O aplicație ANAF în care să vezi situația la zi a taxelor și impozitelor ar fi mult mai utilă decât “un milion de căsuțe de e-mail“. Și mult mai ușor de făcut, dealtfel.

dreamstime_s_61215443

Credit foto: © Megaflopp | Dreamstime.com – Paperwork

Una din marile probleme ANAF la ora actuală este lipsa unei comunicări coerente cu contribuabilii. De mai multe ori în ultimii trei ani au luat bani direct din cont fără să am o notificare sau o somație sau titlu executoriu. Pur și simplu deschideam online banking și vedeam că s-au luat bani cu destinația ANAF. Nu întreb aici cât de legală e procedura, să zicem că au fost sume datorate, bine că au fost fonduri să fie plătite. Dar sunt convins că nu toate evidențele sunt ținute corect la zi. Lipsa unui sistem informatic coerent, unde să vezi exact ce datorezi și când trebuie plătit, este vizibilă. Iar dacă ar face acest sistem național, ar funcția la fel cum merge ghiseul.ro, unde de 8 luni mă chinui și sunt ba probleme de interfață, ba probleme de acces la date, ba este suprasolicitat că e perioadă de plăți. Practic, egal cu zero.

Ambele planuri, cel cu aplicația și cel cu căsuțele de e-mail sunt anunțate de președintele ANAF, Dragoş Doroş, ex-KPMG.
Eu mi-am pus mâinile în cap când am auzit de planul cu căsuțele de e-mail:

Într-o luna-două, maximum trei să emitem până într-un milion de conturi de e-mail care să se activeze cu semnătura electronică și aia să fie o căsuță poștală oficială electronică. Nu o să stăm să vorbim pe căsuță de email, ci într-o prima fază va fi un loc unde vom emite toate documentele de comunicare.

Cum? Un milion de conturi de e-mail, activate cu semnătură electronică? Da, ne-am făcut acum cinci ani semnătură electronică, când s-a dat o lege de-asta tâmpă pentru vreun client politic care avea firma de semnături, iar toate firmele au fost obligate să își facă semnătură electronică. Dar au fost folosite real, vreodată? Eu nu știu. Nu am auzit să fie folosite undeva. Iar să caut acum cheia de la semnătura electronică și cum se activa ea… probabil va trebui cumpărată una nouă. De ce nu s-ar trimite informațiile de plată pe mail normal? De ce nu un push în aplicația ANAF?

Una peste alta, e bine că se lucrează, dar sper să lucreze cu folos, nu ca pînă acum.