V-am povestit despre hackatonul Innovation Labs 2.0, un proiect care vine în ajutorul tinerilor antreprenori, susținut de Orange și Microsoft (YouthSpark). În urma prezentării a 51 de proiecte, 30 au intrat într-un hackaton de 24 de ore, din care s-au desprins 16 echipe. Ei bine, tinerii au avut acum prima întâlnire cu juriul, prezentând aplicațiile la care au lucrat în ultima lună, îmbunătățirile realizate și planurile de viitor. Ei au primit feedback și recomandări de la specialiști și investitori cu experiență. Într-adevăr trebuie spus că toți au evoluat pozitiv în comparație cu primele prezentări. Din cele 15 prezentări din cadrul Boost Day s-au remarcat câteva idei interesante, care au șanse de succes. Un eveniment similar va fi organizat și pentru cei 10 finalişti din Cluj-Napoca, astăzi, pe 10 aprilie, la Cluj Hub.

Innovation Labs 2.0 - Orange
Innovation Labs 2.0 – Orange

În București, la Tech Hub, antreprenorii s-au lovit de un juriu de specialiști destul de sceptici și având experiența multor proiecte la activ. Julien Ducarroz, CCO Orange Romania, Bogdan Iordache, co-fondator şi CEO How to Web, Cristi Badea de la Mavenhut, Călin Fusu (CEO Zumzi) sau Todi Pruteanu (Business Strategy Manager Microsoft România) – ca să enumăr numai câțiva dintre membri. Tinerii au fost sfătuiți să prezinte mai clar planul lor de monetizare a aplicației, nu doar visele privind succesul. Metodele prin care vor atrage clienți, mecanismele de fidelizare la care s-au gândit, diferențiatorii față de ceea ce există pe piață. „Nu este o rușine să aveți idei similare cu alți competitori, dar numiți-i, acest lucru le va permite potențialilor investitori să evalueze scenariile de business validate deja”, a spus Călin Fusu.

Trebuie spus că, deși majoritatea tinerilor se văd deja cu propria companie și având succes în lumea afacerilor, puțini au avut un model de business gândit să fie viabil. Respectiv câți bani trebuie investiți pentru a realiza produsul sau serviciul la nivel funcțional, cât costă promovarea pentru a atrage utilizatori și când – la ce nivel – vor ajunge să câștige destui bani pentru a acoperi costurile anterioare, pentru a recupera investițiile și pentru a oferi profit investitorilor. De-asta este bine că, în proiectul susținut de Orange, ei au numeroase întâlniri cu mentori și specialiști din domeniu care-i ajută să perfecționeze proiectele.

Am reținut din cele două ore de prezentare câteva proiecte. Interesante prin concept, prezentare și posibile viitoare start-up-uri de succes. Nu știu dacă am fost pe aceeași lungime de undă cu juriul, rămâne să vedem. De departe proiectul care ar fi atras atenția celor din US ar fi Wabbit. Pentru că se discută acum că viitorul stă în serviciile de chat și în rețele sociale de nișă. Proiectul se numește Wabbit și este un sistem de chat cu persoanele din aceeași încăpere/petrecere/autobuz, fără să fie nevoie de internet mobil. Se conectează device-urile care au aplicația și sunt în apropiere. Social networking pentru tineri, exact ce caută americanii. Cică au 3.000 de utilizatori înscriși pe lista de așteptare și la noi.

ads

0028

 

Notez pozitiv iar proiectul Open Mind, retail analytics, un sistem care va fi pe viitor folosit de supermarket-uri și Mall-uri. Este o aplicație dedicată optimizării vânzărilor. Întâi că oferă harta magazinului, cu raioane și zone de promoții specializate. Apoi permite analiza activităților cumpărătorilor și trimite rapoarte și studii înapoi spre proprietarii magazinului. Iar oamenii vor fi convinși să utilizeze aplicația deoarece le va oferi oferte și discount-uri la produse, servicii, branduri favorite. Sistemul este testat în prezent cu Orange. Versiunea beta este gata de testare.

