G 100. Dacia, lider necontestat al pieței GPL în Europa, este singurul constructor care propune, sub emblema ECO-G, motorizări cu carburație mixtă benzină și GPL pe ansamblul gamei sale de modele. Noul Duster beneficiază de această tehnologie dovedită, instalată din fabrică.
În mod GPL, noul Duster ECO-G 100 emite în medie cu 10% mai puțin CO2 decât o motorizare pe benzină echivalentă. Autonomia vehiculului ajunge la 1300 km datorită celor două rezervoare cu un volum cumulat de aproape 100 litri: 50 litri de benzină și 50 litri de GPL (instalat sub planșeul portbagajului). Trecerea de la un carburant la altul se face instantaneu cu ajutorul unui comutator perfect integrat în tabloul de bord.
Despre preț. Nu au fost anunțate oficial prețurile Duster 3, însă conform zvonurilor vor porni de la 20.000 de euro și cea mai scumpă versiune va fi sub 30.000 euro. Varianta hibrid era estimată anterior la circa 26.000 de euro.
sunt din ce in ce mai reusite