Am extras aici câteva cifre privind conceptul de smart city pentru a înțelege mai bine pilotul de la Alba Iulia. Sunt rezultate pe care le poate avea orice oraș sau comunitate care folosește tehnologia la modul inteligent.



Rezultate concrete, măsurabile

– Primele economii la utilități realizate datorită soluțiilor Smart City – stâlpii inteligenți de iluminat economisesc între 50- 70% electricitate;

– Rețeaua Wi-Fi include peste 228 puncte de acces în cetate și oraș și 15 puncte de acces în mijloace de transport în comun. În aproape un an de funcționare a hotspot-urilor Wi-Fi în autobuze, aproximativ 8% din populația de 60.000 de locuitori din Alba Iulia a accesat serviciul, generând peste 1TB de date în sesiuni cu o durată medie de 30 minute;

– Rețeaua dedicată obiectelor conectate la internet (IoT), LoRaWAN, acoperă prin 6 gateway-uri întregul oraș și conectează 150 de senzori de iluminat și apă ;

– Prin senzorii de monitorizare a calității aerului instalați în cele 15 autobuze dotate cu hotspoturi Wi-Fi, cetățenii pot ști în orice moment care sunt zonele din oraș în care pot avea fără probleme activități în aer liber. De asemenea, soluția oferă atât autorităților, cât și cetățenilor, informații cu privire la impactul pe care activitățile de zi cu zi le au asupra mediului. Astfel, s-a observat că, în prima zi de școală, când a crescut utilizarea mașinilor personale, a fost influențat negativ nivelul de compuși organici volatili din atmosferă;

– Soluția de clasă digitală a fost instalată în 2 licee din Alba Iulia: Colegiul Economic “Dionisie Pop Marțian” și Colegiul Național Horea, Cloșca și Crișan. Aceasta include tablete, prin parteneriatul cu Lenovo, catalog digital, acces la Internet prin Wi-Fi securizat și cu trafic web filtrat. Pe lângă utilizarea catalogului pentru anul școlar 2017-2018, în aplicație au fost încărcate datele legate de performanța școlară pentru ultimii 3 ani. În total, anul acesta vor beneficia în Alba Iulia de această soluție 120 de profesori și aproape 1500 de elevi;

– au fost cu 50% mai puține absențe în anul școlar 2017 vs 2016 și 2015;

– Prin aplicația e-alba iulia, disponibilă pe Android și iOS, turiștii au acces la informații despreprincipalele obiective ale orașului, iar business-urile locale pot organiza campanii dedicate. În acest moment, aplicația are 1200 de utilizatori care au inițiat peste 11.300 sesiuni;

Partea cea mai bună este că platforma este deschisă, se pot face orice proiecte în afara celor derulate de primărie sau Orange și partenerii săi, se pot accesa informațiile, se pot adapta aplicații care să folosească informații din platformă. Iar viitorul pare să fie plin de oportunități pe care azi doar le putem imagina.