Sunt două proiecte care implică realizarea de accesorii pentru smartphone. Ideile nu sunt rele, dar există deja astfel de produse și apoi e greu să convingi utilizatorii să cumpere și altceva în afară de smartphone. Exhale este un sistem alcooltest, care analizează respirația. Are un senzor care se conectează wireless la smartphone pentru a transmite datele. Nu te lasă să te sui la volan, îți spune în cât timp se duce alcoolul din sânge. Ar fi de combinat cu aplicația aia de taxi, să îți cheme o mașină…

0022

Al doilea, PillBuzz, are nevoie de o brățară wireless, care servește doar pentru a reaminti unui bolnav să își pastilele. Este un proiect de nișă, pentru cei care au multe pastile de luat pe zi, iar simpla alarmă de la telefon sau notificările din calendar nu sunt de ajuns. Nu cred că vor găsi destui clienți pentru a face profit.

Multe proiecte par similare cu servicii existente, doar că au diverse nișări. CofeeCoders au prezentat o aplicație mobilă pentru imobiliare – să găsești apartamente de închiriat sau de cumpărat într-o anumită rază pe o hartă. Ei ar urma să integreze anunțuri din multe surse pentru a avea acoperire. Sunt două observații – asta face și imobiliare.ro – iar la partea a doua multe anunțuri indexate de pe net nu mai sunt de fapt valabile – și ei nu au cum să le verifice decât manual. Ceea ce ar necesita un call-center cu mii de angajați.

La capitolul proiecte interesante aș enumăra CookPal, o aplicație care oferă rețele de gătit, dar, rezolvă una din marile probleme ale industriei: când ești cu mâinile în aluat nu mai trebuie să atingi ecranul (sau paginile cărții de bucate) pentru a merge mai departe. Aplicația are control vocal, știe să citească, acum totul depinde de modul în care continuă realizarea ei.

Între aplicațiile pe care nu le văd realizabile (poate doar pentru distracție, nu pentru business) se numără Pack-Sender.com, care permite studenților să primească pachete de acasă prin intermediul unor colegi (dacă nu cumva le iau niște băieți – alt fel de antreprenori). Și de asemenea proiectul cu parcările, care nu are nicio șansă – o aplicație care notifică un șofer că a blocat altă mașină. Asta doar dacă ambii au aplicația instalată și configurată cu numărul de mașină cu tot. Slabe șanse 🙂 Cei care blochează alte mașini nu prea sunt olimpici.

În fine, alt proiect de notat este Uprise, care au realizat un sistem de motivare pentru angajați, monitorizare a preformanței și încurajarea celor mai buni oameni din companie. Da, toate firmele serioase au așa ceva. Unii o fac mult mai bine decât Uprise. Dar s-ar putea să învețe și să se adapteze rapid și ar putea avea succes pe viitor.

Am văzut și un joc video, Pillars of Society, interesant, dar depinde dacă reușesc să strângă fani destul de înfocați încât să scoată bani din buzunar. Greu, dar nu imposibil.

Video

La finalul Boost Day, tinerii au avut ocazia să interacţioneze în mod direct cu invitaţii evenimentului şi să dezvolte relaţii cu persoane cheie din industrie. Ulterior, aceştia vor continua să lucreze la dezvoltarea propriilor produse şi vor beneficia în continuare de susţinere, mentorat şi suport. Programul de pre-accelerare Innovation Labs 2.0 susținut de Orange îşi va desemna câştigătorii în luna mai la Demo Day, când echipele îşi vor prezenta produsele finale în faţa juriului.

Ne vom reîntâlni cu tinerii antreprenori atunci, vor fi obligați să convingă investitorii că aplicația lor merită să fie finanțată pentru a crește și a începe să producă bani.

 

Galerie foto