NASA ar putea începe producția unui avion supersonic, care să scurteze timpul de deplasare pentru zborurile lungi. Este construit să reducă intensitatea zgomotelor și asta va elimina și riscurile pentru care au fost oprite la sol avioanele Concorde.

NASA vrea să construiască un prototip, lucrând cu Lockheed Martin, Boeing și General Dynamics, într-o colaborare cu companii precum Aerion și Boom Technology. Proiectul are un buget de 400 de milioane de dolari și se va întinde pe cinci ani, conform Bloomberg.

(!) Cel mai ieftin smartphone decent la review (!) Apasă play 😉

Avioanele supersonice Concorde au început să zboare prin 1976 și au fost retrase în 2003, după accidentul de la Paris din 2000. Deși acela a fost singurul accident al unui Concorde, el a semnalat o vulnerabilitate prezentă la toate modelele. Se știa deja că atingerea vitezei sunetului creează un boom sonic, care călătorește pe o rază de 50 de kilometri. Poate sparge geamurile clăridilor, poate sparge diverse materiale, poate afecta animalele. În general avioanele atingeau nivelul sunetului deasupra oceanului. În cazul avionului de la Paris, niște piese de metal căzute pe pistă au spart o roată și au lovit rezervorul de combustibil, benzina a curs și a luat foc datorită unui arc electric. Degeaba au fost oprite motoarele, viteza atinsă era prea mare, iar pista prea scurtă. Ar fi avut nevoie de 3,5 kilometri pentru a opri, dar pista avea 2 Km. Au încercat să decoleze pentru a ateriza iar, dar motorul era deja afectat, avionul nu s-a putut ridica de la sol, lovindu-se de un hotel. Patru turiști din hotel au murit și unul grav rănit, care nu aveau nicio legătură cu zborul.

Dar lucrurile se schimbă deja. Richard Branson, fondatorul companiei Virgin, lucrează la un avion supersonic. A mai fost un proiect Boeing, dar care după două ratări a fost lăsat deoparte.

Design-ul NASA are ca scop micșorarea zgomotului și a efectului de boom sonic, iar testele vor trebui să arate că proiectul este funcțional. Conform prezentării, nivelul de zgomot auzit în interior nu depășește zgomotul dintr-o mașină la mare viteză pe autostradă, ceea ce ar putea fi chiar suportabil. Un model realizat la scară a fost testat într-un tunel de vânt din laboratoarele NASA și rezultatele au fost bune.

NASA vrea ca producătorii de avioane să preia această tehnologie pentru a realiza pe viitor avioane comerciale. Avionul va putea utiliza motoare similare cu cele de pe un aparat de vânătoare de genul Super Hornet, conform Bloomberg. Planul NASA este să facă prototipul și din 2022 să zboare deasupra unor localități pentru a testa nivelul de zgomot, dacă este acceptabil, cu preconizează ei sau va fi prea mare. Dacă totul iese bine, în vreo 10 ani vedem și zborurile comerciale.

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected] și telefon 0769.066.003.
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!