Am o adevărată alergie sau mai bine zis fobie legată de două fenomene: oameni care dau like la lucruri negative și oameni care dau share la niște lucruri complet false. Vreau să fac aici un soi de ghid de bune practici – pe care mulți n-o să-l citească și mulți n-o să fie de acord cu el. Dar cred că este necesar, pentru că oamenii nu pricep ce înseamnă Like și Share.

LikeOrDie

Ce înseamnă Like?

După părerea mea, Like înseamnă că ești absolut de acord cu ceea ce se scrie acolo. 100% de acord, asta înseamnă Like.
De-aia urăsc să văd statusuri de genul “Cutare a încetat din viață în chinuri groaznice” – 200.000 de like-uri când m-am uitat eu. Cum naiba să dai Like la așa ceva? Poate românii nu știu sensul, dar aici vorbim de vedete din SUA și like-uri date de americani sau vorbitori de engleză oricum.

Eu înțeleg din asta că oamenii abia așteptau să crape, al naibii, bine că a murit tocmai acum…

Share-on-Facebook-huge

Ce înseamnă Share?

Eu zic că Share poate avea ambele sensuri. Că ești 100% de acord și vrei să arăți asta și prietenilor, dai share direct, fără mesaj sau cu comentarii gen DA!. Sau că ești 100% contra și dai share, cu mesajul “Nu cred așa ceva”. Sau dai share fiindcă ești nedumerit și vrei să afli dacă e adevărat sau nu. Există mult mai multe explicații pentru share, dar DEPINDE de ceea ce spui în mesaj.

Dau un exemplu cât pot de clar: apare o știre, că s-a inventat motorul cu ciorbă de burtă. Nu trebuie decât să torni ciorbă de burtă în rezervor și merge ca uns. Există un adaptor pentru diesel și unul pentru benzină. Cam 90% dau share crezând cu bună credință că așa ceva există. Că poți merge cu o mașină din piese Lego. Că un om a zburat tras de o dronă. Că cineva a căzut de la etajul 100 și a supraviețuit. Cunoașteți povestea. Inventată, dar scrisă pentru impact emoțional și … pentru Like & Share. Autorul știa bine mersi că vei face asta, chiar dacă povestea e un bullshit.

Ce trebuie să faci?

Ia-o ca pe o recomandare de bun simț. Urmează pașii și o să vezi că nu e deloc greu:

– Treci de titlu. Pare interesant, vrei să remarce prietenii ce ai găsit tu, ți se pare interesant. Dă click și treci de titlu, pentru că există șanse mari ca titlul să nu aibă legătură cu textul. Să fie pus la mișto și fără o verificare realistă. Citește detaliile, vezi dacă e chiar așa. Poate că motorul diesel merge cu ulei ars de la McDonalds, condimentat cu ciorbă de burtă. Sau un om a căzut de la etaj, de fapt s-a prins de o dronă și a supraviețuit. Dau exemple… Atenție la detalii.
– Gândește-te. Treci informația prin filtrul gândirii. E posibil ca piesele de Lego să reziste la viteză sau, de fapt, dacă te gândești bine, când ai făcut ultima machetă Lego ea se dezmembra de la sine fără să miști prea tare? Oare e posibil?
– Documentează-te… deschide un tab Google și caută problema. Chiar s-a descoperit o piramidă pe Marte?
– Respiră adânc, așa funcționează creierul mai bine. Ești de acord cu acel material? Îi dai un plus de greutate prin acel Like sau Share? Gândește-te bine…

Același tutorial este valabil și pentru scandaluri, vedeta cutare a făcut aia, un intelectual dă oameni afară cu un telefon, dacii aveau rețele wireless, biorezonanța vindecă și oamenii câștigă zeci de mii euro pe mașini de cusut Singer. Gândește!

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, 10 ani doar blogger, iar ultimii 16 ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt doar pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected]
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!