Am testat Citylink, un nou serviciu de închirieri auto disponibil în București deocamdată, cu un concept diferit de modelul Perpetoo. Am profitat de ocazie să testez și Toyota Yaris Hybrid, este anul în care probabil voi schimba mașina (face 12 ani), iar pentru cei 90% petrecuți în oraș mi se pare atractivă ideea unei mașini hibrid. Nu știu dacă Yaris e câștigătoarea, o să mai testez, abia aștept Corolla.

Cei de la Citylink dețin toate mașinile disponibile, în total 150 de modele noi Toyota Yaris și Corolla, toate hybrid. Mai multe detalii găsiți și la Radu sau la Cristian Florea.

Citylink este un serviciu clasic de închirieri auto cu aplicație mobilă (Android & iOS). Trebuie să vă faceți un cont și să încărcați acolo imaginea buletinului, permisului de conducere și o poză cu ambele acte în mână. Acestea nu pot fi încărcate din galeria telefonului, ci trebuie să faceți pozele pe loc, atunci când ați instalat aplicația. Când apăsați pe Upload de fapt se activează camera foto și trebuie pozate actele. Deci nu merge cu scanare sau alte formate.

După confirmarea contului, trebuie să introduceți un card bancar și se va confirma disponibilitatea unor fonduri, după care banii sunt returnați pînă la efectuarea cursei. După ce ați încheiat cursa, aflați costul total, banii fiind luați de pe card.

Pe harta disponibilă în aplicație puteți vedea mașinile care sunt libere în apropiere. La ora testării nu erau chiar toate încă prin oraș, doar o parte dintre modelele Yaris din câte am înțeles. Am găsit trei disponibile la circa 1 kilometru distanță de mine.

Mașinile sunt prin oraș, pe unde le-au lăsat alți clienți, exact ca trotinetele electrice. Când găsești o mașină o poți rezerva pe perioada pînă ajungi la ea. Când ai ajuns acolo, apeși Deblocare (Unlock), iar sistemul îți cere un PIN de control (pe care l-ai setat în contul tău). Mașinile Citylink au cheia înauntru și poți porni imediat după deblocare. La finalul cursei nu trebuie să uiți să închizi din aplicație, mașina cu toate ușile închise, ca să fie totul ok. Nu se poate închide o cursă în afara zonei din București unde este activ serviciul – puteți merge, dar vă taxează pînă ajungeți înapoi.

La începutul cursei este bine să faci o constatare a stării mașinii pentru a nu te trezi cu vreo daună care nu a fost raportată de utilizatorul anterior. Faceți poze și contactați firma dacă găsiți probleme. La finalul cursei, dacă mașina necesită curățenie, anunțați dispeceratul companiei.

O chestie interesantă: dacă automobilul are nevoie de benzină, poți intra într-o stație Rompetrol și alimentezi cu eFix 95 fără a plăti nimic. Mașina are montat pe capacul rezervorului un senzor care detectează alimentarea de la Rompetrol și trimite factura direct la Citylink.

Prețul Citylink

Prețul minim pe o cursă este de 10 lei și se va aplica indiferent de timpul trecut sau distanța parcursă. Preţul pe timpul scurs de la închirierea autovehiculului este de 0,6 lei/min. Preţul pe distanţa parcursă este de 0,8 lei/km pentru autoturismele Toyota Yaris Hybrid si de 0,99 lei/km pentru autoturismele Toyota Corolla Hybrid.

Prețul perceput cât timp autoturismul este parcat este de 0.15 lei/min pentru primele 120 min iar după depășirea acestui interval de timp prețul va fi de 0.6 lei/min. Prețul pentru o zi (24 de ore de la momentul închirierii) este de 140 lei pentru autoturismele Toyota Yaris și de 170 lei pentru autoturismele Toyota Corolla, şi se aplică după scurgerea unui timp de 240 min de la închirierea autovehiculului sau după parcurgerea unei distanțe de 50 km.

Eu am mers și staționat în total cam o oră, circa 15 kilometri parcurși prin oraș, iar costul a fost de 40 de lei.

Toyota Yaris Hybrid – test drive

Am testat pînă acum doar câteva modele hibrid, dar știu că modelele Toyota nu au nevoie de priză, ceea ce mi se pare interesant pentru utilizatorul obișnuit. Scapi de o bătaie de cap și nu ai nevoie să cauți pe hartă cea mai apropiată priză. Pe de altă parte, acest sistem nu este atât de ecologic cât este de lăudat, fiind folosit și un motor clasic cu benzină. Este un compromis pentru cei care caută o soluție la problema generală a mașinilor electrice – găsirea unei prize și timpul necesar încărcării. De asemenea, este mai puțin poluantă decât o mașină cu motor clasic.

N-am testat mașini compacte, văzusem Honda Jazz, dar brief și nu am condus decât foarte puțin, am mai mers ca pasager cu Renault Zoe, dar nu prea am experiență cu mașinile mici, de oraș. Aveam impresia că Toyota Yaris este vreun fel de Matiz sau Smart, în care nu ai practic loc și stai cu genunchii strânși. Dar s-a dovedit o impresie greșită, din contră, este destul de spațioasă, chiar și cei din spate stau confortabil, iar scaunele sunt comode și se pot regla.

La pornirea de pe loc pleacă cu motorul electric, nu cel pe benzină, e destul de silențioasă. Apoi, când accelerezi mai tare și simte că are nevoie de suport, intră cel pe benzină. Atunci când frânați, energia este convertită în electricitate și se încarcă bateria necesară motorului electic. Se încarcă singură, nu trebuie să faceți nimic. Dacă vreți o explicație mai clară, pun clipul mai jos:


Mașina stă foarte bine pe șosea și stă bine și la curbe. Evident, este relativ lentă și nu vă puteți baza pe motorul cu benzină să tragă foarte tare. Când simte nevoia de putere, intră motorul clasic care sună cam ca un aspirator și simți când pornește. Cutia este automată, apropo, Citylink are toate mașinile disponibile cu cutie automată. Așa că dacă te grăbești doar apeși pedala mai agresiv. Nu mi s-a părut că “fuge” prea tare. Dar e adevărat că n-am ieșit cu mașina din oraș să văd cum se comportă la drum lung. Dar ca experiență generală, este plăcută. Are și portbagaj destul de mare, mă așteptam să fie și el înghesuit, dar surpriză, cred că intră patru trollere lejer și mai e și loc. Dacă ai nevoie să transporți ceva mai mare, se poate plia bancheta din spate.

Pentru o familie cu doi copii, pentru oraș, mi se pare o mașină destul de bună. Pentru mers la servici, la școală, la liceu și pentru mers la cumpărături când ai nevoie. Noi am ajuns la concluzia că ne-am descurca destul de bine cu Yaris și abia aștept să testez Corolla Hybrid.

Altfel mi s-a părut o mașinuță ok, confortabilă și destul de economică. Motorul hibrid reduce consumul de benzină și scade media de consum la drum, atât în oraș, cât și în afara acestuia.