Pe scurt: Facebook plătea niște adolescenți să folosească o aplicație de spionaj. Contextul aici este că adolescenții nu mai folosesc Facebook, ci alte aplicații, iar Mark Zuckerberg este disperat să știe care anume și cât timp petrec în fiecare.

ID 129562486 © Wachiwit | Dreamstime.com

Disperați după datele personale

Modul de lucru contravine atât bunului simț, cât și Termenilor și Condițiilor generale, practic adolescenții nu știau că sunt urmăriți non-stop. Inclusiv mesajele sau SMS-urile, toată activitatea lor online. Apple a dezactivat imediat aplicația respectivă de la Facebook. Dar nici Google nici Microsoft nu văd o problemă în asta, iar probabil pe viitor Facebook va găsi altă metodă să facă asta. Pentru că au un lung istoric de astfel de incidente.

Investigația conform căreia Facebook te urmărește utilizatorii și după ce ștergi contul, a trecut complet neobservată. Faptul că mulți dintre utilizatori și-au șters Facebook de pe telefon vă ajută doar să nu mai pierdeți vremea mereu pe site-ul de socializare. Dar urmărirea nu încetează și colectează în continuare diverse date. Chiar dacă ștergeți toate aplicațiile lor, adică și WhatsApp, Instagram, Messenger, tot găsesc alte metode prin care colectează datele.

Se pare că în spatele la tot circul ăsta cu datele personale stau companiile Big Data, care procesează informațiile pentru face diverse profiluri și grupuri pentru targetarea cu publicitate. Cel puțin la nivel teoretic, cu cât au mai multe date privind obiceiurile și preferințele unui utilizator, cu atât pot oferi publicitate care să vândă mai multe produse. Practic însă, vedem cu toții câte erori are sistemul ăsta. Ești targetat cu reclame complet irelevante, se face retargeting după ce ai cumpărat produsul, chiar și magazinul care știe ce ai cumpărat îți propune să iei ceva aiurea, fără legătură directă. Probabil fermele de date consideră că în timp, cu putere de procesare mai mare, cu Inteligență Artificială, această targetare va fi mai eficientă.

Problema Facebook cu adolescenții

De mai multă vreme se știe că tinerii nu mai folosesc Facebook, cel puțin nu aplicația principală și nu profilul personal. De fapt, de vreo cinci ani se observă acest trend, scade numărul de utilizatori tineri și vin tare pensionarii. Deci Mark nu și-a făcut griji, per-total numărul de utilizatori crește. Însă, a decis să cumpere sau să copieze orice altă aplicație plăcută de tineri.

Asaltul a început cu preluarea Instagram și decizia de a copia Snapchat (fac pariu că au vrut să cumpere Snap și cumva nu s-au înțeles). De fapt Snapchar rămâne printre ultimii competitori Facebook, restul au cam dispărut, dar nici ei nu se pot concentra cumva să concureze mai bine. Facebook a copiat de la ei, de ce nu copiază și ei la fel, iar aducând funcții tot mai populare să devină competitori mai buni. Dar deocamdată ei preferă să rămână low-profile. Poate nu au viziunea lui Zuckerberg sau poate nu știu cum să o transpună în practică.

Cel mai iubit serviciu nou pentru copii și tineri era Musical.ly, o aplicație comparabilă cu Instagram, dar care permitea realizarea de video-uri selfie cu karaoke. Ar fi fost o țintă pentru Snapchat zic eu, sau oricine interesat să concureze Facebook. Este acum cumărat de investitori chinezi, iar denumirea a fost schimbată în Tik Tok. Eu deși aveam cont de Musical.ly am uitat de el, iar acum pe Tik Tok mi se pare prea schimbată aplicația, nu îmi mai place.

Dar o uniune Snapchat+Tic Tok ar avea nevoie doar de un messenger precum Telegram sau altul, pentru a deveni un competitor mare pentru Facebook. Cu ceva bani și ceva promoții deștepte, utilizat vedete de la Hollywood pentru promovare, compania ar da bătăi de cap masive celor de la Facebook. Dar deocamdată, Mark Zuckerberg rămâne un adevărat mogul.

Acum, Facebook folosea aplicația Research pentru a colecta date pe modelul fostului VPN Onavo. Și atunci și acum s-a descoperit că Facebook monitoriza tot traficul de date, mailuri, mesaje, timpi petrecuți în aplicații și activitatea pe-acolo. O mulțime de date. Facebook Research plătea adolescenții 20 de dolari pe lună plus comisioane dacă recomandau alți prieteni.

