Black Friday 2024 este aici. De fapt nebunia mare va fi vineri, ziua cu cele mai mari vânzări din an. Dar au fost campanii de pe 31 octombrie și vor mai fi și după destul timp. Împart textul în trei: ce vor românii, în ce recomandări au încredere (nu în influenceri) și sfaturi utile anti-țeapă.
Ce vor românii de Black Friday 2024?
Bugetul pregătit de românii care intenționează să cumpere de Black Friday, în creștere cu 231 lei față de anul trecut, ajungând la 3.116 lei, spune un studiu Kantar. Televizoarele, electrocasnicele mici, hainele, telefoanele mobile și mașinile de spălat sunt în topul preferințelor de Black Friday 2024.
Cam 93% dintre români sunt familiarizați cu acest eveniment de shopping, iar dintre aceștia aproximativ 60% și-au planificat achiziții cu această ocazie, potrivit studiului realizat de Kantar România, pe un eșantion național reprezentativ de adulți din mediul rural și urban.
Bugetele alocate pentru cumpărăturile de Black Friday continuă, de asemenea, să crească. Și, în mod special, se observă o creștere semnificativă a procentului celor care își propun să cheltuiască peste 3.000 de lei. Dacă în 2022 procentul cumpărătorilor cu bugete peste acest prag era de 21%, în 2024 a crescut la 30%.
În ceea ce privește categoriile de produse preferate, televizoarele (36%), electrocasnicele mici (36%), hainele (26%), telefoanele mobile (26%) și mașinile de spălat (19%) conduc topul achizițiilor planificate de Black Friday.
Preferințele variază, însă, în funcție de vârstă: față de nivelul general, tinerii între 18 și 24 de ani se orientează mai ales către haine (40%) și telefoane mobile (40%), sau laptopuri (17%).
Pentru segmentul 25-34 de ani, se evidențiază un interes mai mare decât media pentru haine (34%) și cosmetice (15%). Cei cu vârsta între 35-44 de ani își doresc mai mult electrocasnice mari, pe când cei din intervalul 45-55 de ani se gândesc mai mult să cumpere televizoare (42%) și aragaze (13%). În fine, cei din segmentul 56-65 ani „vânează” mai mult decât restul articole de home & deco (16%) și produse alimentare și băuturi (14%).
Interesul pentru produse cosmetice a înregistrat cea mai mare creștere din ultimii ani, în special în rândul femeilor și în cadrul segmentelor cu vârste cuprinse între 25-34 și 45-55 de ani și al persoanelor din mediul rural, unde accesul la magazine fizice cu produse de acest tip este mai redus.
În cine au încredere românii de Black Friday 2024?
În prag de Black Friday, 73,74% dintre români spun că nu au încredere în recomandările de produse și servicii făcute de influenceri, potrivit unui studiu realizat de Prora prin platforma iVox Research. Pentru a fi convinși să facă o achiziție dintr-un magazin online, 55,62% din respondenți vor ca produsul respectiv să aibă peste 10 recenzii, în timp ce 17,15% se mulțumesc cu 5-10 recenzii. Dacă pentru 11,92% contează ca un produs să aibă 3-5 recenzii și 5,52% se mulțumesc cu 1-3 recenzii, pentru 9,79% acest aspect nu prezintă nicio relevanță.
Când vine vorba despre informarea prin mail despre promoțiile magazinelor online, părerile sunt împărțite la nivel de frecvență: 32,85% consideră că un mail pe săptămână este suficient, 30,72% se așteaptă să fie notificați de fiecare dată când apar noutăți, 22,77% vor maximum un mail pe lună, iar 13,66 nu vor niciun fel de corespondență.
Rugați să dea un calificativ serviciilor de curierat din România, 30,81% dintre respondenți dau nota 8, unde 1 este minimul și 10 este maximul. 20,54% aleg nota 7, 18,51% – nota 9, 11,34% dau chiar 10. Note de trecere dau 6,2% – 6 și, respectiv, 5,72% – 5. Notele de la 1 la 4 sunt alese de doar 1-2 procente dintre respondenți.
Sfaturi pentru Black Friday 2024?
În perioada dedicată ofertelor promoționale de Black Friday, utilizatorii se pot confrunta cu livrări întârziate ale produselor achiziționate online sau tentative de fraudă. Autoritățile recomandă utilizatorilor să acorde o atenție sporită opțiunilor și condițiilor de livrare, precum și autenticității informațiilor de-a lungul întregului proces de achiziție online.
Atunci când fac comenzi online, utilizatorii ar trebui să acorde o atenție sporită ofertelor propuse de comercianți și să verifice următoarele aspecte:
- opțiunile de livrare oferite de magazinul online. Utilizatorii pot lua în calcul să solicite servicii suplimentare de siguranță, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată;
- modalitățile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor);
- modalitățile de plată a bunului la livrare (numerar sau POS);
- termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în alte perioade ale anului;
- dacă se oferă livrarea la ușă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poștal, ci a unui serviciu de transport marfă;
- dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul;
- identitatea expeditorului, în special în cazul în care contravaloarea bunurilor este achitată furnizorului de servicii poștale (bunuri expediate prin serviciul contra ramburs).
ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor.
În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca înainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online.
Am început Black-ul înainte la Temu și Shein, aștept Ali pe 16 ,nu cred că am să i-au ceva din Romănica, la anul un telefon poate.
 
Chinezii au 11.11 ziua de reduceri maxime. Dar probabil este ieftin oricum. Problemă doar dacă îți expediază din China și trebuie să plătești tu taxe.