Telekom Romania ar putea să nu participe la licitația ANCOM care urmează dacă condițiile vor fi extreme. Am fost azi la o întâlnire cu managementul Telekom Romania, am aflat planurile pentru următoarea perioadă, după anunțarea rezultatelor financiare.

Au fost și rezultate negative datorită problemelor și datoriilor din anii anteriori, dar există și semnale de creștere pentru business, iar anul acesta creșterea continuă, spune Miroslav Majoros, CEO Telekom.

Pe B2C continuă achiziția de noi clienți pe toate segmentele, iar pe mobil merge foarte bine zona B2B. Pe zona de satelit TV scade numărul de clienți, dar datorită mutării spre alte tehnologii, precum cablu, IPTV. Au convins și mai mulți clienți să treacă la ofertele integrate, unde numărul clienților a crescut.

Pe vechiul business de telefonie fixă pe cupru continuă un declin normal, trecerea fiind spre fibră și mobil. Cifrele sunt mari însă și au afectat cifrele totale ale companiei.

Probleme cu taxele și 5G

Noile taxe anunțate de guvern pentru telecom sunt o mare problemă, continuă dialogul cu autoritățile. Blochează complet achizițiile pentru că orice tranzacție va fi impozitată cu acel 3% criticat de toate companiile mari.

Impozitul afectează și afacerile non-telecom ale operatorilor, care nu au legătură directă cu afacerea de bază, spun oficialii Telekom Romania.

Planurile privind 5G sunt în studiu, dar previziunile sunt mai degrabă pesimiste, trebuie văzute condițiile finale de la licitația pentru spectru și realizat planul final până la sfârșitul anului.

Există și posibilitatea să nu participe la licitație în condițiile în care cerințele autorităților vor fi extrem de dure pentru operatori. Dacă licitația obligă acoperirea în România în 5G, cu amenzi foarte mari, iar aprobările pentru construcții nu sunt acordate la timp, compania poate avea pierderi. Amenzile pot fi de până la 10% din cifra de afaceri.

Pentru 5G este nevoie de spectrul înalt de frecvențe, nu neapărat de cele care vor fi la licitație. Telekom are opțiunea să folosească și frecvențele actuale pentru 5G.

Companiile vor fi primele care trec la 5G , pentru automatizări și Internet of Things (IoT), iar apoi vor fi telefoanele 5G, poate modemuri 5G în zone unde nu este fibră.

Clienți noi consumer si business

În trimestrul 4 din 2018 Telekom Mobile a obținut 25% din noii abonați la servicii de telefonie din România. Ofertele sunt mai clare și fără obligații pentru clienți, iar acest lucru a fost apreciat de consumatori.

Studiu privind satisfacția clienților, in TREI a crescut cu 10% comparativ cu trimestrul al treilea de anul trecut. Investițiile companiei merg spre această zonă, rezolvarea apelurilor la suport mai rapid, mai puține apeluri abandonate din cauza timpului mare de așteptare și așa mai departe.

Pe zona de business au fost de asemenea noi clienți, se atinge pragul de 300.000 de clienți Freedom, iar pe viitor vor oferi servicii pentru a le ajuta să crească afacerile. Consumul de date mobile a crescut de 8 ori în ultimul an.

Serviciile business au cea mai mare creștere la nivelul diviziilor Deutsche Telekom. Aproximativ 17% dintre clienții business folosesc tehnologii cloud. Numărul de plângeri a scăzut în 2018 cu 40% comparat cu 2017. Clienții business sunt mult mai deschiși să recomande Telekom partenerilor.

Anul trecut, Telekom Romania a angajat peste 720 de noi angajați, însă în același timp au plecat in alte companii un număr similar de oameni. Este un flux continuu, spun oficialii Telekom.