Tim Cook de la Apple este singurul care a criticat clar în repetate rânduri politica Facebook de a colecta date personale. Apple este singura companie care a blocat Facebook Research momentan. Probabil că, exact cum spun și alții, Google colectează și mai multe date, așa că au nevoie să mai fie cineva în caz că vor fi vreodată vizați de vreo campanie.

Ce putem face pentru a descuraja Facebook sau Google

Sunt puține lucruri concrete pe care le putem face – în afară de a renunța de tot la smartphone, conturi online și carduri bancare și să ne retragem într-o peșteră pentru restul vieții. Eu nu pot renunța la Facebook atât pentru că acolo împărtășesc informațiile noi, cât și pentru faptul că sunt conectat cu prieteni, foști colegi, rude și o grămadă de persoane pe care nu le-aș putea contacta altfel. Vorbesc prin Messenger sau WhatsApp, comunic prin Gmail, fără griji pentru că nu am niciun secret senzațional pe care nu vreau să-l afle Facebook sau Google.

Poți afla cum te vede Facebook accesând pagina cu preferințe legate de reclame. Cam așa are și Google un dosar cu toate site-urile, toate brandurile căutate, toate bolile, toate destinațiile de vacanță și așa mai departe. Plus că are date de vârstă, locație, bugete cheltuite, facturi, rate, tot ce vine pe mail sau mesagerie. Probabil tot un AI dezvoltat special alege dacă vă înscrieți la o campanie sau alta. Uneori nimerește foarte bine exact ce îți dorești. Alteori, eșuează lamentabil.

Întrebarea rămâne aceeași: oare sunt folosite datele doar pentru reclame? Se justifică atâta efort de a colecta atâtea informații despre oameni? Probabil că da. Google a crescut în ultimii ani tot pe același principiu, va crește și Facebook în continuare, cel puțin pînă când se vor găsi alte metode, mai eficiente decât astea.

Pentru început, puteți începe să folosiți pas cu pas metode de a bloca acest tracking invaziv și în timp veți ajunge să fiți mai mult decât anonim. Pentru browser există o extensie UBlock Origin, destul de lăudată. Există desigur Adblock, dar ăsta face destul de puțin și multe site-uri au o grămadă de avertizări enervante când detectează Adblock.

Pentru Firefox există extensia NoScript, care teoretic blochează orice scripturi dubioase să ruleze în background. Tot pentru acest browser există Facebook Container care mai taie din lucrurile pe care le află rețeaua de socializare.

Cel mai safe mode de lucru este prin browser, dar protejat. Facebook și Google pot fi folosite din browser în modul Incognito (sau Private Browsing, Private Window, InPrivate Window). Astfel, detaliile nu mai rămân în baza de date a Facebook.

Cel mai greu este să facem ceva privind terminalul smartphone. Cum spuneam, chiar și ștergerea aplicației Facebook vă păstrează în baza lor de date și vor continua să aibă și să colecteze informații. Unii zic că și ștergerea contului cu totul nu afectează ce știe Facebook deja. Pentru telefoanele Android există Tinfoil for Facebook, o aplicație care încarcă FB printr-un soi de browser anonim, astfel că nu vor ști niciodată prea multe informații. Dar asta presupunând că nu aveți Whatsapp, Messenger, Instagram, din care ei colectează de asemenea datele.

Desigur, putem să ne jucăm mult și bine cu permisiunile Facebook. În schimb, sunt foarte convins că ei nu vor ține cont prea mult de preferințele tale. Dacă sunt dispuși să urmărească și cu aplicația dezinstalată și cu contul șters, de ce anume s-ar feri după activarea unor opțiuni.

Deocamdată însă, eu aplic altă strategie și aparent merge. Folosesc serviciile și le las să le spioneze, însă absolut niciodată nu am cumpărat și nu am luat decizii de achiziție pe baza reclamelor afișate de Facebook, Google, site-uri oarecare, mesaje pe Messenger, Stories pe Instagram. Nu, achizițiile mi le bazez fie pe cunoașterea produselor, producătorilor, magazinelor, fie pe sfaturi de la prieteni, fie pe documentare online. După ce mă hotărăsc ce vreau, cumpăr incognito. Mai ales când vine vorba de chestii care ar influența reclamele ulterioare și m-ar expune la tone de publicitate.