Am fost astăzi la evenimentul industriei de gaming Dev.Play, care reunește mici dezvoltatori de jocuri cu marile branduri din industrie. Am prins câteva idei interesante, prezentări, dar și jocuri noi care au fost înscrise în concurs. De asemenea, prezențe notabile în zona de educație.
Prezentări interesante
Evenimentul durează două zile și astăzi au avut prezentări de la 9 la 19, iar diseară au petrecere, cu Șuie Paparude și alte surprize. Din păcate nu am cu să urmăresc tot evenimentul, dar am să mă uit și pe unele înregistrări, când vor deveni disponibile. Am prins astăzi prezentarea lui Scott Humphries, Lorraine, despre jocuri și branduri și cum poate sau nu poate un titlu să devină brand. Oamenii au făcut jocuri pentru Disney, pentru Electronic Arts și mulți alții. Printre altele jocurile Star Wars și Frozen, care au fost descărcate de peste 100 de milioane de ori.
Apoi a urcat pe scenă, Cvetan Rusimov de la Imperia Online. O echipă din Bulgaria a creat un joc în genul Triburile, apoi au devenit studio independent de jocuri, având venituri de 36 de milioane de euro și 180 de angajați. Omul spune că soluția pentru a avea succes în gaming este să dezvolți jocuri „free to play”, care să poată fi monetizate ulterior prin posibilitatea de a cumpăra diverse chestii pentru personaj sau care să te ajute în acțiune. El spune că mulți fac jocuri cu bani, dar alternativele free sunt mai bune și sunt deja gratis.
De asemenea, a recomandat dezvoltatorilor de jocuri să descopere evenimentele la care merg oamenii de la Google sau Apple, să le prezinte acestora versiuni funcționale ale jocului. În 30 de secunde își pot face direct o opinie despre produs, dacă e funcțional. Metodele de contact prin Linkedin sau email sunt în general inutile și doar consumi timp. El spune că a avut succes la evenimentele high tech din Dubai.
Jocuri noi
Există la Dev.Play o competiție pentru proiecte noi, Discovery Contest, care constă într-o serie de pitch-uri live, jurizate, iar cele mai bune proiecte sunt premiate. Exista și o zonă expozițională dedicată dezvoltatorilor indie, Indie Expo. Am văzut acolo câteva proiecte, despre care vă scriu pe rând.
Raiders of the Lost Island. Un joc de acțiune clasic, destinat familiilor, se poate cu juca cu pînă la 4 jucători, iar versiunea 2V2 urmează să fie dezvoltată. Personajele sunt pe o insulă, care se scunfundă când vine mareea, iar ei trebuie să construiască rapid o barcă. Pe lângă piesele pentru barcă, pe drum pot culege bani de argint, aur sau diamante, care aduc puncte. Dacă vine apa, pierd toți, dacă unii se avântă sub apă, mor și pierd comorile adunate, dar o pot lua de la capăt dacă au timp.
Mi-a plăcut idea, grafica era bună, iar controlul din telecomandă foarte bun. Cred că este un joc de urmărit pe viitor.
Grey Dawn, realizat de Interactive Stone, este un joc horror, cu elemente de grafică artistică, cu poveste gen După Dealuri. Un preot e bănuit că a ucis un băiat de altar care a dispărut. Era bolnav, iar tratamentul a fost prin exorcism. El a fugit și nu a mai fost găsit.
Prima oară m-am și minunat că un dezvoltator de jocuri vine cu icoana la expoziție. Apoi am aflat povestea…
Unbound. Mi-a plăcut grafica și de asemenea explicația lor: jocul nu are de la început o poveste, trebuie să experimentezi ca să o descoperi pe parcurs. Sunt acum două lumi de descoperit și în fiecare sunt fragmente din ceea ce jucătorul ar trebui să descopere. Lumea a doua e răsturnată, cu gravitația invers și alte surprize.
Zona educațională
Tinerii care sunt interesați de zona de jocuri video aveau multe oferte interesante la Dev.Play. I-am cunoscut pe cei de la DevAcademy, un ONG care oferă cursuri de pregătire pentru tinerii interesați de dezvoltarea de jocuri video, grafică sau elemente complementare. Oamenii activau într-o industrie cu peste 7.000 de angajați care sunt toți auto-didacți, pentru că cele necesare dezvoltării de jocuri nu se puteau învăța nicăieri în România. Așa a apărut ideea unei instituții de învățământ și în curând vor putea oferi și certificări.
Vin la DevAcademy oameni din industrie care au nevoie să se specializeze în anumite domenii, oamenii din alte industrii precum IT, media sau publicitate, care vor să schimbe direcția spre zona de gaming, dar și începători, care vor să învețe. Sunt cursuri care merg de la nivelul de începător și apoi se aprofundează pe domenii.
Am găsit și un punct de recrutare pentru University of Suffolk, care are mai multe secții de jocuri video, de grafică digitală și de business management pe zona de jocuri video. Deocamdată în UK se mai poate merge cu sprijin financiar din partea britanicilor, dar nu știm dacă se mai va mai primi acesta pe viitor. Detalii găsiți la cei de la PremiumEdu.
Altele
Am mai văzut la Dev.Play noile telefoane Neffos de la TP-Link, iar compania prezenta de asemenea soluția lor pentru casa inteligentă, care se poate controla din smartphone. Am regăsit cafeaua Beanz, care face evenimentele mai plăcute, iar pe culoar am văzut demonstrații de jocuri VR și un birou al Amber, cei care au dezvoltat jocul video Link Twin.
Sper că nu am uitat ceva 🙂